חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד

אנו פוגשים בפרשת וישב בסיפור מאוד לא פשוט ולא נורמלי. ולגלות שממנו צמחה שושלת דוד המלך זה ממש פלא גדול. יהודה נושא אישה ויולד שלושה ילדים: ער, אונן ושלה. בלידת שלה התברר שאשתו לא תוכל יותר ללדת ילדים וכנראה בגלל זה יהודה שמאוד רוצה להוליד ילדים לוקח אישה לער בכורו כשהוא רק בין 8 שנים.[1]

וַיִּקַּ֧ח יְהוּדָ֛ה אִשָּׁ֖ה לְעֵ֣ר בְּכוֹר֑וֹ וּשְׁמָ֖הּ תָּמָֽר׃ וַיְהִ֗י עֵ֚ר בְּכ֣וֹר יְהוּדָ֔ה רַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְ-הוָ֑ה וַיְמִתֵ֖הוּ יְ-הוָֽה׃ וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ לְאוֹנָ֔ן בֹּ֛א אֶל־אֵ֥שֶׁת אָחִ֖יךָ וְיַבֵּ֣ם אֹתָ֑הּ וְהָקֵ֥ם זֶ֖רַע לְאָחִֽיךָ׃ וַיֵּ֣דַע אוֹנָ֔ן כִּ֛י לֹּ֥א ל֖וֹ יִהְיֶ֣ה הַזָּ֑רַע וְהָיָ֞ה אִם־בָּ֨א אֶל־אֵ֤שֶׁת אָחִיו֙ וְשִׁחֵ֣ת אַ֔רְצָה לְבִלְתִּ֥י נְתָן־זֶ֖רַע לְאָחִֽיו׃ וַיֵּ֛רַע בְּעֵינֵ֥י יְ-הוָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה וַיָּ֖מֶת גַּם־אֹתֽוֹ׃ וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָה֩ לְתָמָ֨ר כַּלָּת֜וֹ שְׁבִ֧י אַלְמָנָ֣ה בֵית־אָבִ֗יךְ עַד־יִגְדַּל֙ שֵׁלָ֣ה בְנִ֔י כִּ֣י אָמַ֔ר פֶּן־יָמ֥וּת גַּם־ה֖וּא כְּאֶחָ֑יו וַתֵּ֣לֶךְ תָּמָ֔ר וַתֵּ֖שֶׁב בֵּ֥ית אָבִֽיהָ׃

שואל הרמב"ן וכמוהו פרשנים רבים: ולא ידעתי למה יתבייש יהודה המושל בדורו מן האישה הזאת ולא יאמר אליה לכי לשלום מביתי ולמה יטעה אותה…? ועוד מוסיף ושואל הלא בהמשך הסיפור כשיהודה שומע שהיא הרה לזנונים בכעסו עליה הוא נראה כמי שחפץ היה בה לבנו?

וַיֻּגַּ֥ד לְתָמָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֵּ֥ה חָמִ֛יךְ עֹלֶ֥ה תִמְנָ֖תָה לָגֹ֥ז צֹאנֽוֹ׃ וַתָּסַר֩ בִּגְדֵ֨י אַלְמְנוּתָ֜הּ מֵֽעָלֶ֗יהָ וַתְּכַ֤ס בַּצָּעִיף֙ וַתִּתְעַלָּ֔ף וַתֵּ֙שֶׁב֙ בְּפֶ֣תַח עֵינַ֔יִם אֲשֶׁ֖ר עַל־דֶּ֣רֶךְ תִּמְנָ֑תָה כִּ֤י רָאֲתָה֙ כִּֽי־גָדַ֣ל שֵׁלָ֔ה וְהִ֕וא לֹֽא־נִתְּנָ֥ה ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה׃ וַיִּרְאֶ֣הָ יְהוּדָ֔ה וַֽיַּחְשְׁבֶ֖הָ לְזוֹנָ֑ה כִּ֥י כִסְּתָ֖ה פָּנֶֽיהָ׃ וַיֵּ֨ט אֵלֶ֜יהָ אֶל־הַדֶּ֗רֶךְ וַיֹּ֙אמֶר֙ הָֽבָה־נָּא֙ אָב֣וֹא אֵלַ֔יִךְ כִּ֚י לֹ֣א יָדַ֔ע כִּ֥י כַלָּת֖וֹ הִ֑וא וַתֹּ֙אמֶר֙ מַה־תִּתֶּן־לִּ֔י כִּ֥י תָב֖וֹא אֵלָֽי׃ וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֛י אֲשַׁלַּ֥ח גְּדִֽי־עִזִּ֖ים מִן־הַצֹּ֑אן וַתֹּ֕אמֶר אִם־תִּתֵּ֥ן עֵרָב֖וֹן עַ֥ד שָׁלְחֶֽךָ׃ וַיֹּ֗אמֶר מָ֣ה הָֽעֵרָבוֹן֮ אֲשֶׁ֣ר אֶתֶּן־לָּךְ֒ וַתֹּ֗אמֶר חֹתָֽמְךָ֙ וּפְתִילֶ֔ךָ וּמַטְּךָ֖ אֲשֶׁ֣ר בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־לָּ֛הּ וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ וַתַּ֥הַר לֽוֹ׃

