חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד פרשת כי תצא התשפ"ג


פרשת כי תצא פותחת בדין אשת יפת תואר. תמצית הדין, אם חייל מישראל במלחמה ראה בין נשות האויב השבויות אשה יפה, הוא יכול בתנאים מסוימים לקחתה לו לאשה. וכך נאמר:

כִּי־תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל־אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ יְ-הֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ׃ 

וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת־תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה׃ 

וַהֲבֵאתָהּ אֶל־תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְגִלְּחָה אֶת־רֹאשָׁהּ וְעָשְׂתָה אֶת־צִפׇּרְנֶיהָ׃ 

וְהֵסִירָה אֶת־שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ וּבָכְתָה אֶת־אָבִיהָ וְאֶת־אִמָּהּ יֶרַח יָמִים וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה׃ 

וְהָיָה אִם־לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ וּמָכֹר לֹא־תִמְכְּרֶנָּה בַּכָּסֶף לֹא־תִתְעַמֵּר בָּהּ תַּחַת אֲשֶׁר עִנִּיתָהּ׃ 


דין זה מאתגר מאוד את דורנו, שבויות? יפות תואר?? אולם לא רק בדורנו אלא בכל הדורות עסקו חכמי ישראל בהבנת דין אשת יפת תואר. רבים שאלו כיצד התירה התורה אשת יפת תואר לישראלי. מעשה שכה רחוק מאורח החיים המצופה מאיתנו. התורה שמלאה באזהרות ואיסורים בכל הנוגע לאיסורי עריות, כאן היא מתירה משום מה לקיחת אשה שאיננה יהודיה לאשה. וכבר עסקתי בעבר בנושא מכיוונים שונים.


 הפעם ברצוני לבחון את הנושא מכיוון אחר, לא מצד הישראלי אלא מצד אותה אשה גויה, כיצד התורה מתירה מסלול עוקף גיור ומאפשרת לצרף לעם ישראל גוים ללא רצונם? אנו יודעים ש"קשים גרים לישראל כספחת"(יבמות מז' ע"א), שכאשר בא אדם להתגייר אנו דוחים אותו ואומרים לו כמה קשה בעולם הזה להיות יהודי,כמה סובל העם הזה יסורים וצרות בשל אמונתו ודרכו בכל ההיסטוריה, כדי שאותו אדם יחשוב פעמיים אם באמת כדאי לו להתגייר, ואילו כאן למרבה הפלא לא דוחים את יפת התואר ואפילו לא שואלים את רצונה? הלא בלי קשר לסיטואציה הקשה הזו של שבוית מלחמה, סתם חתונה בין ישראלי וישראלית, אין אפשרות על פי התורה לערוך נישואים ללא רצונה של הכלה, וכאן לא דוחים אותה מלהתגייר, לא שואלים את רצונה, כלום?


ראשית לפני שנכנס לעובי הקורה, ברצוני להתבונן בעצם התופעה של לקיחת שבויות מלחמה שהתורה נותנת לה לגיטימציה. היום זה לא מקובל ולכן נראה לנו תמוה מאוד, אבל לעצם העניין האם להרוג אנשים זה יותר מוסרי מלקחת בשבי?! טוב אי אפשר לומר זאת, אבל מה הנשים קשורות לסיפור, למה הן צריכות לסבול? מלחמה הינה בין אומות, הנשים הינן  חלק מהסיפור.האם נשות האויב הינן פחות אויבות מהגברים?! ברור שמלחמה איננה דבר נעים ויפה אבל אם מדובר במלחמת אין ברירה מוצדקת, ואם הדרך להשיג ניצחון מוחץ, כזה שיגרום לכך "שזו תהיה המלחמה האחרונה" כלפי האויב הזה, הינו לאחר הריגת חייליו והשמדת צבאו לקחת בשבי את נשות האויב והטמעה שלהן בקרבנו- האם לא כדאי לעשות זאת במקום לנהל מלחמות אין סופיות?!


אבל יש בזה רובד יותר עמוק. ה' ברא בעולמו כל מיני אומות. כל אומה עם הכח המיוחד שלה, עם הכשרונות והמעלות. המלחמה המתוארת כאן הינה מלחמה שבעצם מעלימה את אותה אומה. מה ישאר ממנה? כל אותם האומות המוזכרות בתנ"ך שלחמו נגדנו ונמחקו מעל פני האדמה, מה נשאר מהן? מה נשאר מכשרונותיהן?

וכאן בעצם מתארת לנו התורה את התועלת שנשארה מאומות אלו. החלקים הקשים של אומות אלו הושמדו במלחמות, והחלקים הרכים, היותר חיוביים שלהם זכו להצטרף ולהעשיר את עם ישראל. זכו להצטרף לנצח.

