בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו (מסכת מכות י ע״ב)

ראוי להתבונן בזה המאמר מה בא לומר? אי אפשר לומר שכוונתו שכל אדם יכול ללכת לאן שרוצה, הרי השם ציווה עלינו לאן ללכת. וגם אם נביט בעולם נראה, שהאנשים ממש לא הולכים לאן שהם רוצים. 

הגמרא לומדת זאת מהתורה בפרשת בלק. בפרשה מסופר על משלחת המגיעה לבלעם ומבקשת ממנו בשם בלק מלך מואב לבוא ולקלל את ישראל. הוא שואל את השם ומקבל תשובה לא ללכת עם המשלחת וגם לא לקלל את ישראל בכל אופן. לאחר שנשלחת משלחת נוספת אל בלעם, הוא שואל את השם ואז השם כן מתיר לו ללכת איתם. 

המשך הסיפור ידוע, בלעם אמנם הולך אבל קללות לא יוצאות מפיו כנגד ישראל, במקומם דוקא זכינו לברכות. ממעשה זה ראינו שהתעקשות בלעם כנגד השם אמנם איפשרה לו ללכת בדרכו אבל לא להגיע לאן שרצה. וזהו הלשון  בדרך! 

עוד יש להתבונן בלשון מוליכים אותו, מה כוונתו?

אומר המהרש״א על אתר, שלא נאמר הקב״ה מוליך אותו, אם כן מיהם אותם המוליכים? 

אלו אותם המלאכים הנבראים תדיר ממעשה האדם, ממחשבתו דיבורו ומעשהו. אם כן המלאכים שברא בלעם במחשבתו ללכת ולקלל את ישראל, הם אלו שאמרו לו קום לך איתם. 

ליתר באור, מסביר אור החיים הקדוש, אם השם היה מסכים לבלעם ללכת, היו חושבים העמים שהוא ברשות עצמו. אם השם היה מונע אותו מללכת, היו חושבים שהשם פוחד ממנו כביכול. כך השיג השם את שני התיקונים. גם התרא בו שלא ילך וגם הראה קבל עם , כי את אשר ירצה השם אותו ישמור בלעם לדבר. אבל בלעם ישא את עונשו על המרותו את דבר השם.

כללו של דבר, קיבלנו חופש לבחור את דרכנו בחיים, ועל כך נקבל שכר או חלילה להיפך אם לא נבחר טוב. לאן נגיע בדרכנו? השם יודע.