חדשות האתר

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


חושבים על חופשה מפנקת?
אתם מוזמנים לבחור לכם חופשה במחירים הזולים ביותר בארץ ובעולם בחברת טרוולאור

נופש חלומי במחיר סמלי


  2

 

בס"ד לפרשת ואתחנן התש"פ

 

בפרשת ואתחנן בנאומי הפרידה של משה רבנו לבני ישראל, מופיעים פסוקי מחץ. אימרות ההולכות איתנו כל הדורות, חלקן נכנסו לסידור התפילה שלנו ולחלומותינו. אחד מהם הוא הפסוק : וְיָדַעְתָּ֣ הַיּ֗וֹם וַהֲשֵׁבֹתָ֮ אֶל־לְבָבֶךָ֒ כִּ֤י יְ-הוָה֙ ה֣וּא הָֽאֱ-לֹהִ֔ים בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת אֵ֖ין עֽוֹד׃ (דברים ד,לט) הזהר הקדוש לפרשת תרומה קס: רואה בו את תמצית האמונה היהודית, ונראה שכך ראו אותו עוד חכמים.

שאלותי:

למה אנו צריכים להשיב את ידיעתנו אל לבבנו?

מה פרוש "והשבת אל לבבך"? ולמה לא נאמר לבך?

מה המסר בדיבור יְ-הוָה֙ ה֣וּא הָֽאֱ-לֹהִ֔ים ?

מה מבטאים כאן השמים והארץ ?

 

ראשית בפשיטות, אנו רואים שיש לנו מתח ותנועה בין דעתנו לבין לבנו. פעמים רבות שהם משדרים מסרים סותרים. פעמים שאנו יודעים דבר מה בוודאות בשכלנו שהוא נכון, אבל לבנו מסרב לשתף פעולה. אנו עושים דברים לפעמים מרצון הלב בזמן ששכלנו אומר לנו ברקע שזו טעות וכיוצא בזה. פעמים שאנו שומעים לשכלנו ומתנהלים על פיו אבל הלב מסרב להיות שותף ואומר זה לא מתאים לי, לא שייך אלי וכיוצא בזה. והנה האמונה בה’ אפשר לקבלה בשכל יחסית בקלות, בוודאי בדורו של משה שחוו את כל ניסי המדבר והשיגו את הנבואה, אבל להושיבה על לבנו זו המשימה היותר קשה. פעמים שאנו מרגישים בלבנו את מלכות ה’ ופעמים שלא. והנה הפסוק אומר אל לבבך ולא לבך, חז"ל מסבירים לנו שהמקומות שמופיע לבבך, הכוונה לשני חדרי הלב, החדר ששולח את הדם לכל הגוף והחדר שמקבל אותו מהם, שני חדרים אלו מקבילים ל יצר הטוב ויצר הרע, או בשפה עכשווית את הרצון להיטיב והרצון לקבל. האתגר להמליך את השם בשני חדרי הלב ובשני היצרים.

ומה המסר באמירה ה’ הוא הא-לוהים?

מסביר נפש החיים : ומה שאמר וידעת היום וכו'. כי ה' הוא האלקים. ההבדל שבין אלו ב' השמות הוא. ששם אלקים נאמר גם על איזה כח פרטי הנמשך ממנו יתברך. ושם הוי''ה נאמר על מקור הכחות כולם שנמשכים ממנו ית''ש. וכמו שאמרו ז''ל בבראשית רבה שהזכיר אחר גמר כל מעשי בראשית שם מלא (היינו הוי''ה אלקים) על עולם מלא. ששם הוי''ה ב''ה הוא מקורא דכלא ביה. ובעת הבריאה נמשך בכל מאמר כח או כחות פרטים ממקורא דכל להתהות ולהבראות אותו הדבר וקיומו לזאת לא נזכר בכל מעשה בראשית רק שם אלקים לבד. ואמר שנגמרו המשכת בל הכחות כפי שגזרה רצונו יתברך לצורך העולם. אז נאמר ביום עשות ה' אלקים שם מלא.(נפש החיים ג,ט)

 

נפש החיים מבאר שהמטרה של משה כאן לומר, שנקפיד תמיד לכוון בעבודתנו רק למקור כל הכוחות לאין סוף ברוך הוא ולא נטעה כמו דורות הראשונים של עובדי הכוכבים, שהכירו בה’ כמקור הכוחות אבל חשבו להשיג תועלת מעבודת כוחות כאלה ואחרים.

וכבר מדרש דברים רבה הלך בכיוון זה, הוא רואה בדברי משה אלו בקשה מאת השם, שיבקע את כל הרקיעים ויראו כולם שה’ הוא המולך בכל העולמים. וכך נאמר: אָמַר משֶׁה, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם דָּבָר אֶחָד אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִמְּךָ לִפְנֵי מוֹתִי, שֶׁאֶכָּנֵס וְיִבָּקְעוּ כָּל הַשְּׁעָרִים שֶׁבַּשָּׁמַיִם וּתְהוֹמוֹת וְיִרְאוּ שֶׁאֵין זוּלָתֶךָ (דברים רבה יא,ח) המיוחד בפרשנות המדרש שהוא בעצם מסביר שמשה רבנו בדיבור זה מלבד המסר שמעביר לעם ישראל שיכיר וילמד את הנהגת ה’, הוא פונה לה’ בזה ומבקש שיבקע לנו את כל הרקיעים למען נשיג את האמונה הזכה והטהורה. ואם הדבר נכון למשה הרי שלדורנו 3292 שנה אחר כך, וכ2300 שנה אחר שנסתמה הנבואה, ודאי שיש לנו לפנות לבקש מהשם שיבקע את כל השערים.