השליח שיהודה שולח לא מוצא אותה כדי לתת לה גדי עיזים וכך היא נשארת עם הערבון שהציל בהמשך את חייה ואת דוד המלך שי יוולד מצאצאיה:

וַיְהִ֣י ׀ כְּמִשְׁלֹ֣שׁ חֳדָשִׁ֗ים וַיֻּגַּ֨ד לִֽיהוּדָ֤ה לֵֽאמֹר֙ זָֽנְתָה֙ תָּמָ֣ר כַּלָּתֶ֔ךָ וְגַ֛ם הִנֵּ֥ה הָרָ֖ה לִזְנוּנִ֑ים וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָ֔ה הוֹצִיא֖וּהָ וְתִשָּׂרֵֽף׃ הִ֣וא מוּצֵ֗את וְהִ֨יא שָׁלְחָ֤ה אֶל־חָמִ֙יהָ֙ לֵאמֹ֔ר לְאִישׁ֙ אֲשֶׁר־אֵ֣לֶּה לּ֔וֹ אָנֹכִ֖י הָרָ֑ה וַתֹּ֙אמֶר֙ הַכֶּר־נָ֔א לְמִ֞י הַחֹתֶ֧מֶת וְהַפְּתִילִ֛ים וְהַמַּטֶּ֖ה הָאֵֽלֶּה׃ וַיַּכֵּ֣ר יְהוּדָ֗ה וַיֹּ֙אמֶר֙ צָֽדְקָ֣ה מִמֶּ֔נִּי כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן לֹא־נְתַתִּ֖יהָ לְשֵׁלָ֣ה בְנִ֑י וְלֹֽא־יָסַ֥ף ע֖וֹד לְדַעְתָּֽה׃

זה לא נתפס מהיכן היתה לה העזות הזו לעשות ליהודה כזה תרגיל , ועוד יותר לא נתפס שמהיריון זה נולדו להם פרץ וזרח, נשמות גדולות, אנשים צדיקים, הלא ידוע שממעשים שפלים נולדים גם נשמות שפלות וכיצד ממעשה זנות נולדו צדיקים ועוד יצא מהם דוד המלך?

יש פסוק תמוה ביותר במגילת רות, בו מברכים אנשי בית לחם את בעז לאחר שהוא לקח את רות המואביה : וִיהִ֤י בֵֽיתְךָ֙ כְּבֵ֣ית פֶּ֔רֶץ אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה תָמָ֖ר לִֽיהוּדָ֑ה מִן־הַזֶּ֗רַע אֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֤ן יְ-הוָה֙ לְךָ֔ מִן־הַֽנַּעֲרָ֖ה הַזֹּֽאת׃ למה האנשים קישרו את סיפור בעז ורות עם מעשה יהודה ותמר? וכי יש מה להתגאות או להידמות למעשה יהודה ותמר?!

נתחיל בשאלת הרמב"ן על התנהגות יהודה כלפי תמר, הרמב"ן מסביר שחלילה מלחשוב שיהודה לא תכנן לתת לה את שלה בנו, אם כן למה הוא אמר לה שבי אלמנה בית אביך? עד יגדל שלה! יהודה הסיק שבניו מתו בשל כך שלא היו מספיק בוגרים בזמן שהתחתנו עם תמר, לכן החליט שהפעם ימתין עם שלה ולא יחתן אותו כה צעיר כשהוא בן 8 כאחיו. אולם תמר בראותה ששלה גדל וכבר היה בן 8 ולא ניתן לה הסיקה שיהודה מתחמק ממנה ולכן עשתה מעשה.

הנצי"ב מוולוזין הולך בדרך דומה לרמב"ן הוא מסביר שיהודה לא ידע את סיבת מותם של ילדיו אבל חשש מאיזו בעיה גנטית שגורמת להם למות בגיל 8, לכן העדיף שהיא תשב אלמנה בבית אביה ואם יעבור שלה את גיל 8 בשלום אזי יהודה יתן את תמר לשלה לאישה.

