בס״ד לפרשת תזריע מצורע התשע״ח
היפוך תבליט
אנו פוגשים את התופעה הזו במישורים כל כך שונים ומגוונים, בתופעות טבע כגון המכתשים, בהם המקום הכי נמוך במכתש היה פעם דוקא ראש ההר, או הרי געש גבוהים שנוצרו מהתפרצות של מגמה מפנים כדור הארץ. או בתחום אחר בעולם הטבע, כיצד בהתפרקות של חיים, הדבר שהיה חי בדרגה גבוהה יותר, במיתתו ורקבונו הוא מסריח ומזהם יותר את הסביבה מדבר חי בדרגה פחותה ממנו או מדומם שכלל לא חי.
בעולם הטכנולוגי, אנו פוגשים רבות את התופעה, כיצד ההמצאות שקדמו את העולם ביותר, גם היו אלו שכמעט הרסו אותו, כגון הדינמיט או החכמת האטום. כיצד כל מכשיר ככל שיהיה יותר משוכלל, אם ישתבש בו משהו גם נזקו עלול להיות גדול יותר.
אייך יכולים הדברים ללכת ביחד, גם גאולה עם ענני שמיא, וגם גאולה שאנו בה שותפים פעילים?
חכמי הח״ן ראו בפתיחת פרשתנו את הרמזים לגאולה השלמה, וכך כותב אור החיים הקדוש:
והודיע הכתוב כי אם כנסת ישראל תזריע ודאי שתוליד הדרגות עליונות, והוא מאמרם רז''ל (סנהדרין צח שמו''ר פט''ו כאן) עוצם הפלגת הפלאות אשר יפליא ה' בביאת הגואל אם ישראל יזכו על ידי מעשיהם הכשרים, ויכוין להבדיל בין הגאולה המחוכה לגאולה שעברה של מצרים שהיו ישראל ערום ועריה, גם אמר הכתוב (דברים ד לד) גוי מקרב גוי ואותה גאולה תכליתה לא עמד כי נחרב הבית וגלו והיה מה שהיה ואין טובה זו בבחי' זכר, אבל הגאולה העתידה לצד שעל כל פנים תהיה באמצעות זכות ישראל, לו יהיה שלא יהיו ראויים אף על פי כן באמצעות אורך הגלות ועסק התורה דכתיב (דברים לא) לא תשכח מפי זרעו על כל פנים תהיה הגאולה בבחינת זכר, ועמדה לנצח.(עד כאן אור החיים)
מה עניינם של מראות נגעים אלו?
בס"ד עש"ק פרשת תזריע שנת תשוע"ה
מובא בפרשת תזריע:
וַיְדַבֵּר יְ-הֹ-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: {ב} אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אוֹ אֶל אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים:
אם כן אלו שלושה סוגי צרעת שונים. חשוב לציין שאין אלו מיני צרעת הקיימים היום בעולם אלה סוג של מחלות עור הבאות כסימן משמים לעוררנו לחזור בתשובה. התורה מצוה עלינו לגשת אל הכהנים במקרים אלו ואפילו אם הכהן לא בקיא במראות אלו ונדקק לעזרת חכם שאינו כהן, בכל אופן רק כהן מוסמך לטמא או לטהר את המצורע.
בדיני הצרעת מופיעה בתורה הלכה הנראית תמוהה מאוד. אדם שנטמא בצרעת העור, ככל שהצרעת מתרחבת מצבו הולך ומחמיר. אולם כאשר כל עור בשרו הפך ללבן ולא נשאר לו כלל בשר בריא- נהפך לטהור.
כיצד אפשר לקרוא למי שכולו צרוע טהור?
פרשת תזריע פותחת כך:
{א} וַיְדַבֵּר יְ-ה-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: {ב} דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא: {ג} וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ:
למה יולדת בכלל אמורה להיות טמאה? ומה הקשר בין טומאתה לברית הנערכת ביום השמיני?
האם יש דרך להשפיע על מין התינוק ? האם יש לנו דרך גם להשפיע על אופיו של הילוד ? ומאין לנו שלא תהיה שוב גלות לאחר הגאולה ?
השאלה מעסיקה זוגות רבים בארץ ובעולם,כמובן שהיום לא קשה לדעת את מין העובר,אבל השאלה האם ביכולתנו לקבוע את מין העובר.
חז"ל אומרים שהדבר תלוי בשעת התשמיש,אם האשה מזרעת תחילה יולדת זכר,שנאמר אשה כי תזריע וילדה זכר,ואם האיש מזריע תחילה יולדת נקבה,והביאו ראיה מהפסוק ,ואת דינה ביתו. בימינו גם המדענים מספקים לשיטה הזו הסבר מדעי ואכמ"ל.