בס"ד ערב יוה"כ שנת תשוע"ה
בתפילת יוה״כ ב״ כל נדרי״ אנו מתירים להתפלל עם העבריינים. למה דוקא ביוה״כ אנו מתירים זאת. האם בשאר הזמן אנו אוסרים להתפלל עמם? ולמה בראש השנה לא אומרים זאת?
ישנה בדיחה שבראש השנה כל העבריינים הצטרפו לברסלב ונסעו לאומן, לכן אין צורך להתיר התפילה איתם. טוב זו רק בדיחה.
האדם אחראי על מעשיו- אנו מבינים ושמחים בזה. כי השם מחשיב אותנו ומאמין בנו.
השם לא וותרן- אנו גם מבינים, אחרת העולם ככלל ואנו בפרט לא יגיע לייעודו.
השם אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד- אנו גם מבינים, הוא לא רוצה לוותר לנו אבל הוא רוצב שנצליח ומוכן להתאזר בסבלנות איתנו. גם מוכן לסלוח לנו בראותו ששבנו מדרכינו הרעים, וכבר התחלנו חיים חדשים.
אבל כיצד יכול כהן גדול בעבודת יום הכיפורים לפני ולפנים לבטל ולכפר על חטאי היחידים? אמנם על חטאים חמורים לא די בעבודת כה״ג ויש צורך גם בתשובת היחיד, אבל כיצד זה שאדם אחד גדול ככל שיהיה מסדר את העניינים לכל ההמונים? ובמה זה שונה מאמונת הנוצרים הסבורים שהשם מוותר גם לאינם שבים בתשובה?
ערב יום כיפור
מצוה להרבות באכילה ואנו מקבלים שכר על האכילה כמו על הצום.
מנהג כפרות- יש נוהגים לקחת תרנגול לזכר ותרנגולת לנקבה לומר עליהם נוסח הכפרות ולתת אותם או שוים לעניים.
ויותר טוב לעשות הכפרות על כסף בשוי של תרנגול לכל בן בית ולתנו לצדקה.
טבילה במקוה-נוהגים לטבול במקוה בערב יום כיפור. ומותר אף לאבלים לטבול/לרחוץ לפני החג כי יום כיפור מבטל שבעה.
פיוס חברו-מצוה לבקש סליחה ממי שפגענו בו, בכלל זה מבני הזוג ומההורים. ומצוה על הנפגע לסלוח ולא להקפיד. לעיתים אין לנו אפשרות לבקש סליחה או איננו זוכרים כלל שפגענו, העצה לזה לקבל על עצמנו לסלוח לכל מי שפגע בנו, וה׳ יתן בלב מי שפגענו בו גם לסלוח לנו.
מובא במשנה :
וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם הָעוֹמְדִים בָּעֲזָרָה, כְּשֶׁהָיוּ שׁוֹמְעִים שֵׁם הַמְפֹרָשׁ שֶׁהוּא יוֹצֵא מִפִּי כֹהֵן גָּדוֹל, הָיוּ כּוֹרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים וְנוֹפְלִים עַל פְּנֵיהֶם, וְאוֹמְרִים, בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתּוֹ לְעוֹלָם וָעֶד: (מסכת יומא, ו, ב)
המשנה עוסקת בסדר העבודה בבית המקדש ביום הכפורים. שלוש פעמים היו שומעים העם את השם המפורש יוצא מפי הכהן הגדול במהלך היום הקדוש. ואך ורק ביום זה.
מה ענין שמיעת השם המפורש דוקא ביוה״כ? למה אסור לאמרו בזמנים אחרים?
מדוע התחמק יונה מהשליחות של השם?
למה נכתבה נבואה זו בכתבי הקודש והרי כולה נבואה לאומות ואין בה זכר לישראל?
מה פשר בריחת יונה, וכי יתכן והוא חשב שאפשר לברוח מפני השם?!
ומצד שני לא מובן מדוע השם מתעקש שיונה יבצע השליחות, החסרים שליחים למקום?!