בס"ד לפרשת קורח התשפ"א
קורח ועדתו טוענים כלפי משה ואהרן טענה סוציאלית ,טענה שוויונית, וַיִּֽקָּהֲל֞וּ עַל־מֹשֶׁ֣ה וְעַֽל־אַהֲרֹ֗ן וַיֹּאמְר֣וּ אֲלֵהֶם֮ רַב־לָכֶם֒ כִּ֤י כׇל־הָֽעֵדָה֙ כֻּלָּ֣ם קְדֹשִׁ֔ים וּבְתוֹכָ֖ם יְ-הֹוָ֑ה וּמַדּ֥וּעַ תִּֽתְנַשְּׂא֖וּ עַל־קְהַ֥ל יְ-הֹוָֽה׃[1] משה רבנו כשעונה להם אומר : בֹּ֠קֶר וְיֹדַ֨ע יְ-הֹוָ֧ה אֶת־אֲשֶׁר־ל֛וֹ וְאֶת־הַקָּד֖וֹשׁ וְהִקְרִ֣יב אֵלָ֑יו וְאֵ֛ת אֲשֶׁ֥ר יִבְחַר־בּ֖וֹ יַקְרִ֥יב אֵלָֽיו׃[2] מתשובתו נראה שהוא לא מסכים עם הטענה, ואומר שבבוקר ה' יודיע מיהו הקדוש, וממילא יתברר מי לא קדוש, ומובן שלא כולם קדושים.
ראשית יש בעיה לשונית בטענתם, כל העדה-נאמר בלשון יחיד, כולם קדושים-בלשון רבים, מדוע הם עוברים מיחיד לרבים? שנית לאיזו עדה הם מתכוונים: לכל עם ישראל? לכל הבכורים? לבני ראובן או לכל שבט לוי?
מדוע את טענתם כלפי משה ואהרן הם אומרים בזמן עתיד, "מדוע תתנשאו", ולא בלשון עבר כמו שהיה צפוי שיאמרו?
המעבר מדיבור על העדה כיחידה, לדיבור על כולם ברבים, יכולה להתפרש בכמה אופנים: או שלדידם אין כלל, רק פרטים, האומה הינה אוסף של פרטים ותו לא, אז אם השם השרה שכינתו בתוכנו סימן שאנו כפרטים קדושים, ואילו לאמיתו של דבר, השכינה בישראל נובעת מקדושת הכלל, כנסת ישראל קדושה, כולך יפה רעיתי ומום אין בך, ואנו האנשים הפרטיים יכולים לזכות לקדושה מכח התחברותנו לציבור. אמנם התורה מצוה אותנו "קדושים תהיו" אבל זו המטרה ולא המציאות. או נאמר שטענתם היתה שכל העדה קדושה ברמה כזו שהקדושה מתפרטת לכל הפרטים, לא רק העדה קדושה אלא אפילו כל חבריה כאלה.
שאלנו על איזו עדה הם מדברים, אפשר שכל אחד מהם התכוון לעדה אחרת, כי גם שאיפותיהם היו שונות. כך מבאר המלבי"ם:
ויקהלו ר"ל הנה לפ"ז כל עדת קרח היו מתנגדים זל"ז, שמחלוקת דתן ואבירם מתנגד לא לבד שלא תנתן הכהונה הגדולה לקרח כי גם התנגדו לכל שבט לוי ועמדתם בכלל, שלפי דעתם זה מגיע לשבט ראובן, והר"ן אנשים היו מתנגדים לשניהם, כי רצו שתנתן הכהונה לנשיאי העדה או לבכורי פטרי רחם,[3]. אז כיצד בכלל הם הצליחו להתאגד אם כל אחד רצה משהו אחר? עונה המלבי"ם: אמר שנקהלו בזה במה שכלם היו חולקים על משה ועל אהרן, בזה היו למקהלה אחת, המשותף ביניהם היה "רק לא משה ואהרן" וכידוע מקהלות כאלה אין סופם להתקיים, לא יחזיקו מעמד.
הנה הארי הקדוש[4] מבאר שלעתיד לבוא תתקבל טענתו של קורח , והלוים שבמשך ההיסטוריה היו משרתים את הכהנים יתגלגלו בזרע הכהנים וישרתו הם בקודש, ונשמות הכהנים יתגלגלו בזרע הלוים. יוצא מדבריו שקורח טעה בזמן, הרגיש משהו נכון בטענתו, אבל דחף הכבוד העביר אותו על דעתו.
גם טענת כל העדה כולם קדושים, שלא היתה נכונה לשעתה, בעתיד תלך ותתגלה. ואז גם יובן הלשון "מדוע תתנשאו" שמובא בזמן עתיד, כי בעתיד לא יהיה שוב צורך למתווכים בין הקב"ה לישראל. ומצאנו שמשה רבנו אכן ציפה לזה באומרו, "וּמִי יִתֵּן כָּל עַם יְ-הוָה נְבִיאִים כִּי יִתֵּן יְ-הוָה אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם."[5] ואפשר שמשה רבנו כשאומר "בוקר ויודע ה'" מדבר על העתיד כשיגיע בוקרו של העולם, דהיינו הגאולה, הקב"ה יגלה לעין כל מיהם הקדושים , כל העולם יכיר בעם ישראל שאנו זרע ברך השם.
מיהו ברור שגם בעתיד כשנזכה שהשם ישפוך את רוחו על כולם, אין הכוונה שכולם יהיו שווים, כולם באותה דרגה. עדין ישארו דרגות, יהיו קטנים ויהיו גדולים, כל אחד כפי פועלו וזכויותיו.
וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת יְ-הוָה כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם נְאֻם יְ-הוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד.[6]
שבת שלום לכולם, בעז מלט.