 

ויש לנו להעמיק יותר בהבנת יְ-הוָה֙ ה֣וּא הָֽאֱ-לֹהִ֔ים, אלו לא רק שני שמות של ה’. אלו שתי הופעות שונות שלו ,הנראות במבט פשוט סותרות זו את זו, וצריכות התבוננות גדולה כדי להשיג את העניין. רב נתן בכיר תלמידי רבי נחמן מברסלב פותח לנו צוהר לתיבה וכך כותב:

ליקוטי הלכות

כִּי בֶּאֱמֶת עִקַּר הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה וְקִיּוּם כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ בְּנוּיָה וּמְיֻסֶּדֶת עַל זֶה לִכְלֹל שְׁנֵי הַהַשָּגוֹת הַנַּ"ל יַחַד, שֶׁהֵם, הַשָּגַת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וְאַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ, כִּי ה' יִתְבָּרַךְ סְתִים וְגַלְיָא וְאוֹרַיְתָא סְתִים וְגַלְיָא וְכוּ'. וּכְמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ נֶעְלָם מִצַּד עַצְמוֹ וְנִגְלֶה מִצַּד פְּעֻלּוֹתָיו וּכְמוֹ שֶׁמְּבֹאָר מִזֶּה בְּמָקוֹם אַחֵר. עַל כֵּן עִקַּר הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה לְהַאֲמִין כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים וְכוּ'". וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת וְכוּ'". הַיְנוּ כְּלָלִיּוּת הַשָּגוֹת עֶֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, כִּי ה' זֶה בְּחִינַת סְתִים וְנֶעְלָם, בְּחִינַת זֶה שְׁמִי לְעֹלָם, בְּחִינַת הַשָּגַת אַיֵּה, בְּחִינַת נֶעְלָם וְנִסְתָּר, בְּחִינַת מֶה חָמִית וְכוּ'. וֶאֱלֹקִים בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, בְּחִינַת וֵאלֹקִים מַלְכִּי מִקֶּדֶם, בְּחִינַת כִּי מֶלֶךְ כָּל הָאָרֶץ אֱלֹקִים, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַשָּגַת דָּרֵי מַטָּה בְּחִינַת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ. וְצָרִיךְ לְכָלְלָם יַחַד לֵידַע וּלְהַאֲמִין כִּי הַכֹּל אֶחָד בְּחִינַת וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ, כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל שֶׁהוּא בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה. וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת שֶׁהוּא בְּחִינַת דָּרֵי מַטָּה כִּי הַכֹּל אֶחָד וְכַנַּ"ל(ע"כ לשונו)

אנסה בשפה שלי להסביר את דבריו, שם הויה מבטא את הפסוק "איה מקום כבודו", ה’ נסתר, גבוה מעל גבוה, הוא מעל להשגתנו. לעומת זאת הא-לוהים מבטא את התגלות כבוד מלכותו בארץ, את מעורבותו בארץ. כיצד הוא גם כזה וגם כזה?

אפשר לומר בסגנון אחר, השם נותן מצד אחד לעולם להתנהל בפני עצמו, נותן לנו חופש בחירה ובמידה מסוימת חופש פעולה, הוא יצר מערכות של גלגלים שמניעים את העולם כביכול בלעדיו. אבל יחד עם זאת הוא משגיח ומכוון את העולם שיגיע לייעודו, הוא קרוב לכל קוראיו, הוא סומך לכל הנופלים, וגומל חסד לבוטחים בו והוא בחר בעם ישראל ונתן לו את הוראות היצרן לתיקון העולם .ו"הסתירה" בין שם הויה לשם א-לוהים מבלבלת אותנו ומביאה אותנו לפעמים לא להרגיש את מלכותו בליבנו, או אף לכעוס עליו חלילה, וזו ההתבוננות שמבקש מאיתנו משה רבנו לעשות, לראות שגם במקומות שנדמה לנו שה’ עזב כביכול את הארץ, הוא לא הפסיק להשגיח בעולם אף לרגע, וגם התרחקות זו נעשתה בכוונה לטובתנו.

ואז אומר משה: בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת. לומר לנו שהנהגת השם חורזת את כל העולמים משמי מרומים ועד תחתיות ארץ. אין דבר יותר מחזק ומעודד מהידיעה הזו שכל העולם מאוחד ואין עוד.

 

אני רוצה לחתום את מאמרי בתורה עמוקה של מי השילוח, וכך הוא כותב:

בחסד השי"ת למען שלא יאכל האדם נהמא דכסופא(לחם בושת) הפיל עליו תרדמה, היינו שהסתיר את אור הבהיר, ורק שישתדל בעצמו בבחירתו, ובעצמו יבין דרכו, וכמו שכתוב (ואתחנן ד',ל"ט) וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא האלהים, והיינו שיאכל האדם יגיע כפו ואז אשריו וטוב לו. (מי השילוח,ח"ב,בראשית ז)

 

אנסה להסביר בשפתנו, דוקא מקור הקושי הוא הבסיס להבנה. דוקא ההסתרה שהשם מסתיר עצמו בעולם, זו שיוצרת אצלנו בלבול באמונה, נועדה לאפשר לנו להיות קיימים, להיות בעלי בחירה, להיות שותפים, להשיג בליבנו את האמונה ש יְ-הוָה֙ ה֣וּא הָֽאֱ-לֹהִ֔ים בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת אֵ֖ין עֽוֹד.

 

שבת שלום בעז מלט