חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהתחלתי לערוך את ספרי הראשון, הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר יכלול מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום. לצורך הוצאתו לאור אני פונה לעזרתכם. מוזמנים לפרגן, לפרסם לחברים וכמובן לעזור בעצמכם להוצאת הספר.

עלות הוצאת הספר נאמדת ב35 אש"ח.
כל תרומה של 50 ₪ ומעלה תזכה אתכם בספר שישלח אליכם לביתכם. כל תרומה מ500 ₪ ומעלה תזכה אתכם בהקדשה להצלחת/ ע"נ יקירכם שתופיע בספר. כל תרומה של 2000₪ ומעלה תזכה אתכם בדף הקדשה שלם משלכם. ומי שיתנדב לתרום 10000₪ להוצאת הספר יקבל בנוסף לדף ההקדשה גם הקדשה שתופיע על כריכת הספרים.

קישור לפאיבוקס




  2

 

בס"ד לפרשת משפטים התשפ"א

 

מובא בפרשת משפטים:

וְכִֽי־יָזִ֥ד אִ֛ישׁ עַל־רֵעֵ֖הוּ לְהָרְג֣וֹ בְעָרְמָ֑ה מֵעִ֣ם מִזְבְּחִ֔י תִּקָּחֶ֖נּוּ לָמֽוּת׃[1]

מה פרוש יזיד? ומה מוסיף לשון ערמה?

מה באה התורה ללמד באומרה מעם מזבחי תקחנו למות?

ומה חשב יואב בן צרויה כשתפס בקרנות המזבח?

 

כיום אנו משתמשים בביטוי נאחז בקרנות המזבח, לתאר אדם שמתעקש להישאר בתפקידו ולא מוכן לוותר עליו בשום מחיר. כאן בתורה המובן הפשוט של הנאחז בקרנות המזבח, הינה תיאור לאדם המנסה להינצל מגזר הדין על ידי שנאחז בדבר קדוש או מסתופף במקום קדוש. בפסוק הקודם דברה התורה על הורג בשוגג אשר לו ניתנת זכות בריחה לעיר מקלט כדי להינצל מגואל הדם, וַאֲשֶׁר֙ לֹ֣א צָדָ֔ה וְהָאֱ-לֹהִ֖ים אִנָּ֣ה לְיָד֑וֹ וְשַׂמְתִּ֤י לְךָ֙ מָק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יָנ֖וּס שָֽׁמָּה. וכנגד זה אמרה התורה על הרוצח במזיד שאפילו יאחז בקרנות המזבח- לא ינצל מהעונש. 

אנחנו מכירים משהו ממין הדבר בילד הקטן שרץ להסתופף בצל אביו או אימו כדי להישמר מאחיו הגדול. בשואה מצאו יהודים מקלט מהצורר בתוך הוותיקן ועוד כיוצא בזה. בתנ"ך אנו פוגשים את האחיזה בקרנות המזבח על ידי יואב בן צרויה הפוחד משלמה המלך שיהרגנו, וַיָּנָס יוֹאָב אֶל אֹהֶל ה' וַיַּחֲזֵק בְּקַרְנוֹת הַמִּזְבֵּח:[2]

חז"ל תהו מדוע יואב נס ואחז במזבח והלא תלמיד חכם היה וידע את הכתוב בפסוק, מעם מזבחי תיקחנו למות?

שתי תשובות עיקריות נאמרו בדבר:

