חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד לפרשת משפטים התשפ"ב

הפרשה מרובת המשפטים והחוקים פותחת בדיני עבד עברי, "כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחׇפְשִׁי חִנָּם׃" לאוזננו, הדיבור על עבדים נשמע עתיק ולא מעודכן, אבל התורה תורה נצחית היא וערכיה ערכי נצח, מדברת לא רק על הפשט, גם דרשות, רמזים וסודות נמצאים בה. ואפילו ברובד הפשט נכון להתבונן בדין עבד עברי ללמוד ממנו את יסודות הטיפול התורניים בפשיעה, ולהשוותו לדרכי הטיפול הנהוגים היום בעבריינים. באמת אנו צריכים לשאול את עצמנו, למה העבדות כה זרה לנו ואילו לשים אסירים בכלא כן מסתדר לנו? האם לחיות חיי אסיר זה יותר טוב מחיי עבד עברי? אם היינו מציעים היום לאסיר אפשרות של עבודה מחוץ לכותלי בית הכלא, שינה כל יום בביתו עם אשתו וילדיו, אבל במקום אסיר נקרא לו עבד, האם ייטב לו כך?

עוד אחזור לנושא אבל ראשית ברצוני לעיין בנושא בתורה, התורה אומרת "כי תקנה עבד עברי", למה התורה קוראת לו עבד עברי ולא ישראלי? השם עברי היה שימושי בעיקר בספר בראשית, אברהם אבינו היה העברי, כל בני משפחתו נקראו עברים. יוסף הצדיק מתואר בפי שר המשקים נער עברי. גם בתחילת ספר שמות כשבת פרעה הולכת לרחוץ ביאור, היא מוצאת את משה בתיבה, והיא אומרת "מילדי העברים זה "(שמות ב,ו) בהמשך פרשת שמות המילה עברי חוזרת על עצמה עוד כמה פעמים, אבל מאז שיצאנו ממצרים המושג "עברי" יצא משימוש, יש בני ישראל ויש העם אבל לא עברי. והנה חוזר כאן "עברי" בנוגע לעבדות, מדוע?

נראה בפשיטות שעברי קשור לעובר, דבר העובר ממקום למקום. עם ישראל היה כעין עובר עד שיצא ממצרים, ה' הוציאנו גוי מקרב גוי. אברהם אבינו היה עברי כי בא מעבר הנהר. ויש אומרים שמקור השם באחד מאבותינו שנקרא עבר, למרות שברור שרק עם ישראל היה נקרא עברי ולא שאר בני עבר.

אור החיים הקדוש אומר "וטעם שקראו עברי- כי חש הכתוב ליחס שם עבדות על ישראל, לזה כינה אותו בשם זה. עוד רמז כי שם עבדות על ישראל הוא עובר ואינו קבוע מטעם כי לה' הם עבדים ויצא מתחת ידו בשנה הז'. עוד ירמוז שלא בא לידי מדה זו עד שעבר על התורה ומצות",(אור החיים על אתר)

תחילה מבאר לנו אור החיים שהכתוב לא רצה ליחס שם עבדות לישראל, שם המורה על מעלה ושררה שניתנה לנו, ומוסיף לנו כאן שני רמזים, 1 העבדות לא שייכת לנו בעצם, היא דבר העובר-דבר זמני לנו. 2 האדם נמכר לעבד בגלל שהוא היה עברי, דהיינו עבריין על מצוות התורה, לא במקרה הוא נמכר לעבד.

לעומתו השם משמואל מבאר שהמושג עברי בא דוקא לציין את צד המעלה שלנו, למה בכלל לא היה ראוי שנהיה עבדים, ואם בכל זאת האדם הגיע לעבדות, הרי זה רק זמני לתקן את ששת הצדדים החיצוניים שבו, וכך כותב בשם אביו:

"דהנה בזוה"ק אמור: בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם. מאי קא בעי הכא? אלא לאחזאה חכמתא מעבר הנהר מעולם אלא ההוא נהר עולם איקרי, ושם עברי הוא ע"ש עבר הנהר ושם ההוא מורה על מהות ישראל שהם מפנימיות ומעולם החירות, ולכן לא נמצא אצל עבד עברי שיעבוד לעולם אחר שהוא בעצם מעולם החירות ואף שבעוונותיו נתקלקל ונתגלגל עליו שיהי' עבד, הוא רק בשש שנים שהם שש הקצוות, אבל בשביעית שהיא הפנימיות שב ובא למקורו עולם החירות, ולכן נאמר פה בלשון עברי משום שזה מורה טעם המצוה הזאת."

בהמשך מבאר השם משמואל שפרשת משפטים פותחת בדיני עבד עברי בהקבלה לדיברה הראשונה שבעשרת הדברות, אָנֹכִי יְ-הֹוָה אֱ-לֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִ͏ים׃ עבדות השם עומדת כנגד עבדות לבשר ודם. גם לכאורה ישנה טענה כלפי השם שלא עמד בדיבורו, שהרי אמר לאברהם אבינו גר יהיה זרעך… 400 שנה, ואנו יצאנו ממצרים כבר לאחר 210 שנה. אלא שכל זמן שאנו דבקים בה', עבדי ה' אין טענה כלפינו מהעבדות לאחרים, ומי שעובר על התורה ויוצא מעבדות ה', מתעוררת כלפיו הטענה הזו.

הצד השווה בין אור החיים והשם משמואל הוא כזה, עם ישראל באמת שייך לעולם החירות, ואין העבדות דבר השייך לנו באמת. אמנם אדם שקלקל דרכיו וגנב, פגם במדרגת החירות הזו שבו, עכשיו שהוא נמכר לעבד, הדבר בא בעצם להוציא אותו מהעבדות החלקית שהוא התדרדר אליה על ידי עבדות חיצונית שנגזרה עליו, לאחר שש שנות עבדות כזו הוא יכול לחזור לחיים חרותיים בריאים.

בחזרה לימינו, ברור שעבד עברי לפי דין התורה תנאיו יותר טובים מאסיר בכלא, הוא שווה לדיני חייל צה"ל שעושה יומיות וחוזר כל יום לביתו. ואם יש למישהו בעיה עם השם עבד, כי מעורר לו אסוציאציות שליליות, אפשר לחשוב על פתרון יצירתי לכך. בניגוד למחשבה השכיחה בציבור, דיני עבד עברי לא פג תוקפם, הם נפסקו להלכה ברמב"ם ושאר פוסקים (ראה הלכות עבדים ברמב"ם פרק 1) אמנם דיני עבד עברי נוהגים בזמן שהיובל נוהג ולכן יחזרו לתוקפם כשיחזור היובל לתוקפו. ישנן מגבלות מחייבות לאדון, לא לרדות בו בפרך, לא לתת לעבד עבודות שאינן קצובות, עבודות יזומות שאינן נצרכות, עבודות בזויות ועוד דינים. הכלל הוא שצריך האדון להתייחס אליו כאל שכיר. חשוב לי להזכיר שזה לא פותר את כל תופעת בתי הכלא ואת כל הפשעים, זה רק פתרון לגנבים. אבל פתרון יותר טוב מהנהוג היום. שנזכה כולנו להיות בני חורין פנימית וחיצונית.

עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –

עֶבֶד אֲ-דֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:

עַל כֵּן בְּבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ

“חֶלְקִי אֲדֹנָי!” אָמְרָה נַפְשִׁי. (רבי יהודה הלוי)