חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 


בלעם (ואיתו גם קוראי פרשת השבוע) עובר מסלול לימודים צפוף בפרשתנו,
מה יכולים בניי האדם לפעול בדיבורם? האם אפשר בעולם לפעול נגד רצון ה’? מה רצון השם?


בלק מלך מואב השולח לקרוא לבלעם, אומר לו
וְעַתָּה֩ לְכָה־נָּ֨א אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה כִּֽי־עָצ֥וּם הוּא֙ מִמֶּ֔נִּי אוּלַ֤י אוּכַל֙ נַכֶּה־בּ֔וֹ וַאֲגָרְשֶׁ֖נּוּ מִן־הָאָ֑רֶץ כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי אֵ֤ת אֲשֶׁר־תְּבָרֵךְ֙ מְבֹרָ֔ךְ וַאֲשֶׁ֥ר תָּאֹ֖ר יוּאָֽר׃(כב,ו)
הוא חולק כבוד לבלעם ומציין שבלעם יכול לקלל וגם לברך. אבל מדיוק הפסוק נראה שאת מי שיברך מבורך. משמע שכבר מבורך לפני כן, אז אין משמעות אמיתית לברכתו. אבל שונה מזה יכולת הקללה שלו שעליה נאמר יואר. בזמן עתיד. משמע שיש לו השפעה , שקללתו פועלת.
אולם בפעם הראשונה שבא לקלל, מתברר שגם יכולת זו נמנעה מבלעם: מָ֣ה אֶקֹּ֔ב לֹ֥א קַבֹּ֖ה אֵ֑ל וּמָ֣ה אֶזְעֹ֔ם לֹ֥א זָעַ֖ם יְ-הוָֽה׃ הלימוד- אפשר חלילה לקלל רק את מי שה’ כועס עליו, ועל ישראל ה’ לא כעס באותו זמן.
בנסיון השני של בלעם לקלל את ישראל, בא ללמדנו על כוח דיבור השם. לא רק שקללה לא תפעל נגד רצון השם אלא בכלל דיבור טוב של השם לא יחזור אחורנית.
לֹ֣א אִ֥ישׁ אֵ-ל֙ וִֽיכַזֵּ֔ב וּבֶן־אָדָ֖ם וְיִתְנֶחָ֑ם הַה֤וּא אָמַר֙ וְלֹ֣א יַעֲשֶׂ֔ה וְדִבֶּ֖ר וְלֹ֥א יְקִימֶֽנָּה׃
הִנֵּ֥ה בָרֵ֖ךְ לָקָ֑חְתִּי וּבֵרֵ֖ךְ וְלֹ֥א אֲשִׁיבֶֽנָּה׃
בני אדם לפעמים מתנחמים, מתחרטים על מעשיהם. לא כן ריבונו של עולם, לפחות לא על ברכות ונבואות טובות.
ואז בלעם מדבר על בחירת השם בעם ישראל ואהבתו אליהם. על היכולת המיוחדת רק לעם ישראל לדעת ולהשיג השגות שמימיות.
כִּ֤י לֹא־נַ֙חַשׁ֙ בְּיַעֲקֹ֔ב וְלֹא־קֶ֖סֶם בְּיִשְׂרָאֵ֑ל כָּעֵ֗ת יֵאָמֵ֤ר לְיַעֲקֹב֙ וּלְיִשְׂרָאֵ֔ל מַה־פָּ֖עַל אֵֽ-ל׃
בשלב זה של הלימוד שעובר בלעם לא מובן מה טעם עוד יש לו לנסות לקלל את ישראל. הרי הובהר לו מאת השם שאין לו יכולת לקלל נגד רצון השם. עוד למד שהשם אוהב את ישראל ולא רוצה שיקללם. הכל ברור! בלעם לך הביתה!!! אבל בלעם עוד לא חוזר הביתה, מה עכשיו?
באמת אומר הכתוב שבלעם משנה כאן כיוון:
וַיַּ֣רְא בִּלְעָ֗ם כִּ֣י ט֞וֹב בְּעֵינֵ֤י יְ-הוָה֙ לְבָרֵ֣ךְ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל וְלֹא־הָלַ֥ךְ כְּפַֽעַם־בְּפַ֖עַם לִקְרַ֣את נְחָשִׁ֑ים וַיָּ֥שֶׁת אֶל־הַמִּדְבָּ֖ר פָּנָֽיו׃
מה הוא מנסה עכשיו לעשות אם לא לקלל ?
אומר הכתוב:
וַיִּשָּׂ֨א בִלְעָ֜ם אֶת־עֵינָ֗יו וַיַּרְא֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל שֹׁכֵ֖ן לִשְׁבָטָ֑יו וַתְּהִ֥י עָלָ֖יו ר֥וּחַ אֱ-לֹהִֽים׃
אנו רואים כאן לראשונה מבאר הרמב"ן שהוא משיג נבואה, לכן נאמר כאן לראשונה על בלעם : וַתְּהִ֥י עָלָ֖יו ר֥וּחַ אֱ-לֹהִֽים׃
למה בלעם רוצה להשיג נבואה? האם הוא חזר בתשובה?