  1. יואב רצה שיישפט על ידי בית הדין ולא על ידי המלך, אמנם גם כך הוא ייהרג אבל יקבר בקבר אבותיו ורכושו יגיע ליורשיו, וכך מובא בירושלמי[3]: א"ר תנחומא: לסנהדרין ברח, כהדא דתני: הרוגי בית דין נכסיהן ליורשין, הרוגי מלכות נכסיהן למלכות. אמר יואב: מוטב שאיהרג בבית דין ויירשוני בני ואל יהרגיני המלך ויירשני.
  2. יואב אכן חשב שהוא ינצל בכך שינוס למזבח. אמנם אמרה התורה מעם מזבחי תקחנו למות, אבל זה כאשר כבר נפסק דינו למות ולא קודם לזה, וכך מובא במכילתא כאן שדורש תקחנו למות, אבל לא תקחנו לידון. או סבר שדין זה חל רק על שפיטת בית הדין ולא על פסק המלך, וכך מובא בגר"א,[4] שהמזבח מציל במומתים שלא ע"פ דין תורה כמו בהוראת שעה או בהורג שלא בעדים שמכניסין לכיפה וכן במומתים ע"פ חק המלכות. או טעה שחשב שגם במשכן נוהג דין זה, ובאמת רק בבית המקדש הדין כך, וכך מובא במסכת מכות[5]: אמר רב יהודה אמר רב שתי טעיות טעה יואב באותה שעה דכתיב (מלכים א ב, כח) וינס יואב אל אהל ה' ויחזק בקרנות המזבח. טעה שאינו קולט אלא גגו והוא תפס בקרנותיו טעה שאינו קולט אלא מזבח בית עולמים והוא תפס מזבח של שילה אביי אומר בהא נמי מיטעא טעה טעה שאינו קולט אלא כהן ועבודה בידו והוא זר היה.

 

נמצאנו למדים שמאמר התורה מעם מזבחי תיקחנו למות, לא חל בכל המקרים. הורג בשוגג שיאחז בקרנות המזבח-יינצל מפגיעת גואל הדם כמו הנס לעיר מקלט. ואף ברוצח במזיד יש מקרים שהמזבח יצילו, אמנם הרמב"ם לא חילק אבל הגר"א , אור החיים, הכתב והקבלה , הנצי"ב ועוד, סוברים כמכילתא שהמזבח מציל אף רוצח במזיד כאשר הוא טרם נידון, ומציל אותו מדין המלך והוראת שעה. ולמה יואב נהרג? כי היה זה משכן זמני ולא מקדש, ושלמה המלך העביר את משפטו לסנהדרין שדנה אותו למיתה.

עוד שאלנו מה פירוש עניין יזיד וערמה המובאים כאן, התלמוד[6] מקשר את המילה יזיד לבישול נזיד, כמו שנאמר על יעקב אבינו, ז"א מעשה ההרג היה פרי בישול ותכנון של הרוצח. וערמה מבאר מי השילוח[7] כמו העושה ערמה בשדה, שבמשך זמן צבר בליבו כעס רב כדי שיוכל לבצע את זממו. למדנו שאפשר שגלות לעיר מקלט תוכל לכפר לרוצח שתקף עליו כעסו בפתע פתאום, אבל לא למזיד בערמה ותכנון מראש.

יותר לעומק העניין, למה בכלל יש את ה"פטנט" של עיר מקלט להורג בשוגג? ומה עניין המזבח כאן? אומר הישמח משה [8]שיש לאדם התנצלות(תרוץ מול ה'), ה' טבע בנו יצר הרע והוא מסיט אותנו לחטוא, לכן אמר כאן הכתוב : וַאֲשֶׁר֙ לֹ֣א צָדָ֔ה וְהָאֱ-לֹהִ֖ים אִנָּ֣ה לְיָד֑וֹ.[9] ז"א אותו יצר הרע המנסה להפיל אותנו לשאול, גם מספק לנו תרוץ מול ה', וזהו ענין המנוסה לעיר מקלט, יש לנו דרך תשובה לתקן את חטאינו. אבל כל זה מועיל במקרים שהיצר הסיט, ותכונתו שהוא לא מחזיק הרבה זמן, ואחר כך צפה רוח תשובה באדם. אולם רוצח במזיד ובעורמה אין לו זה התירוץ ולכן מפסיד את אפשרות הריצה לעיר מקלט. אולם למדנו שאף במקרה קיצוני כזה יש עדיין פתח של תשובה ותיקון לאדם אם ינוס אל המקדש ויעלה על המזבח לפני שהוא נשפט, ז"א אם יעשה תשובה גדולה מאהבה וידבק בקודש, תהיה לו הצלה וכפרה. וזה גם טעם החילוק בין משפט המלך לבית הדין, בתי הדין-קרי האחריות של החברה לשפוט ולתקן את הנעשה, היא לא פוקעת במי שעושה תשובה מעומק הלב. אבל מלכו של עולם מבטל את גזר דינו ממי שעולה על המזבח. וְלֹא יִשָּׂא אֱ-לֹהִים נֶפֶשׁ וְחָשַׁב מַחֲשָׁבוֹת לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח[10]

