בס"ד

 לפרשת לך לך התשפ"ב

אברהם אבינו יצא למסע של חייו. המסע הזה עוד לא תם, אנחנו בתוכו גם. השם בחר באברהם להיות שליחו לתיקון עולם. כי ה' נתן לאדם 7 מצוות, האנושות נפלה בראשיתה שבע נפילות ואותן צריך להעלות. אברהם אבינו התחיל בריפוי העולם, והמשימה המשיכה לכמה דורות.

מובא במדרש רבה:

וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל ה' אֱ-לֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם (בראשית ג, ח), אָמַר רַבִּי חַלְּפוֹן שָׁמַעְנוּ שֶׁיֵּשׁ הִלּוּךְ לַקּוֹל, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל ה' אֱ-לֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן, וְהִלּוּךְ לָאֵשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ט, כג): וַתִּהֲלַךְ אֵשׁ אָרְצָה, אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא מְהַלֵּךְ אֵין כְּתִיב כָּאן אֶלָּא מִתְהַלֵּךְ, מְקַפֵּץ וְעוֹלֶה. עִקַּר שְׁכִינָה בַּתַּחְתּוֹנִים הָיְתָה, כֵּיוָן שֶׁחָטָא אָדָם הָרִאשׁוֹן נִסְתַּלְּקָה שְׁכִינָה לָרָקִיעַ הָרִאשׁוֹן, חָטָא קַיִן נִסְתַּלְּקָה לָרָקִיעַ הַשֵּׁנִי, דּוֹר אֱנוֹשׁ לַשְׁלִישִׁי, דּוֹר הַמַּבּוּל לָרְבִיעִי, דּוֹר הַפְלָגָה לַחֲמִישִׁי, סְדוֹמִיִּים לַשִּׁשִּׁי, וּמִצְרִיִּים בִּימֵי אַבְרָהָם לַשְּׁבִיעִי. וּכְנֶגְדָן עָמְדוּ שִׁבְעָה צַדִּיקִים, וְאֵלּוּ הֵן, אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵוִי קְהָת עַמְרָם משֶׁה, עָמַד אַבְרָהָם וְהוֹרִידָהּ לַשִּׁשִּׁי, עָמַד יִצְחָק וְהוֹרִידָהּ מִן שִׁשִּׁי לַחֲמִישִׁי, עָמַד יַעֲקֹב וְהוֹרִידָהּ מִן הַחֲמִישִׁי לָרְבִיעִי, עָמַד לֵוִי וְהוֹרִידָהּ מִן הָרְבִיעִי לַשְּׁלִישִׁי, עָמַד קְהָת וְהוֹרִידָהּ מִן הַשְּׁלִישִׁי לַשֵּׁנִי, עָמַד עַמְרָם וְהוֹרִידָהּ מִן הַשֵּׁנִי לָרִאשׁוֹן, עָמַד משֶׁה וְהוֹרִידָהּ מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה. 

האם יש קשר בין שבעת הרקיעים המדוברים לבין שבע מצוות בני נח? כיצד הם מסודרים?

המהר"ל מפראג מסדר את הרקיעים,את הנפילות ואת תיקוני הצדיקים שכנגדם:

אדם הראשון חטא בעץ הדעת. עץ הדעת זו המצוה השביעית משבע מצוות שהצטוו כל העולם,כנגד היצר הרע,מצוה שמהגרוש מגן עדן הצטמצמה לאיסור אכילת הבשר, ומדור המבול שאז הותר לאכול בשר,הצטמצמה שוב והוגדרה מחדש כאיסור אבר מן החי.השכינה פרחה לה לרקיע הראשון

חטא קין היה שפיכות דמים שהרג את הבל,עבר על מצוות שפיכות דמים מ7 המצוות. השכינה פרחה לרקיע שני.

דור אנוש-חטאו בע"ז, שנאמר אז הוחל לקרוא בשם ה'. השכינה פרחה לרקיע שלישי.

דור המבול- עברו על הגזל שנאמר ותמלא הארץ חמס. השכינה פרחה לרקיע רביעי.

דור הפלגה-חטאו בברכת השם שאמרו נבנה לנו עיר ומגדל,רצו ליצור מערכת הגנה מפני הקב"ה ופגעיו. פרחה שכינה לרקיע חמישי.

הסדומיים חטאו בדינים והעמידו מערכת משפט מעוותת.עלתה השכינה לרקיע שישי.