כותב הרמב"ן : ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים כי בפעמים הראשונים היה מנחש ורוצה לקלל אותם בנחש, והיה השם בא אליו בדרך מקרה לא בכונתו לנבואה ולא ממעלתו שהגיע אליה. ועתה כאשר נאמר לו כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל להרע או להטיב להם, הניח הנחשים ולא הלך כפעם בפעם לקראתם, אבל שם אל המדבר פניו אשר ישראל שם שיראה אותם ויכין להם נפשו שיחול עליו הדבור מאת השם כאשר עשה עמו פעמים, וכן היה לו. על כן אמר, ותהי עליו רוח אלהים …

 

בעקבות הרמב"ן הולכים עוד כמה פרשנים ומתארים כאן שינוי כיוון של בלעם. אלא שלא ברור למה בחר בדרך זו? מה ניסה להשיג דרכה?

יש מסבירים שהוא רצה לברך כדי שבתוך הברכות יכניס את היזק שלו, וכך כותב הספורנו: וישת אל המדבר פניו לברכם ברכות מוגבלות עם היזק בתוכן כאמרם ז''ל (פרק קמא דתענית) יפה קללה שקלל אחיה השלוני את ישראל מברכה שברכם בלעם: אתם בטח מכירים את זה, יש כאלה שעוטפים את הלשון הרע בעטיפת דברי שבח וברכה, ה’ יצילנו מברכותיהם.

ויש מסבירים שהוא חשב שעל ידי שיברך יסירו ממנו את החכה ששומרת על פיו, ואז יצליח לקלל את ישראל. וכך כותב אור החיים באחד מהסבריו: ואולי שדעתו היתה עד שיאמין בו המלאך להסיר חכה מפיו לדבר כחפצו ואז יחשוב מחשבות להתחכם בסדר הברכה עצמה להרע,

 

אבל יש מסבירים שהוא באמת רצה לברך את ישראל. איזו ברכה? מבאר הנצי"ב בספרו העמק דבר: וישת אל המדבר פניו. הביט לבקש מה׳ שיתגדלו עם ישראל במדבר. והיה המדבר לאגם מים. וצמאון למבועי מים כי לא יפלא מה׳ דבר: (ע"כ) בלעם החליט לברך את ישראל שיתגדלו במדבר שיהפכו את המדבר להיות פורח וישארו רק שם. לפי פרוש הנצי"ב בלעם טיכס עצה כיצד יוכל להשאיר את ישראל בחו"ל, ובזה יטרפד את התכנית לתיקון עולם.

בלעם קיבל בסוף הקורס ציון נכשל. אמנם הוא הפנים ולמד שהשם גדול עליו, אולי אפילו בחר לברך אותנו כדברי הנצי"ב, אבל לא למד לבטל את רצונו בפני רצון ה’. הוא לא שינה באמת מבחינה פנימית את הכיוון שלו, אמנם הוא הבין שעם ישראל הוא העם הנבחר והאהוב על ה’. הוא אף קינא בנו ורצה אחרית כמונו, אומר הנצי"ב: תמות נפשי מות ישרים. כיון שהגיע למדה זו של חסד הנפלא ביעקב ובישראל. הצטער על עצמו הלואי שהגיע בסוף ימיו למות מות ישרים. ומשמעות מעלת ישר. הוא הנהגה ישרה בהליכות עולם בין אדם לחבירו ...ותהי אחריתי כמהו. תכלית מעשי יהא להם אחרית טוב לדורות כמו אחרית מעשי ישראל שיש להם זכרון לדורות: (העמק דבר במדבר כג,י)

 

איזה ציון אנו נקבל בסוף הקורס?

אם נשכיל להשוות את רצוננו לרצון השם, לא רק אינטרסנטית, לא בבחינת "נותן על מנת לקבל”, אלא נשוה באמת את רצוננו הפרטי לרצון הא-לוהי, הרוצה בהצלחתנו האישית יחד עם תיקון הכלל- נעבור בהצלחה גדולה את הקורס. אשרינו שאנו זוכים כבר לראות בעינינו את עליית קרנם של ישראל, בע"ה נזכה בקרוב גם לראות את ביאת משיח צדקנו יבוא ויגאלנו.

 

שבת שלום בעז מלט