שבת שלום בעז מלט



[1] שמות כא,יד

[2] מלכים א,ב,כח

[3] ירושלמי מכות ב, הלכה ו

[4] אדרת אליהו, שמות כ״א:יד:א

[5] מסכת מכות יב,ע"א

[6] סנהדרין ס"ט ע"ב

[7] מי השלוח, חלק ב, ספר שמות, משפטים ג׳

[8] ישמח משה, משפטים יא,א

[9] שמות כא,יג

[10] שמואל ב,יד,יד

 

בס"ד

                        לפרשת משפטים התש"פ

כבר עסקתי בעבר בארבעת השומרים אבל ברצוני הפעם להוסיף עוד בנושא.

ראשית בקצרה, מיהם ארבעת השומרים?

 

שומר חינם-עושה טובה לבעל הבית ולא מצפה לקבל שכר על השמירה. לכן אחריותו מצומצמת בהתאם. יהיה חייב רק אם פשע בשמירת החפץ.

שומר שכר-גם עושה טובה ושומר לבעל הבית אבל מקבל שכר על שמירתו. ממילא אחריותו גדולה יותר והיא כוללת גם גנבה. הוא פטור במקרה של אונס.

שוכר- משתמש בחפצו של בעל הבית ונהנה ממנו, כנגד זה הוא משלם לבעל הבית.

שואל-כמו השוכר משתמש בחפצו של בעל הבית ונהנה ממנו ולא משלם כלום לבעל הבית. בשל כך אחריותו על החפץ הכי גדולה וחייב אף על הפסד החפץ באונס וכדו’.

 

המשך קריאה: ארבעת השומרים-ארבעה סוגי אנשים

 

בס״ד     עש״ק פרשת משפטים

פרשת משפטים כשמה גדושה במשפטים. הרבה דינים הנוגעים לבתי הדין, ולעניינים שבין אדם לחברו. דיני השומרים, המזיקים והגנבים, ודינים שבין איש לאשתו ועוד רבים. בהמשכה של הפרשה עוברת למשפטים התלויים בארץ: להפקרת היבול בשנת השמיטה, לרגלים, ולביכורים, ואז מגיעה פרשיה הנראית תמוהה:

הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי: {כא} הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ: {כב} כִּי אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקֹלוֹ וְעָשִׂיתָ כֹּל אֲשֶׁר אֲדַבֵּר וְאָיַבְתִּי אֶת אֹיְבֶיךָ וְצַרְתִּי אֶת צֹרְרֶיךָ: {כג} כִּי יֵלֵךְ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וֶהֱבִיאֲךָ אֶל הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וְהִכְחַדְתִּיו: {כד} לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם: {כה} וַעֲבַדְתֶּם אֵת יְ-ה-וָֹ-ה אֱלֹהֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ: (ס) {כו}  לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה בְּאַרְצֶךָ אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא:

בפרשיה זו השם מבשר לנו שישלח לנו מלאך לשומרנו בדרך ולהביאנו אל הארץ שהבטיח לנו. מזהיר אותנו להישמר מפניו ולשמוע בקולו. 

יש להתבונן מה מטרת שליחת מלאך זה? למה מזהירנו לשמוע בקולו? למה ענין זה נמצא בפרשת משפטים?

המשך קריאה: הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ

 

בס"ד עש"ק פרשת משפטים שנת תשוע"ה

 

בפרשת משפטים נאמר ״ וכי יגח שור את איש או את אשה...(שמות כא, כח)

באדם נאמר יגח ואילו בנגיחת בהמה נאמר יגף. למה משנה התורה את לשונה בין נגיחת אדם לנגיחת בהמה?

אומרת הגמרא מאי שנא גבי אדם דכתיב כי יגח, ומאי שנא גבי בהמה דכתיב כי יגוף? אדם דאית ליה מזלא כתיב כי יגח, בהמה דלית לה מזלא כתיב כי יגוף.

מה החילוק הזה בין האדם  שיש לו מזל לבהמה שאין לה מזל? 

ובכלל מה פרוש מזל?

המשך קריאה: השגחה פרטית