בס"ד לפרשת ויצא התשפ"ב

 

בפשטות השם נותן מתנות לכל אחד כפי ההשתדלות וההכנה שלו. הוא נותן חכמה ונבואה לחכמים ונותן נבואה למי שהכינו עצמם לכך, למי שמתקן את מידותיו ובמיוחד את מידת הגבורה והענוה. נוסף לזה גם אדם שיש לו ייעוד מיוחד, או שעה שצריכה לכך משפר את סיכויו לקבל נבואה. ואף המקום גורם לליכולת קבלת הנבואה.

 

יעקב היה איש אמת בוודאי היה בעל מידות טובות, גבורה ראינו שהייתה לו, גם הענוה ניכרת מהסיפור. 

נוסף לזה שהוא היה נרדף על ידי עשו אחיו שביקש להורגו. מה זה קשור לנבואה? חז"ל אומרים שהאלוהים יבקש את נרדף. האם כל אדם נרדף זוכה לקרבת ה'? מסתבר שמדובר בכל מי שנרדף על לא עוול בכפו, אחרת איזו זכות יש לו. אז בפעם הבאה שאתם פוגשים מישהו רדוף, מושפל ומבוזה בקשו ממנו ברכה, יש לה סיכוי טוב להתגשם. זה מאוד מעניין, זו מעין מערכת איזונים שהשם נותן  לנו בעולם, תיקון מה לעוות שיוצרים בין האדם עלי אדמות. בכל אופן יעקב אבינו זכה לקרבת השם מיוחדת. הקב"ה אומר לו: וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר־תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל־הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם־עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר־דִּבַּרְתִּי לָךְ׃

חז"ל אומרים שיש חלומות שהולכים אחר הרהורי האדם ביום ואלו רוב החלומות וישנם חלומות נבואיים. כאן נראה ששני הקווים מתחברים, יעקב אבינו שעוד בבטן אימו רב עם עשיו בנחלת שני עולמות, עולם הבא ועולם הזה. שאף קנה הבכורה מעשיו לשם כך. שקיבל מאביו שתי ברכות, גשמית ורוחנית, בזה היו מחשבות ליבו נתונות ולכן מסתבר שחלומו מלבד היותו נבואי קודם כל הושפע ממחשבותיו והרהורי ליבו.

ייעוד מיוחד- חלומו של יעקב לחבר שמים וארץ, תואם את בחירת אברהם סבו ויצחק  אביו. בכך הוא זוכה להצטרף לאבות האומה. מובן למה הוא זוכה לנבואה אם חפצו לחבר שמים וארץ, לחבר ערכים ומעשים, הלא זו בדיוק עניינה של הנבואה.

שעה שצריכה לכך-יעקב אבינו שהתחיל דרכו כיושב אהלים, ועכשיו נאלץ להיות מהולכי הדרכים, ויצא לגלות הארוכה, זקוק לחיזוק רוחני ולטעינת מצברים,וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר־תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל־הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם־עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר־דִּבַּרְתִּי לָךְ׃(בראשית כח,טו)) בדומה לזה הנביאים האחרונים שעמדו לנו, ההתנבאו את נבואות הגאולה, הביאו את חזון אחרית הימים, כדי להטעין לעם ישראל את המצברים לפני הגלות הארוכה. כדי לחזק את ביטחוננו שעתיד מזהיר מחכה לנו.

המקום הגורם- בין השאר הנבואה גם תלויה במקום, ריה"ל מבאר שהנבואה תלויה בארץ ישראל, מלבד מקרים חריגים. יעקב אבינו בענוותנותו תלה את השגת הנבואה במקום ואמר וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה־נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם־בֵּית אֱ-לֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם׃ הפרשנים עסוקים בשאלה האם היה זה בהר המוריה או בבית אל, מה שברור ש המקום היה מיוחד לשראת הנבואה, מקום שבו מתחברים שמים וארץ, כי הנבואה עצמה הינה  נשיקת שמים לארץ.

בהמשך עוד יזכה יעקב אבינו לנבואות נוספות, חלקם אפילו בדיבור ישיר של השם ולא בחלומות הלילה, אבל שומה שהנבואה הזו יותר מכל אחת אחרת, חושפת את תמצית עניינו של יעקב אבינו בעולם, להניח סולם ולחבר שמים וארץ.

נבואה זו גם חושפת את ההבטחה אלוהית שמלוה אותנו מאז יעקב אבינו ועד להשלמת תיקון העולם :

וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כׇּל־מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ׃

וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר־תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל־הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם־עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר־דִּבַּרְתִּי לָךְ׃

 

לסיום כמה פסוקים מהפטרת השבת, גם הם באים לעודד אותנו ולבשר לנו על העתיד הטוב הצפוי לנו:

אֶרְפָּא מְשׁוּבָתָם אֹהֲבֵם נְדָבָה כִּי שָׁב אַפִּי מִמֶּנּוּ׃

אֶהְיֶה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל יִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה וְיַךְ שׇׁרָשָׁיו כַּלְּבָנוֹן׃

יֵלְכוּ יֹנְקוֹתָיו וִיהִי כַזַּיִת הוֹדוֹ וְרֵיחַ לוֹ כַּלְּבָנוֹן׃

יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן׃( הושע יד,ה-ח)