אומר מי השילוח:

כי תצא למלחמה על איביך וכו' ושבית שביו. היינו הדבר הטוב הנמצא בהאומה, כי בכל האומות נמצא כח טוב, אך כל זמן שהיא ביניהם היא בשביה אך כשיבא לבין ישראל יהיה הטוב בשלימות, והטוב הנמצא בהם הוא התשוקה, כי מה שיש בכחם ממש באיזה טובה זאת אינו רק לפי שעה, אך התשוקה הנמצא בהם שיבינו שזה יחסר להם זה צריך להכניס לתוך ישראל, וכל זמן שהתשוקה הזאת היא ביניהם היא בשביה כי כח התשוקה אינו רק מהש"י וזה אין שייך להם רק לישראל…שכל אומה מעכו"ם יש לה כח מיוחד, לזו חכמה לזו עושר לזו גבורה, והכח הנמצא בהם אינו נקרא חיים כלל רק חיי שעה, כי הטובה שבהם הוא רק לפי שעה ובאחרית הימים יאספו, ורק מה שיש להם תשוקה לדבר שנחסר להם, כגון האומה מהעכו"ם שהיא משופעת בחכמה ומשתוקקת לעושר וכדומה זו התשוקה נקרא חיים, וזאת מקבלים ישראל מהם כי ישראל מונין ללבנה שאין לה מגרמה כלום, רק תשוקה שמשתוקקת שהחמה תאיר בה אורה, וזה ושבית שביו כח התשוקה שאצלם זה הכח הוא בשביה זה יקבלו מהם ישראל אבל שאר כחם יאפסו, וזה התשוקה נקראת שמושה של תורה שהיא גדולה מלמודה כי תשוקה אין בה גבול, וזה שכתיב (משלי כ"ד,ו') כי בתחבלות תעשה לך מלחמה,(מי השילוח כי תצא)


מי השילוח מתאר כאן את הבירור שנעשה בשעת המלחמה, אנו מכלים את החלקים הזמניים של אותה אומה ו"מגיירים" את החלקים שיכולים להצטרף לקדושה ולחיי הנצח. בהמשך דבריו שלא הבאתי כאן, לוקח מי השילוח את היסוד הזה לחיי היחיד, לעבודת המידות שלנו. האתגר שלנו בעבודת המידות איננו להכניע את היצרים שלנו, איננו להסתפק בשלב ההכנעה. אלא לעבור לשלב ההמתקה, לראות מתוך אותה התמודדות מה אנו יכולים למשוך לקדושה. איזה לימודים וכשרונות אנו רוכשים מאותה מלחמה פנימית.

בחזרה לאשת יפת התואר, הכלל בכל התורה כולה שבכל הדינים שאנו לא שואלים את האדם האם הוא רוצה או לא, זה מפני שברור לנו שהוא ירצה זאת.גם כאן צריך לומר שאמנם השבויות לא בחרו להיות כאלו, אבל לאחר שהן כבר שבויות בטח כל אחת תעדיף לעלות מדרגה להיות אשת איש ישראלית לכל דבר מאשר להיות שפחה.

 ומדוע גר פרטי אנו לא ממהרים לקבל לעם ישראל ואת אלו כן?

 כי לגר הפרטי יש עולם שהוא משאיר מאחור, ואולי הוא לא באמת חפץ לעזוב את עולמו הקודם וגיורו לא יהיה באמת ובתמים. אבל שבויות המלחמה, לא משאירות מאחור עם , אין להן באמת בין מה למה לבחור, אין כאן שתי דרכים . 

אמנם כן נעשה כאן מבחן "חודש הימים" כפי שמובא בפסוקים, שתפקידו לברר האם באמת מדובר בנשמה יקרה שטוב שתצטרף לעם ישראל, אלא שכיוון שכאן אין לאשה יכולת בחירה אמיתית, את הבחירה עושה האיש הישראלי, אשר מחליט האם היא תהיה אשתו או לא. אם הוא בוחר לבסוף לא לקחתה לאשה הוא מצוה על פי התורה לשלחה לחופשי, ואסור לו להחזירה למעמד של שפחה.

יוצא שבמבט כללי דוקא שבויות המלחמה הן החלק הכי חיובי שיש במלחמה. הן מבטאות את הצד החיובי שצומח ממצבים טרגיים אלו.


מה אנחנו יכולים ללמוד לחיינו מהנושא?

בכל סוג של התמודדות ומאבק בחיים הן עם אנשים אחרים והן במאבק פנימי מול היצרים שלנו, האתגר איננו רק כיצד להכניע את היצר או האויב אלא איזה דבר טוב אנו לוקחים מכך, איזו המתקה אפשר לעשות. זה היסוד של תשובה מאהבה, שבה אנחנו לומדים להפוך מר למתוק, להפוך זדונות לזכויות.