בס"ד לפרשת אמור התשפ"ב
בפרשה זו אומרת התורה שאלמנה אסורה רק לכהן גדול וכהנים פשוטים מותרים להינשא לאלמנה.
אולם למרבה הפלא יחזקאל הנביא אומר:
וְאַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה לֹא־יִקְחוּ לָהֶם לְנָשִׁים כִּי אִם־בְּתוּלֹת מִזֶּרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר תִּהְיֶה אַלְמָנָה מִכֹּהֵן יִקָּחוּ׃
(יחזקאל מד,כב)
הלא ברור שאין נביא רשאי לחדש הלכה שלא על פי התורה וכיצד הוא אומר שהכהנים לא ישאו אלמנות?
רש"י תירץ:
כי אם בתולות. יקחו הכהנים הגדולים אבל יש מן הכהנים אשר יקחו את האלמנה כגון הדיוטין וזהו מכהן יקחו יש מן הכהן שמותרין באלמנה :
יוצא לפי פירושו שיחזקאל הנביא לא חולק על התורה, הדין נשאר אותו דין, אבל קשה להסביר כך את פשט הכתוב.
האברבנאל לעומת זאת מפרש הפסוק שאכן הכהנים הפשוטים בעתיד לא ישאו לנשים אלמנות מלבד אלמנות מכוהנים, אמנם זה מותר על פי התורה אבל הם יקבלו על עצמם כתוספת קדושה גם לא לשאת אלמנות מישראל בנוסף על הגרושות. כמוהו גם מפרשים המלבי"ם והרד"ק.
ולמה אלמנה מכהן כן ישאו לאישה, מבאר המלבי"ם כדי שישאר עדין הבדל בין כהן גדול לכהנים פשוטים.
כדי להבין יותר לעומק את הנושא, יש להבין תחילה למה בכלל אסרה התורה על הכהנים להינשא לגרושות, ובכלל מה עניין האיסורים שלהם לא להיטמא למת, איסור עבודה במקדש ל כהנים בעלי מומים.
הנה הכהנים משמרים הם בישראל ענף שפחות ירד ממדרגתו בחטא העגל, שהצליח לשמור על תמימותו, שהוא בעצם יותר קרוב למצב המתוקן אליו אנו שואפים להגיע. הנה המוות מלכתחילה לא היה אמור להיות ורק חטא אדם הראשון גרר אותו. אז הכהנים בשמירת האיסור להיטמא למת בעצם מנסים לשמר ככל האפשר מציאות חיים שאין בה מוות, עד שנגיע בגאולה לדרגה שבה בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה אֲ-דֹנָי יְ-הוִה דִּמְעָה מֵעַל כָּל־פָּנִים וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל־הָאָרֶץ כִּי יְ-הוָה דִּבֵּר׃ (ישעיה כה,ח)
אני רואים שבגאולה גם יבריאו החולים ויתרפאו כל בעלי המומים,(דברים ז,טו) לכן מובן למה הכהנים נזהרים ככל האפשר לא להיות בעלי מומים. על פי זה גם אפשר להבין את עניין הגרושות האסורות לכהנים, בחיים שלמים לא אמורים להיות בכלל גירושין, אם כל אחד יודע את מקומו ואת זיווגו, אין צורך בגירושים. אמנם אלמנה זה משהו אחר, יכול להיות זיווג מושלם אבל הבעל נפטר לפני האשה והיא נשארה אלמנה. ולמה כהן גדול אסור באלמנה? כי כאמור בשלב יותר מתקדם של הגאולה, לאחר תחיית המתים, יתבטל המוות לגמרי. נמצא ש חילוק המדרגות בין הכהנים הפשוטים לכהן גדול מבטאים חילוק בין שלבים שונים בגאולה. שלב ראשון עוד יש מוות בעולם אבל משפחות לא יתגרשו, בשלב מתקדם יותר כן יפסק המוות.
על פי זה נוכל להבין את יחזקאל הנביא המתאר את התעלות הכהנים בבוא הגאולה, בכלל ישראל כבר יעלמו הגירושין וממילא גם נישואי גרושות, כי כל אחד ואחת ימצא את זיווגו המתאים, אולם עדיין יהיו נישואי אלמנות שבעליהם נפטרו מן העולם. או אז הכהנים גם יעלו מדרגה ולא יתחתנו עם אלמנות מלבד אלמנות מן הכהונה.
אנו מצפים ומתפללים שנגיע בקרוב כולנו להיות מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ(שמות יט,ו)