עמדו מצרים וחטאו בעריות כמו שמופיע בכמה מקומות ופרחה השכינה לרקיע שביעי.

האנושות בעצם פרקה מעל עצמה את 7 מצוות בני נח. כאן מתאר המדרש את התחלת תהליך התיקון של העולם,את החזרת השכינה לארץ, לכן רשימת הצדיקים שמביא המדרש פעלה בסדר הפוך להורדת השכינה את כל 7 הרקיעים:

אברהם אבינו בא לתקן את חטא המצרים בעריות. הוא היה גדור בעריות והוא אף היה הראשון להכנס לברית המילה עם הקב"ה, הוריד השכינה לרקיע שישי.

יצחק אבינו שקיבל עליו את הדין באהבה,תיקן את קלקול הדינים והוריד השכינה לעולם חמישי.

יעקב אבינו קידש את השם ותיקן את חטא דור הפלגה,הוריד השכינה לעולם רביעי.

לוי הצדיק תיקן את חטא הגזל ששורשו ביצר הרכושנות ולוי לא קיבל נחלה בארץ,ה' הוא נחלתו. אין רק זכותו שלו אלא שהוא חשף בזה כשרון כלל ישראלי, ותרנים בממונם, הוריד השכינה לרקיע השלישי.

קהת הצדיק תיקן את חטא העבודה זרה,ממנו היו נושאי כלי הקודש והכהנים שהתרכזו בעבודת השם,ירדה השכינה לרקיע השני.

עמרם הצדיק מסופר עליו שמת רק בעטיו של נחש,קרי לא היה מגיע לו למות אם לא שנגזרה המיתה על כל בני האדם,קרי הוא תיקן את חטא השפיכות דמים שהתחיל במעשהו של קין והוריד השכינה לרקיע הראשון.

משה רבנו תיקן את החמדה שכל חשקו היה רק להשתוות עם רצון השם, במתן תורה פרחה זוהמתם של ישראל שמאז חטא עץ הדעת פעפעה בתוך האדם, תיקן את חטא אדם הראשון והוריד השכינה לארץ.

אבל משום מה תיקון העולם לא הושלם בשלב זה, אבל העולם קיבל יציבות שהיתה חסרה עד אז.

כאן עם ישראל קיבל את עשרת דברות, ומצד שני ניסה את ה' עשר נסיונות. חזרה הזוהמה לשכון באדם. אנו צריכים לחזור לעבודה ולהוריד שוב השכינה לארץ, אז מה הרווחנו מכל המהלך?

ראשית אם נתבונן בדבר נראה שעשרת הדברות מאוד דומות לשבע מצוות בני נח,זו מעין גרסה משופרת של 7 המצוות. המקבילה לאיסור אבר מן החי לדעת המהר"ל = "לא תחמוד" שמטרה ללמדנו להגביל את היצר הרע ולשלוט בו. שפיכות דמים="לא תרצח". ע"ז="לא יהיה לך א-להים אחרים". איסור הגזל="לא תגנוב". ברכת השם="לא תשא את שם ה' א-לוהיך לשוא". מצות דינים="לא תענה ברעך עד שקר". איסור עריות="לא תנאף". </span></span></p> <p dir="RTL" style="margin: 0cm; text-align: right; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 11pt; font-family: Arial, sans-serif; color: black;">נשארו לנו שלושה דיברות עודפות:1.אנכי.2. שבת.3.כיבוד אב ואם. כנראה שבשלוש מצוות אלו שנוספו למקצה השיפורים טמון המפתח להצלחה. אנכי מחזק את האמונה בה' ואת האהבה אליו. השבת שיותר משישראל שומרים אותה היא שומרת עלינו, מזכירה לנו לאן פנינו מועדות, ובזכות שמירתה אף נזכה להגאל. כיבוד אב ואם לכאורה קיים בכל העולם, אבל כנראה לא ברובד המדובר כאן, הם מכבדים את הוריהם כמי שהביאום לעולם הזה, ואנו מצוים לכבד את הורינו בעיקר על החינוך שהם חינכו אותנו, וכדי להתחבר לשרשרת ,מסורת הדורות ואבינו שבשמים.

אמנם היו לעמנו גם נפילות, אבל מאז מתן התורה עם ישראל הצטרף לחזון של אברהם אבינו, ולאט לאט אנו מתקרבים להשלמת הורדת השכינה לכל חלקי הארץ, לחיבור שמים וארץ, עד שיתברכו בנו כל משפחות האדמה.

שבת שלום בעז מלט