בס"ד     לפרשת תזריע/מצורע התש"פ

אנו נקרא השבת בע"ה על נגעי הצרעת השונים. הם מתחלקים לכמה סוגים. כל נגע בעצם נובע מקלקול שונה. חז"ל נותנים לנו מבט שונה על הנגעים, מבט חיובי. מה יכול להיות חיובי בנגעים?

בימים טרופים אלו של מגפת הקורונה ממש מתבקש להביא דוגמא מהקורונה, תארו לכם שלא היו למגפה שום סימפטומים חיצוניים, כיצד היינו יכולים לבודד את החולים ולמנוע מאנשים בריאים להדבק במגפה?! גם לא היינו יכולים לתת לאלו החולים את הטיפול המתאים להם.

אז ככה, הקב"ה סידר לעם ישראל את נגעי הצרעת כדי שיוכל לבודד את המצורעים. הבידוד ייתן לאותם אנשים הזדמנות לפשפש בעשיהם ודרכם בחיים. אם יעשו את העבודה הנפשית הנכונה אז יבריאו מהנגע ויוכלו לחזור למחנה ישראל. ויחד עם זאת ההבדלה שומרת על שאר העם שלא יתקלקל מהם. בחסידות המודל נקרא: הבדלה, הכנעה והמתקה. שורשי הקלקולים מתחלקים לארבעה. יותר מדויק לשלושה ועוד אחד: שאת, ספחת, בהרת, והרביעי השקול כנגדם נקרא נגע צרעת.

מובא במדרש רבה הקבלה בין הנגעים לארבעת המלכויות: שאת- מלכות בבל. ספחת- מלכות מדי. בהרת- מלכות יון. נגע צרעת-אדום/רומי. מבאר השם משמואל על פי דברי המהר"ל ( פרשת תזריע מצורע שנת תרע"א)

שאת- כנגד מלכות בבל- העניין שלהם היה להתנשאות ולהתגאות, כמו שאמר נבוכדנצר "אעלה על במתי עב אדמה לעליון" (גם מגדל בבל יוכיח שיש במקום זה דחפים להתנשאות).

ספחת- כנגד מדי- פרוש ספחת כמו להסתפח, ספיח וכדו' כנגד הנטייה הגופנית לתאוות, ולכסף. וזה כל ענין מדי לעסוק רק בהנאת הגוף החומרי וסעודתו של אחשוורוש ומעשה ושתי יוכיח.

בהרת- כנגד מלכות יון-כנגד כח השכל בצד השלילי שלו. יון העריצה את השכל בצד החיצוני שלו, בהירות שכלית ללא תיקון מעשי.

נגע צרעת-כנגד רומי של עשיו וממשיכה גרמניה. זהו הכוח השקול כנגד כולם, שנאת חינם ולשון הרע הוא הכח השלילי העומד כנגד צלם אלוהים שעשה את האדם. זה מצמרר שבעצם זה היה הדגל של הנאצים, הם הגדירו את עצמם כגזע הארי הנבחר(כביכול צלם אלוהים) ולמעשה הם איבדו את הצלם אלוהים שלהם במעשיהם הנפשעים. וכיוון שהם הכח הרביעי השקול כנגד השאר, אנו יכולים למצוא בתרבותם גם את ההתגאות רדיפת התאוות והכסף את השכלתנות המנותקת.

מבאר השם משמואל אמנם מראות נגעים כנגד ארבעת המלכויות, אולם נגעי צרעת שייכים רק בעם ישראל, כי הם ניתנו לנו על מנת לשמור אותנו מלהסתאב בקלקולים האלו, לעומתנו ארבעת המלכויות כבר הסתאבו והתבטלו, כך שהנגעים באים לטובת רפואתנו.

המהר"ל גם טבע לנו את התובנות ש"כל דבר מתפעל מהפכו", ו"העדר קודם להוויה", דהיינו תקופות החושך והגלות האלו היו כל אחת הכנה לבנייה שתבוא בעקבותיה. ימי החושך הנוראים שבגולת אירופה יצרו את הצימאון הגדול לצמיחת עידן הגאולה השקולה כנגד כל הגאולות, הגאולה השלמה שאין אחריה גלות. גילוי צלם אלוהים בחיי האומה הישראלית.

אם מישהו ינסה למצוא הצדקה לזוועות שעמנו עבר כעונש כזה או אחר, לא יוכל באמת למצוא תשובה. אבל לראות כיצד הנגעים שאנו עוברים ברמת האדם הפרטי, או השואות והזוועות שעמנו עבר כאומה, זיככו אותנו טיהרו אותנו והכשירו אותנו לבנייה מחודשת של האומה. כזו, שלא רדיפת התאוות והחומר ישתלטו עלינו, לא רדיפת הגאוה והכבוד ולא השכלתנות המעוותת יהיו מטרתנו, גם לא השקר השנאה והרוע יובילו אותנו. אנו חייבים להודות שעם כל הבעיות והקלקולים שעוד נמצאים בקרבנו, הולך וקם כאן לתחיה עם של גמילות חסדים וטוב לב שאין כמוהו בעולם, של מוסריות וצלם אלוהים . הנאצים ימ"ש הצליחו להרוג המונים מעמנו, אבל עמנו שמר על צלמו, צלם אלוהים שבו, וחידש ימיו כקדם. אשרינו שאנו חלק מהעם הנפלא הזה. עוד נכון לנו תפקיד עצום וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרֶץ(ישעיהו מט,ו)