שאלה:
יש לי גינת ירקות בחצר, כמה אני צריך להרחיק בין הגידולים השונים?
תשובה:
בדיני הרחקות של גידולי שדה/גינה יש דין שונה של הרחקה בהתאם לגודל הערוגות. בהלכה ישנם שלוש מדרגות של גודל:
שדה, משר, ערוגה קטנה ממשר.
שדה- רוחב עשר אמות וחומש ואורך גדול מזה. דהיינו רוחב 5 מטר ואורך יותר מכך.
משר-רוחב 6 טפחים ואורך יתר מכך. דהיינו רוחב 48 ס״מ.
הרב שלום!
חיפשתי ולא מצאתי- 7 מצוות בני נוח- כולם כותבים שיש איסור גילוי עריות, אבל מה הציווי? לנו זה 'לא תנאף', ואיפה הגויים מצווים? והאם גויה מחוייבת ללבוש צנוע? האם גויות מחויבות לשים כיסוי ראש או רק צנוע בלבוש?
תשובה:
התלמוד דן בזה במסכת סנהדרין נח:
דתניא {בראשית ב-כד} על כן יעזב איש את אביו ואת אמו רבי אליעזר אומר אביו אחות אביו אמו אחות אמו ר''ע אומר אביו אשת אביו אמו אמו ממש {בראשית ב-כד} ודבק ולא בזכר {בראשית ב-כד} באשתו ולא באשת חבירו {בראשית ב-כד} והיו לבשר אחד מי שנעשים בשר אחד יצאו בהמה וחיה שאין נעשין בשר אחד
אם כן על שאלתך מה המקור בתורה לכך עונה הגמרא: ״ודבק באשתו״
וכך פוסק הרמב״ם בהלכות מלכים פרק ט הלכה ה:
שש עריות אסורות על בני נח. האם. ואשת האב. ואשת איש. ואחותו מאמו. וזכור. ובהמה. שנאמר (בראשית ב-כד) ''על כן יעזוב איש את אביו'' זו אשת אביו. (בראשית ב-כד) ''ואת אמו'' כמשמעה. (בראשית ב-כד) ''ודבק באשתו'' ולא באשת חבירו. (בראשית ב-כד) ''באשתו'' ולא בזכור. (בראשית ב-כד) ''והיו לבשר אחד'' להוציא בהמה חיה ועוף שאין הוא והם בשר אחד. ונאמר (בראשית כ-יב) ''אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי ותהי לי לאשה'':
מעבר לאיסורי העריות אין לגוים איסורי הרחקה, יחוד וכדו'. למרות זאת נאמר שיש צורת לבוש והופעה מינימלית שראויה לכל בן אנוש. והיא הופעה שלא מעוררת יצרים ולא משדרת פריצות.
בברכה בעז מלט
שאלה:
כיצד ניתן לטפל בעשבייה הגדלה בחצר או בגינה בשנת השמיטה?
תשובה:
המלאכות שנאסרו בשמיטה הינן מלאכות לצורך עבודת האדמה. לכן אם מנקש העשבים כדי להכשיר הקרקע לשתילה או זריעה וכדו- אסור. אבל בניקוש העשבייה שנועד למנוע שרפות, נחשים וכדי שיוכל לשבת בחצר מותר בשמיטה.
סדר העדיפות המומלץ:
1. באמצעות בעל״ח כגון חמורים וכדו׳ שאז איננו עובד כלל בעצמו בקרקע.
2. על ידי כיסוח במכסחת או חרמש מוטורי שאז אינו מעבד האדמה עצמה רק הצומח עליה.
3. על ידי ריסוס- מבחינת השמיטה זה פתרון טוב, אלה שאיננו טוב בגלל הרעלים שמשחרר ונזקם האקולוגי. בכל אופן מי שמרסס בכל השנים יכול גם בשמיטה. ואם יש בנמצא ריסוס טבעי שאינו מזיק לסביבה בודאי שזה פתרון טוב.
4. אפילו במעדר וכדו׳ כאשר ניכר שאיננו עודר לשם עיבוד האדמה.
אמנם עידור שעושים סביב העצים כדי לעשות ערוגה עגולה כדי להשקות האילן, אם עשה כן גם בשנה קודמת מותר לעשות בשמיטה.
בברכה בעז מלט
שאלה:
האם עובד סופר יכול לתת לחבר או קרוב את כרטיס ההנחות האישי שלו לשימוש?
האם קונה בסופר יכול לפצל קניה למרות שכתוב באותיות קדוש לבנה שאין לפצל קניה?
האם נוסע באוטובוס יכול להעביר את הרב-קו עבור חברו?
האם קונה בסופר יכול לתת לחברו שיעביר בקופה מוצר כלשהו עם העגלה של חברו עבורו כדי לזכות בהנחה כלשהי?
שאלה:
זה נכון מבחינת ההלכה, שאסור להשתמש בבצל חתוך אחרי שעבר לילה, אלא אם נמרח בשמן?
תשובה:
נכון אין לאכול בצל מקולף שעבר עליו לילה, אא"כ לא כולו היה מקולף או שמו עליו שמן או מלח וכדו', בצל מבושל או צלוי אין בעיה אם עבר לילה.