מבאר הנצי"ב ביתר הרחבה בהרחב דבר על אתר:

"ומתחלה יש לומר, דבמה שפרץ נולד בפריצות דרך הטבע, ניכר היה שמזרעו יצא זרע מלוכה שפורץ לעשות לו דרך, וכדאיתא ביבמות דע״ו אי מפרץ אתי כו׳, ועדיין לא נתברר בזה שיצא ממנו גואל האחרון שהוא מלך המשיח. אלא יש להוסיף דכמו שהראה פרץ בלידתו שפרץ דרך בני אדם. כך הראה שפרץ טבע האומה הישראלית ברוחנית שהרי הכלל ידוע דבני זנות אין לקוות שיהיו בנים מהוגנים, שהרי אפילו בני פרוצה ובני גרושת הלב הוויין בנים פושעים כדאיתא בנדרים סוף פרק ב, מכל שכן בני בעילת זנות. וכשראו ישראל אשר תאומי צביה פרץ וזרח היו אנשי מעלה שאין למעלה מהם, מזה הבינו שמהם יצא מלך המשיח שיפרוץ דרך ברוחנית כדכתיב והריחו ביראת ה׳, ועוד הרבה, עד שאמר בלעם עליו וקרקר כל בני שת. וביארנו במקומו שיבער אמונת בני שת והיינו והאלילים כליל יחלוף. על זו הכונה אמרו הזקנים לבעז ויהי ביתך כבית פרץ אשר ילדה תמר ליהודה. באשר היה לבעז לחשוב שלא יראה מרות זרע הגון, באשר איננה מיוחסת וראויה אליו, וכדאיתא בקידושין ד״ע הנושא אשה שאינה הוגנת לו הוויין לו בנים שאינם מהוגנים, שנאמר כי בנים זרים ילדו, משום הכי אמרו ויהי ביתך כבית פרץ, שהיה ג״כ שלא כפי הכלל באומה הישראלית. ועתה בא ספור כל הענין איך שהיה השגחה פרטית מסבב שיהא נולד פרץ דוקא בזה האופן ובזה הי׳ רשום התנוצצות המשיח הגואל האחרון:"

למדנו מהנצי"ב שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, אמנם הכלל ידוע דבני זנות אין לקוות שיהיו בנים מהוגנים, כדברי הנצי"ב, אבל מלך פורץ לו גדר, הופעת המלכות איננה כדרך הטבע בעולם. מסביר כאן הנצי"ב שישנן שתי פריצות, לא רק שהמעשה היה בדרך פריצות עוד נפרץ הכלל שממעשה שלא הגון נולדים ילדים לא הגונים. תמר עשתה מעשה שבחיצוניות נראה ממש מקולקל, אבל כוונתה היתה לשם שמים, ומשמים הסכימו איתה ונולדו לה תאומי צביה פרץ וזרח שהיו אנשי מעלה שאין למעלה מהם.

הרמב"ן מסביר שעקרונית היבום שייך בכל קרובי המשפחה של הנפטר, הקודם ליורשו קודם ליבמו. אלא שהתורה לא התירה אשת דוד או אשת בן לטובת היבום, רק אשת אח. כאן במעשה יהודה ותמר שקודם מתן תורה היה, טרם נאסר על יהודה אשת הבן, ממילא יוצא שיהודה יבם כאן את בניו, לכן נולדו להם תאומים, אחד על שם ער ואחד על שם אונן. יוצא שתמר עשתה מעשה כשר ואף מצוה גדולה אלא שבחיצוניות לא נראה כן. יוצא דגם במעשה בעז ורות המואביה, בעז קיים מצוות יבום בלקיחת רות. שניהם זכו להקים שם המת על נחלתו. הזוהר מביא שהילד הראשון שנולד מהיבום הינו גלגול נשמה של הנפטר עצמו, יוצא שפרץ וזרח הם גלגול נשמת ער ואונן. וזה פלא גדול, הלא ער ואונן היו רעים ואילו פרץ וזרח אנשי מעלה צדיקים. אומר הזהר:

