בס"ד פרשת לך לך שנת תשועה
אחרי שלוט הרשע נפרד מאברהם אבינו זכה אבינו שתחזור אליו הנבואה. וכך נאמר:
{יד} וַ-יהֹ-וָ-ה אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה: {טו} כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם: {טז} וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת עֲפַר הָאָרֶץ גַּם זַרְעֲךָ יִמָּנֶה: {יז} קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה: ( בראשית יג,)
הדיבור האלוהי לאברהם אבינו התעכב הן בשל שכנות לוט הרשע לאברהם והן כדי שלוט לא יהיה בכלל הבטחת הארץ לאברהם- כי איננו ראוי לה. ולכן מקשר הכתוב את דבר השם להיפרדות לוט.
השם גם אומר לאברהם לשאת עיניו ולראות את הארץ וגם מצוהו קום והתהלך בארץ. למה צריך את שניהם?
ולמה לראות את הארץ אומר לו בלשון נא, בלשון בקשה? למה על הראייה אומר לו לך אתננה ולזרעך עד עולם, ואילו על ההליכה בארץ אומר בסתם רק לך אתננה?
ולכאורה היינו מצפים שההליכה שנעשה בה יותר עמל תזכה אותנו בקשר נצחי והראייה שאין בה מאמץ תזכה אותנו בפחות?
אברהם אבינו לא היה בחיר האבות גם לא הנשגב שבהם אבל הוא כן זכה שאנו נחתום בו, למה? מה היתה גדלותו?
תפילת העמידה מתחילה בברכת האבות. בה בתור הברכה הפותחת את עמידתנו מול השם אנו מגדירים את האלוהים אליו אנו פונים כאלוהי אבותינו, אברהם יצחק ויעקב. ממקום זה מתחיל הקשר שלנו עם בורא העולם ומנהיגו. אנו גם נתלים באבותינו ומבקשים שבזכותם אם לא בזכותנו ינהג השם עמנו במידת החסד ואומרים בברכה ״זוכר חסדי אבות״. הברכה חותמת בלשון ״מגן אברהם״. למה היא דוקא חותמת באברהם אבינו?
מובא בפרקי אבות פרק ה משנה ב:
עֲשָׂרָה דוֹרוֹת מֵאָדָם וְעַד נֹחַ, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה אֶרֶךְ אַפַּיִם לְפָנָיו, שֶׁכָּל הַדּוֹרוֹת הָיוּ מַכְעִיסִין וּבָאִין עַד שֶׁהֵבִיא עֲלֵיהֶם אֶת מֵי הַמַּבּוּל. עֲשָׂרָה דוֹרוֹת מִנֹּחַ וְעַד אַבְרָהָם , לְהוֹדִיעַ כַּמָּה אֶרֶךְ אַפַּיִם לְפָנָיו, שֶׁכָּל הַדּוֹרוֹת הָיוּ מַכְעִיסִין וּבָאִין, עַד שֶׁבָּא אַבְרָהָם וְקִבֵּל (עָלָיו) שְׂכַר כֻּלָּם:
אם כל הדורות שמנח ועד אברהם היו גם מכעיסין ובאין כמו קודמיהם, כיצד ניצלו ממבול? וגם איזה שכר כֻּלָּם קיבל אברהם, הרי אמרת שהם הכעיסו וחטאו?