בס"ד ערב שביעי של פסח התשפ"ב
אומר הנביא מיכה ( ז,טו): כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת׃
פרושו של דבר שיחזרו ניסים ונפלאות לעם ישראל בגאולה כמו ואפשר שאפילו לעין ערוך יותר מימי יציאת מצרים. גם יחזקאל הנביא מתאר מכות שהשם יתן לאויבי ישראל במלחמת גוג ומגוג המזכירות את מכות מצרים וכך אומר : וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ אֵשׁ וְגָפְרִית אַמְטִיר עָלָיו וְעַל אֲגַפָּיו וְעַל עַמִּים רַבִּים אֲשֶׁר אִתּוֹ.(יחזקאל לח,כב)
לשם מה השם יביא את המכות האלו?
הרב קוק כותב שהם יחזרו לשתי סיבות: לקרב את הרחוקים מהשם יתברך אליו, ולרומם לדרגה יותר גבוהה אף את המאמינים בו.
והנה יש לחלק את הרחוקים ממנו יתברך לשני סוגים:
יש את אלו שאינם מאמינים בקיומו של השם, 2500 שנות עוצר נבואה עשו את שלהם, המסורת התרופפה, השכלתנות הרציונלית התחזקה, וחלקים לא מבוטלים מהאומה לא מאמינים במציאות השם. לא רואים בתורה את ערכי המוסר המוחלטים, ולא יודעים איזו דרך היא הנכונה ללכת בה. חזרת הניסים בעידן שלנו תעשה רושם עצום בארץ ובכל העולם, היא בטח תתועד ותופץ ברגע לכל רחבי תבל. כל האנשים מחפשי האמת בטח ישמחו מאוד ויהיו כמוצאים שלל רב.
ויש סוג אחר של רחוקים מהשם, הם מאמינים בו מכירים בריבונותו אבל אין להם מספיק כוח גבורה לנהל את החיים על פי רצונו יתברך, היצרים, התאוות, ההשפעה החברתית מסביב, לא נותנת להם לצאת לחירות.
הראשונים זקוקים לאור אין סוף שיאיר להם את הדרך, והשניים זקוקים לכוחות גבורה, רוח של חירות שתחזק אותם ותאפשר להם לשלוט ביצרים שלהם.
גם בקרב הקרובים אל השם ושומרי מצוותיו אפשר לראות שני סוגים:
יש את אלו שאמנם מקימי מצוות הם אבל חסרה להם אהבה להשם יתברך, כי יש להם די קושיות על הנהגתו, כי חוו הרבה סבל בחיים, ולא מבינים מדוע ולמה החיים ככה מסובכים, הם זקוקים שיחזרו הניסים ואיתם תרד הרבה מתיקות מהשמיים, הם זקוקים לראות כיצד כל מה שקרה איתם ועם כולם הכל היה לטובה.
ויש את אלו שאמנם מאמינים שהתורה אמת והשם מנהיג את העולם אבל לא מצליחים למצוא את מקומם בעולם, לא יודעים במה לעסוק, עם מי להתחתן, וכיוצא בזה מבולבלים ולא מוצאים את הדרך. הם זקוקים שיחזרו הניסים והשראת השכינה כדי למצוא את מקומם הנכון בעולם .
אכן אנו רואים בחז"ל שאליהו הנביא כשיבוא יעשה סדר ויעזור לכל אחד למצוא את מקומו הנכון.
מעל לכל ארבעת הצרכים שהזכרתי ניצבת לה המטרה היותר עליונה בהחזרת הניסים- להסיר מאיתנו את זוהמת הנחש,לשחרר אותנו מכבלי היצר הרע, להביא אותנו למדרגה עליונה של בחירה חופשית שאיננה בחירה בין טוב לרע אלא בין טוב לטוב. לחרות מאכילת המרור, שנזכה בע"ה רק לאכול את הפסח והמצה, דהיינו הקשר החם עם השם יתברך ואיתו הנאמנות לעצמיות שלנו.
שנזכה כולנו בע"ה להשיג חרות בכל המישורים שאנו זקוקים, חג שמח בעז מלט.