התערבות אלוהית ובחירת האדם - יהודה ויוסף
בס"ד לפרשת וישב התשפ"ה
בפרשת וישב התורה עוברת לתקופה היסטורית חדשה- "אלה תולדות יעקב יוסף" 'אלה' פוסל את הראשונים. עולם חדש מתחיל, מדור האבות עוברים לדור הבנים, מתקדמים מקומת היסודות וכעת הסיפור הוא מבנה האומה עצמו. מכאן ואילך לכל אורך ההיסטוריה הולך להיות מתח בין שני זרמים בעם ישראל, יוסף וממשיכי דרכו מחד, ויהודה וממשיכי דרכו מאידך.
מדוע משה רבנו כה התנגד לגשת ש"ץ וכיצד ה' שידל אותו כן לגשת?
בס"ד מאמר לפרשת שמות התשפ"ה
נניח שריבונו של עולם פונה אליך ישירות ומציע לך משימה. כיצד היית מגיב?
ריבונו של עולם פנה אל משה באמצע החיים ואמר לו: “וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל‐פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת‐עַמִּי בְנֵי‐יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם”. בקשה זו לא הייתה פשוטה: ה' מבקש ממשה להוביל מבצע אנושי עצום להוצאת עם ישראל ממצרים. משה, כמו יהודי טוב, עונה בשאלה: “מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל‐פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת‐בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם?” מי אני שאוכל להתמודד עם משימה כה כבדה וחשובה? ה' משיב לו: “כִּי־אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה־לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת־הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת־הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה׃”.
א
בס"ד לפרשת וארא התשפ"ה
פרשת וארא פותחת בדיבור בין הקב"ה למשה רבינו, שלא מבין למה העניינים נעשים יותר קשים לאחר שהתחיל בשליחותו, והוא לא רואה סיבה שפרעה ישמע לו אחרי שבני ישראל לא שמעו אליו, ובתוך דברי העידוד וחיזוק של הקב"ה למשה שלא ישבר מהמשימה,מופיעים כמה פסוקי יחוס לשבטי ראובן,שמעון ולוי. הדבר נראה ממש לא במקום ולא קשור לנושא, למה מופיעים כאן פסוקים אלו?