כיצד תורה שבעל פה הפכה לתורה שבכתב

ספר דברים יש לו מעלה מיוחדת, מצד אחד כל הספר הינו דברי סיכום, תוכחה, חינוך והכנה לכניסה לארץ, שאמר משה רבנו לבני ישראל מפי עצמו, במשך שלושים ושישה ימיו האחרונים. עם ישראל חונה בערבות מואב, מול יריחו,  על פיתחה של ארץ ישראל. 

מצד זה לכאורה לא היה נכון לכלול ספר זה בתוך התורה, אלה בתוך תורה שבעל פה. 

אבל ספר דברים ככל שאר החומשים, נכתב מפי הגבורה, אות אות ומילה מילה,  לכן גם קדושתו לא פחותה משאר חלקי התורה. 

ז״א משה אכן אמר הדברים מעצמו, ברם כאשר השם הכתיב לו את פסוקי התורה, הוא הכתיב לו את דברי עצמו, כפי שאמרם לכל ישראל לפני מותו. 

אם כן יש לספר זה מעלה מיוחדת, מצד אחד הוא חלק מתורה שבעל פה, ומצד שני חלק מתורה שבכתב. וצריך להתבונן בזה. 

מהי ההגדרה של תורה שבעל פה?

חלק מתושב״ע הינם הלכות למשה מסיני,  משה רבנו קיבלן בע״פ והן עברו מדור לדור, בין חכמי ישראל בלי שום שינוי עד שכינסם רבי יהודה הנשיא במשנה. 

חלק מתושב״ע הינם סייגים ותקנות שתיקנו חכמי ישראל במשך הדורות, ואותם הם תיקנו על פי שקול דעתם. וכן חלקם פרושים שכתבו חכמי ישראל במשך הדורות על חלקי התורה השונים. ועוד נושאים כמו חכמת הקבלה , ספרי מוסר ואמונה יהודית. שכתבום על פי עצמם.  

על חלקים אלו שנתחברו על ידי חכמינו ישנה נטייה להמעיט מערכם לעומת תורה שבכתב. כי הם כבר בגדר של אור חוזר, אשר הינו פחות בהיר וברור מהאור המקורי. 

מצד שני אמרו חזל על הפסוק בשיר השירים, כי טובים דודך מיין. כי חביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה

ישנה מעלה בדברי חכמים שאיננה בתורה הכתובה. תורתם חיה בקרבם. הם מגלים את התורה הסגולית שנמצאת בעם ישראל. כיוון שניתנה תורה לישראל, הרי אתה למד שישראל חשובים מהתורה. גם התורה וגם ישראל קדמו לעולם, אבל ישראל קדמו לתורה. על כן מצות כיבוד תלמידי חכמים גדולה מכיבוד ספר תורה. צריך להתבונן בשורש העניין. 

בשורשה של תושב״ע נמצאת הנקודה הישראלית. ה׳ ברא את העם הזה עם כל הסגולות המתאימות להופעת התורה בארץ. בתכונות נפשיות המותאמות בדיוק ליעוד של תיקון עולם במלכות שד״י. התורה היא הטבע של עם ישראל. 

בסגנון אחר נאמר שהתורה ירדה לארץ בשני נתיבים, נתיב אחד דרך התורה הכתובה ודברי הנביאים. נתיב שני בתכונה של עמ״י, בגנים הרוחניים שלו. 

כדי לגלות ולהצמיח את הגנים האלו, אנו צריכים להפגש עם התורה הגלויה ולהתבטל כלפיה. 

במישור הגלוי נמצאת תורה שבכתב במקום גבוה יותר, וממנו מקרינה את אורה על נפשינו, אבל בעומק קדושת עם ישראל עולה על קדושת התורה. הפגישה של שתי קדשות אלו מחייה ומפתחת את העולם. 

כך בכל דור ודור כאשר יהודים עוסקים בתורה בענווה, ובתמימות,  זוכים הם וגם חידושיהם ורעיונות ליבם, נכנסים תחת כנפי השכינה ונכנסים לאוצר הספרים הקדוש של עם ישראל לדורותיו.