בס"ד לפרשת דברים התשפ"א
הנהגת העיגולים הינה הנהגת העולם בידי השם דרך מערכות העיגולים. כשם שישנם חוקים בטבע הגשמי ישנם חוקי העולמות הרוחניים. העיגול מבטא תהליכים שיש בהם מסבב ומסובב. התנועה הסיבובית מאפיינת את כל מערכות הטבע. מלכותא דרקיע כעין מלכותא דארעא[1]-דהיינו מלכות השמים דומה למלכות הארץ. גם המערכות הרוחניות בנויות עם גלגלים ואופנים[2]. מכאן היכולת של כל מיני מתקשרים, חוזים בכוכבים ואנרגטים שונים להשיג מידע " שמימי".
הנהגת היושר הינה הנהגה שהשם מנהיג העולם באופן ישיר. ללא התחשבות בסדרי הטבע. היא מתבטאת בגילויים כמו אורים ותומים בניסים שמעל לטבע וכיוצא בזה. בזכותה גם אנו יכולים על ידי תשובה לשנות את הנהגת העיגולים.
לכל אחת מהנהגות השם יש את המעלה שלה: הנהגת העיגולים חושפת את הסדר, החכמה והיופי הא-לוהי. בגילויים שלה הגשמיים נסתר פעמים רבות הצדק הא-לוהי, אנו רואים צדיקים שרע להם ורשעים שטוב להם. אולם ככל שאנו ממריאים לגובה ומביטים בחוקיות הרוחנית אנו רואים שככלל נעשה צדק, אם כי לפעמים באיחור רב. כמה דוגמאות: אנו רואים שסוף גנב לתליה, שהרודף אחר הכבוד, הכבוד בורח ממנו. שעל שאטפת יטופוך[3]. שמחלוקת שאינה לשם שמים אין סופה להתקיים[4]. שכל כנסיה שאינה לשם אין סופה להתקיים[5]. שסומך השם לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים[6]. ועוד כהנה רבים. הסדר הרוחני הזה לפעמים לוקח לו שנים רבות עד שיראה בגשמיות ולפעמים פחות.
אז מה חסר בהנהגת העיגולים ש" מצריך" את השם גם להנהיג העולם בהנהגת היושר? החיסרון בה שהיא בנויה מעיגולים והם סגורים, יכולת האדם לשנות בבחירתו את הנעשה בעולם מאוד מוגבלת. גם קשה לאנשים לחוש את מלכות השם המנהל את העולם בהנהגת העיגולים, כי השם מסתתר מאחורי חוקי הטבע. הקושי מחמיר במיוחד כאשר במשך תקופה ארוכה ההנהגה הגלויה הינה של העיגולים, והקב"ה מסתיר את פניו.
גם הנהגת יושר בלי הנהגת העיגולים הרסנית, כי היא לא מאפשרת עצמאות וחרות של הנבראים, היא לא "נותנת" לאנשים לבחור בטוב מאהבת הטוב, כי פשוט שום דרך אחרת לא אפשרית. היא לא מאפשרת לנו באמת להיות שותפים בתיקון עולם.
במשך רוב ההיסטוריה ההנהגה של העיגולים הינה העיקרית והגלויה, ובחשאי מאחוריה מכוונת את הענינים הנהגת היושר, הדוחפת את העולם להגיע ליעודו. אולם במשך ארבעים שנה משנות ההיסטוריה הנהגת היושר היתה מאוד גלויה, בימי נדודי עם ישראל במדבר. משה רבנו היה מנהיג מומחה בהנהגת היושר, לא קם לישראל כזה מנהיג. כשהקב"ה בישר למשה שהוא ישלח לנו מלאך שילוה אותנו, משה רבנו התנגד ואמר: "אִם אֵין פָּנֶיךָ הֹלְכִים אַל תַּעֲלֵנוּ מִזֶּה (שמות לג,טו). הוא התעקש על המשך הנהגת היושר.
