בס"ד עש"ק פרשת נח התשע"ח
השחתת העולם בידי בני האדם הביאה למבול שהשחית אותם גם. המבול מציין נקודה בזמן שבה שינה השם את דפוס הנהגת העולם. השם הביא את הקשת בענן, והתחייב שלא להביא עוד מבול על כל העולם, שלא להשבית את סדרי הטבע, יום ולילה קיץ וחורף לא ישבותו. אחת התוצאות שהביא המבול, התקצרות משמעותית של אורך חיי האדם. אם אדם הראשון חי 930 שנה, נח חי 950 שנה וכן אחרים בדורות אלו. בדורות הבאים ירדה תוחלת החיים בצורה מאוד משמעותית. אברהם אבינו לדוגמא חי רק 175 שנה.
כיצד זה נוצר? ומה המטרה בזה?
בס"ד מאמר לפרשת נח שנת תשע"ז
למה השם לא הציל את נח בלי כל כך הרבה טרחה של נח בהכנת התיבה, בלי כל הדאגה להאכיל את כל החיות במשך שנה שלמה, ובכלל בלי להצטרך להיות בבית הכלא-בתיבה במשך שנה שלמה?
כמה זמן באמת שהה נח בתיבה?
מה אנו יכולים לקחת מאישיותו של נח כלימוד לחיינו?
עש"ק פרשת נח שנת תשוע"ה
אנו פוגשים בפרשת נח את נמרוד. מיהו היה? מה סוד גבורתו? ומה אפשר ללמוד מזה להיום?
וכך מובא:
{ח} וְכוּשׁ יָלַד אֶת נִמְרֹד הוּא הֵחֵל לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ:
{ט} הוּא הָיָה גִּבֹּר צַיִד לִפְנֵי יְהֹוָה עַל כֵּן יֵאָמַר כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד לִפְנֵי יְ-הֹ-וָ-ה:
הפשט נראה שמדבר בשבחו של נמרוד ועוד אומר שהיה גבור ציד לפני השם. אבל מה רב הפלא שחכמינו לקחו את הדברים הפוך לגמרי ודרשו אותו לגנאי:
וְכוּשׁ אוֹלִיד יַת נִמְרוֹד הוּא שָׁרֵי לְמֶהֱוֵי גִבַר בְּחֶטְאָה וּלְמֵרְדָא קֳדָם יְיָ בְּאַרְעָא:
הוּא הֲוָה גִבַּר מְרוֹדָא קֳדָם יְיָ בְּגִין כֵּן יִתְאַמֵר מִן יוֹמָא דְאִיתְבְּרִי עַלְמָא לָא הֲוָה כְּנִמְרוֹד גִבַּר בְּצֵידָא וּמְרוֹדָא קֳדָם יְיָ: (תרגום יונתן)
יונתן בן עוזיאל בתרגומו מתאר את נמרוד כגבר חוטא ומורד בהשם.
וכמוהו מפרשים רבים וכך רש״י כותב כאלף שנה אחר כך:
להיות גבור. להמריד כל העולם על הקדוש ברוך הוא בעצת דור הפלגה:
גבור ציד. צד דעתן של בריות בפיו, ומטען למרוד במקום: לפני ה'. מתכוין להקניטו על פניו: על כן יאמר. על כל אדם מרשיע בעזות פנים, יודע רבונו ומתכוין למרוד בו, יאמר, זה, כנמרוד גבור ציד (שם, ב.): (רש"י)
פלא מדוע החכמים דרשוהו לגנאי?
הרי הכל גלוי וצפוי לפניו, אז השם ידע שבריאת העולם/האדם תכשל והוא ימחה את כל היקום ורק את נח ומשפחתו ישאיר בחיים, אז למה לא ברא מההתחלה ישר את נח? או עולם כזה שלא יכשל?
בעצם השאלה יותר מורכבת, הרי השם מחליט איזו נשמה תרד לעולם באיזה זמן ומקום, והוא היה יכול להוריד נשמה כשל נח או אברהם יותר מוקדם לעולם, ואז אולי לא היה צריך להביא מבול?