לפרשת בהעלותך התשפ"ג
הפרשה פותחת כך:
דַּבֵּר אֶל־אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת־הַנֵּרֹת אֶל־מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת׃
וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל־מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְ-הֹוָה אֶת־מֹשֶׁה׃
מהי העבודה המיוחדת לאהרן הכהן בהעלאת הנרות?
מבאר מי השילוח:
נר השביעי הוא נגד כוונה לשם שמים, וגם זאת צריך להטה כלפי שכינה היינו שיבין עומק רצון הש"י להיכן הוא נוטה,..והענין בזה כי עסק הכהן היה תמיד לזכות ולברר את מעשה בני ישראל לפני המקום ולתקן את מעשיהם שעשו, אף שהיו נראים כאינם מהוגנים היה אהרן הכהן מעלה אותם בקדושתו ובתפלתו עד שנעשו כזכיות…
תפקידו של אהרן הכהן היה לא רק לשום שלום בין אדם לבין חברו ,הוא גם היה משים שלום בין ישראל לאביהם שבשמים. הכהן הגדול צריך להיות סנגורן של ישראל.
אבל האם להיות סנגור אין פירושו לשנות את פני הדברים?
ויעש כן אהרון- אומרים חז"ל מלמד שלא שינה. מובא בליקוטי תורה (מרבינו האר"י הקדוש לפרשת בהעלותך) שהכתוב אומר שלא שינה, לפי שהיה נראה שהוא כן שינה.מבאר מי השילוח העלאת הנרות מטרתה לכוון את המעשים שלנו כלפי שמים, שיהיו לרצון השם. זוהי עבודת הסנגוריה של אהרון הכהן. לכאורה סנגור - העבודה שלו הינה לשנות את הדברים באופן שידגיש את הצדדים החיוביים והיפים במעשיהם של האנשים ויסתיר את החלקים השליליים.
מה המהות של סנגוריה?
אם הסנגור יאמר דברים שאינם האמת, מה זה יעזור זה שקר, הלא הכל גלוי וידוע לפניו. ואם הוא לא ישנה כלום, אז בכלל מה צריך את הסינגור שלו?
זה האתגר של אהרון הכהן להעלות את הנרות, להאיר את הנקודה הקדושה שבתוך המעשים מבלי לשנות.
כמה שיטות מוכרות:
א, השם, רצוננו לעשות את הטוב בעיניך אלא ששאור שבעיסה מבלבל אותנו ומסית אותנו. זה קצת לרמוז לשם שגם לו יש חלק בעבירות שלנו כי הוא יצר את היצר הרע.
ב, כמו שאהרון היה עושה שלום בין הבריות, אומר לפלוני אתה יודע כמה אלמוני רוצה להשלים איתך. וחוזר ואומר אותו דבר גם לאלמוני. עד שהם היו נפגשים ומתפייסים. כן בדומה לזה גם כלפי ה'. הנחת העבודה שבטוח יש בפנים אהבה אל השם יתברך אלא שכל מיני תרעומות והשפעות זרות מקשות עליה להופיע.
ג, סנגוריה מודרנית- כיום הרבה אנשים בוחרים מבחינתם בטוב, הולכים בדרך ישרה, גומלין חסדים וכיוצא בזה אבל לא מכירים את ה' ולא יודעים תמיד מהי הדרך הנכונה.
סוף סוף הכל גלוי וידוע לפניו ה' יתברך, כיצד הכהן הגדול משנה את גזר הדין, כיצד מועילה הסנגוריה?
כדי לענות על השאלה צריך לשאול עוד שאלה, כיצד התפילה משנה את גזר הדין ברמת הפרט, הלא גם כאן הכל גלוי וידוע לפניו?
התפילה הופכת אותנו להיות אדם חדש, בעקבות כך אפשר שגם דינים שרבצו עלינו מקודם כבר לא שייכים לנו במקומנו החדש.
כאן נוספת עוד קומה, אנחנו חלק מהאומה, אנחנו משפיעים זה על זה. מכח הערבות יכול הכהן להעלות את הנרות עבור כולנו ולהפוך אותנו להיות אנשים חדשים ולזכות אותנו במחילה סליחה וכפרה. אהרן הכהן הדגיש את הצד החיובי והוא גרם לכל ישראל להמשך אחריו. ואז למרות שהיה נראה שהוא שינה, התברר שבאמת עם ישראל איתו רוצה להאיר את מול פני המנורה.
שנזכה להאיר את האור אל מול פני המנורה,לשם שמים, שנזכה לגרש את כל החושך , שנזכה לכהן גדול שידע לכוון את האורות שלנו לכיוון הנכון.