הדיבר השני בעשרת הדברות:
לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי.
מדוע נכתב יהיה בלשון יחיד למרות שהמשך הפסוק מדבר בלשון רבים?
רש״י מפרש, לא יהיה לך- למשה בלבד נאמר. ולמה רק לו? כדי ליתן פתחון פה למשה ללמד סנגוריה במעשה העגל. וזהו שאמר(שמות לב) למה ה׳ יחרה אפך בעמך, לא להם צוית...אלה לי לבדי.
צריך עיון בפרושו, מה הקלה זו באה לומר?וכי באמת אין לישראל איסור בכך?! וכי רק למשה נאסרו אלוהים אחרים?! ואם אכן לא נאסר לישראל, אז מה חטאם בחטא העגל ולמה נענשו?
הדיברה האחרונה
אם היינו מנסחים היום את עשרת הדברות, בלי לדעת את הדברות המקוריות, אילו דברות היינו מציינים? ואילו לא?
דומני שהיום הרבה אנשים היו שוכחים לציין את הדיברה האחרונה. מדוע? היום ישנה נטייה לעסוק בעיקר בגלוי ולהמעיט מחשיבות הנסתרות שבלב הבריות, אבל הקב״ה חותם את עשרת הדברות דוקא בנסתרות:
וכך מופיעה הדברה האחרונה ברשת יתרו:
לֹא תַחְמֹד, בֵּית רֵעֶךָ; {ס} לֹא-תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ. (שמות כ יג)
ובעשרת הדברות שבספר דברים :
וְלֹא תַחְמֹד, אֵשֶׁת רֵעֶךָ; {ס} וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ, שָׂדֵהוּ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ שׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ. (דברים ה יז)
לאחר שמשה רבנו הוציאם ממצרים, עשה לעיניהם את האותות, בקע את הים והעבירם בתוכו, הוריד להם את המן ודאג לכל מחסורם, והנה הם כבר עומדים לפני הר סיני, ובנ"י לא מאמינים בו, הכיצד?
יתרו בא לבני ישראל אל המדבר לאחר ששמע את הניסים והישועות שעשה השם לבנ"י והוציאם ממצרים.
וכשהוא נפגש עם משה רבנו, מספר לו משה, את מה שעשה השם לפרעה ולמצרים.
האין זה פלא, שמשה דוקא מספר ליתרו את קורות המצרים, ולא את קורות עם ישראל ?