בְּכָל סִטְרִין אִתְהַפַּךְ בְּגִלְגּוּלָא. פֶּרֶץ הָכִי הֲוָה. בֹּעַז הָכִי הֲוָה. עוֹבֵד הָכִי הֲוָה. (ס''א ועם כל דא אילנא אתתקן) וּבְכֹלָּא נָפִיק אִילָנָא מִסִּטְרָא דְּרַע, וְאִתְדָּבַּק לְבָתַר בְּסִטְרָא דְּטוֹב. בְּקַדְמִיתָא, (בראשית לח) וַיְהִי עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה רַע. (אונן אוף הכי) מַחְלוֹן אוּף הָכִי, וְלָאו כָּל כַּךְ. אֲבָל בְּהָנִי אִתְעַכָּל רָע, וְנָפִיק טוֹב לְבָתַר, (נפק) הַהוּא דִּכְתִּיב בֵּיהּ, (שמואל א טז) וְטוֹב רֹאִי. (שמואל א טז) וַיְיָ' עִמּוֹ. הָכָא קַיְּימָא אִילָנָא תַּתָּאָה עַל תְקּוּנֵיהּ, וּמֶלֶךְ אֱלֹהִים עַל גּוֹיִם.

ובתרגום הזהר: בְּכָל הַצְּדָדִים מִתְהַפֵּךְ בְּגִלְגּוּל. כָּךְ הָיָה פֶּרֶץ. כָּךְ הָיָה בּעַז. כָּךְ הָיָה עוֹבֵד. (ועם כל זה האילן נתקן) וּבַכֹּל יוֹצֵא אִילָן מִצַּד הָרָע, וְאַחַר כָּךְ נִדְבָּק בַּצַּד הַטּוֹב. בַּתְּחִלָּה, וַיְהִי עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה רַע. (אונן אף כך) מַחְלוֹן אַף כָּךְ וְלֹא כָּל כָּךְ. אֲבָל בְּאֵלֶּה הִתְעַכֵּל הָרָע, וְיָצָא אַחַר כָּךְ טוֹב, (יצא) אוֹתוֹ שֶׁכָּתוּב בּוֹ (שמואל א טז) וְטוֹב רֹאִי. וַה' עִמּוֹ. עַכְשָׁו עוֹמֵד אִילָן תַּחְתּוֹן עַל תִּקּוּנוֹ, וּמֶלֶךְ אֱלֹהִים עַל גּוֹיִם.[2]

אומר לנו הזהר שאכן כך סדר הופעת הנשמות הגדולות האלו, בגלגול ראשון הופיעו דבוקות מצד הרע, ואז נדבקו בטוב וחזרו לעולם על ידי היבום מצד הטוב. אפשר לומר שבגלגול ראשון יש שבירת כלים, האורות עצומים והכלים לא מכילים אותם, לזה רומז הכתוב שהשחיתו ארצה. בינתיים נתקן הכלי ובגלגול שני יש כבר כלים היכולים להכיל האורות.

מעניין כאן בסיפור שמה של בעלת הסיפור תמר, התמר הפרי המתוק ביותר, הינו הפרי שקודם הבשלתו הינו המר ביותר, וכשמבשיל תם המר, ומתהפך למתוק ביותר. כך תמר עשתה מעשה הנראה מבחוץ מאוד מר, והפכה אותו למתוק. והמתקה זו סללה את הדרך למלך המשיח. מובא בזוהר שלבית מדרשו של המשיח יכולים להיכנס מי שהופכים חושך לאור וטועמים מר למתוק.[3] ממש מה שעשתה תמר עם יהודה ורות עם בעז.

אנו בפתחו של חג החנוכה חג האורות, המשימה שלנו להפוך חושך לאור. ממלכת יוון נמשלה לחושך, אומר המדרש: וחושך על פני תהום -זו יון.[4] נראה שקודם כל צריכים להכיר שרוח א-לוהים מרחפת על פני המים, דהיינו הפיכת החושך לאור מתחילה בהכרה שהכל מכוון ומושגח מאת ה' יתברך. שנית עלינו ללמוד להשתמש בנשק של כוחות הרע כנגדם הם. וַעֲשִׂיתֶם לוֹ כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂוֹת לְאָחִיו וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ.[5]זה בדיוק מה שעשתה כאן תמר, היא השתמשה במעשה פריצות שככלל ענינו השחתת העולם, והשתמשה בו לפתות את יהודה ליבם את בעליה הראשונים , להחזיר לתחיה את שני בניו המתים ולהביא לעולם חיים. שלישית להפנים בליבנו שהאור בודאי הולך לנצח את החושך בעולם. וְהָיָה יוֹם אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַי-ה-וָ-ה לֹא יוֹם וְלֹא לָיְלָה וְהָיָה לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר.[6]



[1] עיין פרוש העמק דבר על אתר

[2] זוהר חלק ב, קג,ב

[3] זוהר חלק א,ד,א

[4] בראשית רבה ב,ד

[5] דברים יט,יט

[6] זכריה יד,ז