מה הוא רומז? מה חבוי בין השורות? אנו לא אחת מתלבטים בשאלות מהסוג הזה בשמענו דברים כאלה ואחרים, אנו יכולים ללמוד שעור על כך ממשה רבנו.
בחטא העגל כאשר הקב"ה אומר למשה "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואעשה אותך לגוי גדול" (שמות לב,י) .
משה שומע בין השורות שה' רוצה שהוא יעמוד בתפילה על ישראל לבקש עליהם רחמים. אם הוא אומר לי להניח לו, כנראה שאני מסוגל "לתפוס" אותו ולמנוע אותו מכוונתו.
אחרי חטא המרגלים שוב ה' אומר למשה "ויאמר ה' אל משה עד אנה ינאצני העם הזה ועד אנה לא יאמינו בי בכל האתות אשר עשיתי בקרבו. אכנו בדבר ואורשנו ואעשה אותך לגוי גדול ועצום ממנו"(במדבר יד,יב) .
כאן משה מבין, לא רק שעליו להתפלל על ישראל מעצם זה שה' "משתף" אותו ב"מחשבותיו", הוא גם בוחר טיעון מקביל לטענת ה', אם הטענה שהעם מנאץ אותך, הרי שאם תכנו בדבר, תתן פתחון פה לאומות העולם להתריס כלפיך שאינך יכול להביא את ישראל לארץ שנשבעת להם. אז יצא ניאוץ חמור שבעתיים לשמך ה', מוטב לשמך הטוב שתרחם עליהם ותביאם לארץ.
ובפרשתנו (קרח) במחלוקת קרח שוב ה' פונה ב"כעס" "וידבר ה' אל משה ואל אהרן לאמר. הבדלו מתוך העדה הזאת ואכלה אותם כרגע."(במדבר ט"ז,כ)
כוונת ה' בפשט הפסוק , לכלות את עדת ישראל ולא רק עדת קורח, (ואני לא נכנס פה לשאלה מי כלול בעדה זו) .
ומה מבין משה רבנו בין השורות ?
שזו טובתה של העדה להיות מחוברת אל משה ואהרן , אבל יש להבדיל דווקא בין העדה לעדת קורח, החיבור לקורח מקטרג על כל העדה. משה פונה אל ה' בטענה "האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף", לאחר מכן משה ע"פ ציווי ה' פונה אל העדה על מנת שייפרדו מהאנשים הרשעים האלה, כך משה רבנו בהתחברו מחד אל העדה ובהפרדה שלה מקורח דתן ואבירם מביא להצלתה.
וכאשר ה' מצווה "העלו מסביב למשכן קרח דתן ואבירם" , משה כנראה לומד מהלשון העלו, על כוונת ה' להורידם חיים שאולה.
למחרת, עדת בני ישראל מתלוננת "אתם המיתם את עם ה' ", ושוב ה' פונה למשה "הרמו מתוך העדה הזאת ואכלה אותם כרגע..." .
כאן כבר משה לא מוצא מקום לדיבורים, הוא לא יכול לטעון שהבעיה בחיבור לקרח, שהרי הוא כבר נבלע באדמה, לה' הוא לא עונה, אבל הוא מבין בין השורות שהכוח הגדול טמון בחיבורם לעם, שהרי ה' אמר לו להתרומם מתוך העדה.
אבל מאין למד משה לשלוח את אהרן עם המחתה לתוך מחנה ישראל?
נראה שהראש של משה עובד כל הזמן הפוך ביחס להבנת "בין השורות", אפשר שהוא למד את התורה של רבי נחמן שאם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, או את המדרש שמידתו של הקב"ה היא שבמה שמכה בו מרפא, אם הקטורת אך אתמול יכלה לשרוף את המאתיים וחמישים ת"ח, היא בטח גם יכולה לרפא ולהציל. באמת אומרים חז"ל שתכונת הקטורת לבטל גזרות קשות. רש"י מביא שמלאך המות לימד את משה רז זה, וזה פלא גדול שהעצה כנגד מלאך המות באה במקרה...ממנו!
.בכל אופן משה רוצה "להרויח" רווח כפול,הוא רוצה להראות לישראל ששריפת מקטרי הקטורת לא תוצאה מוכרחת מהשמוש בקטורת, והנה היא יכולה אף לפעול הפוך , ולהציל חיים, ולכן גם לא נכונה הטענה כלפי משה ואהרון "אתם המיתם את עם ה'" .והוא רצה כמובן לעצור את המגפה המשתוללת במחנה ישראל .
למדנו מהתנהגותו של משה רבנו, שפעמים רבות הדרך הנכונה היא דוקא להשתמש בכוחות כדוגמת הכוחות המצרים לנו, כדי להתגבר עליהם.
אז מה אנו צריכים להבין כשכל העולם לוחץ עלינו להסכים לרעיון שתי מדינות לדוגמא? מה ה' מדבר אלינו בין השורות?
כל טוב בעז מלט