הכניסה לארץ ישראל מבשרת תקופה חדשה בתולדות האומה, ההנהגה צריכה לעבור להנהגת העיגולים, גם משה רבינו ידע זאת ולכן כשבאים אליו בני ישראל : וַתִּקְרְב֣וּן אֵלַי֮ כֻּלְּכֶם֒ וַתֹּאמְר֗וּ נִשְׁלְחָ֤ה אֲנָשִׁים֙ לְפָנֵ֔ינוּ וְיַחְפְּרוּ־לָ֖נוּ אֶת־הָאָ֑רֶץ וְיָשִׁ֤בוּ אֹתָ֙נוּ֙ דָּבָ֔ר אֶת־הַדֶּ֙רֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר נַעֲלֶה־בָּ֔הּ וְאֵת֙ הֶֽעָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר נָבֹ֖א אֲלֵיהֶֽן׃
משה רבנו ראה זאת בעין חיובית. משה חשב, הם רוצים להסתיר את הנהגת היושר בתוך הנהגת העיגולים, ולכן אמר להם וַיִּיטַ֥ב בְּעֵינַ֖י הַדָּבָ֑ר וָאֶקַּ֤ח מִכֶּם֙ שְׁנֵ֣ים עָשָׂ֣ר אֲנָשִׁ֔ים אִ֥ישׁ אֶחָ֖ד לַשָּֽׁבֶט׃ אולם משה סבר שהם שלמים עם הנהגת היושר, קרי, הם בטח מאמינים שאם חפץ השם לתת לנו את הארץ, בודאי היא הארץ הטובה ביותר , בודאי שאיש לא יעמוד בפנינו ובודאי שרק טוב יצא מזה, אבל רק בעיני משה הוטב הדבר ולא בעיני השם והם באמת הלכו לרגל את הארץ ולא לחפור אותה. ונוספו 40 שנה ללכת במדבר עד לכניסה לארץ. לרגל קרוב במובנו ללרכל ואילו לחפור מובנו לבחון דרכים מעשיות למימוש התכנית.
מה החזון, מה השאיפה, לחזור להנהגת היושר, או להישאר בהנהגת העיגולים?
יש ששרים שהם מחכים לנס, אבל הקב"ה ברא עולם כה משוכלל וזיכה אותנו להיות שותפים בשכלולו לא כדי שהנהגת העיגולים תתבטל.
החזון נמצא בהרמוניה של שתי ההנהגות. כשהנהגת העיגולים מכירה בעליונות הנהגת היושר ונכנעת אליה. כשהנהגת היושר מחיה את כל העיגולים. הרב קוק לאחר שקורא להנהגת היושר הנהגת הנס ולהנהגת העיגולים -טבע, הוא קורה לחזון "הטבע יתנוסס". ימי ההיסטוריה הארוכים שעברו עלינו זיככו את הכלים שלנו והרחיבו אותם. בימי המשיח כשיחזרו הניסים כימי צאתנו מארץ מצרים כבר תהיה לנו יכולת בע"ה לעמוד בגודל האורות של הנהגת היושר בלי להישבר. מקובלים אנו שמשה רבנו הוא הגואל הראשון והוא הגואל האחרון, שובו של משה מבטא את חזרת הנהגת היושר. הוא לא המנהיג היחיד שיעשה חזור (comeback) ,גם אליהו הנביא יחזור אלינו. מה מטרת בואו? להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם- לרכך את חזרת הנהגת היושר . בימות המשיח הטבע לא יתבטל אבל יתעלה ויזדכך, חוקיות הטבע תהיה מותאמת לצדיקות הנבראים. הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְ-הוָה וְנִגַּשׁ חוֹרֵשׁ בַּקֹּצֵר וְדֹרֵךְ עֲנָבִים בְּמֹשֵׁךְ הַזָּרַע וְהִטִּיפוּ הֶהָרִים עָסִיס וְכָל הַגְּבָעוֹת תִּתְמוֹגַגְנָה. וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם. וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם אָמַר יְ-הוָה אֱלֹהֶיךָ.[7]
שבת שלום בעז מלט