בס״ד לפרשת כי תשא התשע״ט
בפרשתנו לאחר שהקב״ה מצווה את משה את כל הציוויים הנוגעים להקמת המשכן, בניית הכלים ומשיכתם, השם מצווה על השבת, וכך מובא:
{יב} וַיֹּאמֶר יְ-הֹ-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: {יג} וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי יְ-ה-וָֹ-ה מְקַדִּשְׁכֶם: {יד} וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ: {טו} שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לַי-ה-וָֹ-ה כָּל הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָת: {טז} וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: {יז} בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְ-ה-וָֹ-ה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ: (ס)
העסיקה את הפרשנים השאלה, למה אומר הכתוב אך את שבתותי, לשון שבאה למעט, את מה היא ממעטת?
בס"ד עש"ק פרשת כי תשא התשע"ז
כיצד אפשר להיפגש עם השם?
מהם הסכנות העולות מהפגישה?
מהי פגישת ״פנים אל פנים״?
מה עניין ״לא יראני האדם וחי״?
בס״ד לפרשת כי תשא שנת תשוע״ה
כידוע תורה שבכתב לא מפרטת בהרחבה את דיני שמירת השבת. את כל פרטי הלכות שבת קיבל עם ישראל ממשה רבינו בעל פה.
המעט שהיא כן מציינת: אל יצא איש ממקומו ביום השבת. לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת. לא תעשה כל מלאכה, ובפרשתנו:
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר תִּשְׁבֹּת:
ממילא עולה השאלה למה דוקא מלאכות אלה ציינה התורה?
מה יותר טוב לנו הנהגת מלאך או הנהגת ה׳ ישירה?
לאחר חטא העגל אומר השם למשה:
עַתָּה לֵךְ נְחֵה אֶת הָעָם אֶל אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ הִנֵּה מַלְאָכִי יֵלֵךְ לְפָנֶיךָ וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵיהֶם חַטָּאתָם: (שמות לב, לד).
הנהגה באמצעות מלאך בפשיטות כוונתה הנהגה סמויה יותר, בה לא ניכר כ״כ מלכו של עולם והשכינה בה פחותה. מאידך היא פחות מסוכנת לישראל, כמו שאומר רש״י על פסוק ג. וכששכינתי בקרבכם ואתם ממרים בי -מרבה אני עליכם זעם.
לכן השם הודיע למשה לאחר חטא העגל שהוא ינהיג את ישראל באמצעות שליח/ מלאך.