בס"ד חנוכה התשפ"ד
כיצד אנו מברכים בחנוכה על הנרות או על ההלל ואומרים את מטבע הלשון של הברכות "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו…" והלא חנוכה ארע שנים רבות לאחר חתימת התנ"ך ויותר מאלף שנה לאחר מתן תורה?
אין המאמר בא לעסוק בסיבות לקביעת החג, בזה עסקתי כבר בעבר, (במאמר על מה נחוג חנוכה) אלא היכן ציוונו, דהיינו כיצד מצוה של חכמים נהיית מצות ה'.
ובכן שאלה זו כבר נשאלה בתלמוד וכך נאמר:
"וְהֵיכָן צִוָּנוּ? רַב אַוְיָא אָמַר: מִ״לֹּא תָסוּר״. רַב נְחֶמְיָה אָמַר: ״שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ״.(שבת כג,ע"א)
בס"ד חנוכה התשפ"ד
לנר חנוכה יש שלוש רמות של הדלקה, מובא בתלמוד: מִצְוַת חֲנוּכָּה, נֵר אִישׁ וּבֵיתוֹ. וְהַמְהַדְּרִין, נֵר לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד. וְהַמְהַדְּרִין מִן הַמְהַדְּרִין, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: יוֹם רִאשׁוֹן מַדְלִיק שְׁמֹנָה, מִכָּאן וְאֵילָךְ פּוֹחֵת וְהוֹלֵךְ. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים: יוֹם רִאשׁוֹן מַדְלִיק אַחַת, מִכָּאן וְאֵילָךְ מוֹסִיף וְהוֹלֵךְ.(מסכת שבת כ"א,ע"ב)
זאת אומרת המטרה הראשונה היא הבית שלך, המטרה השניה היא המטרה האישית, והשלישית והמהודרת מכולם היא הדלקת ההתקדמות 'מוסיף והולך'
מה זה אומר לנו?
בס"ד חנוכה התשפ"ג
יש להבין ענין שמונת ימי החנוכה, מה מבטא השמונה? הנה כבר עסקו רבים וטובים בכל הדורות להבין הנושא, ושאלו הלא הנס שבנר היה רק לשבעה ימים, כי ליום אחד הספיק השמן בדרך הטבע, ורבו בזה הפרושים. ואחרי שכך נקבע החג לשמונה ימים, יש לשאול מה מלמדים אותנו שמונה אלה? הדלקת הנרות בין לבית שמאי שמדליקים ביום הראשון 8 נרות ופוחתים בכל יום, ובין לבית הלל שמדליקים ביום הראשון נר אחד ומוסיפים בכל יום, יש בה הדרגה ותהליך. מהו התהליך שאנו עוברים בחנוכה? ישנם בזה כמה שיטות:
בס"ד זאת חנוכה התשפ"ב
הביטוי זאת חנוכה הפך לשמו של יום אחרון של חנוכה, על שם קריאת התורה שקוראים ביום זה "...זאת חנוכת המזבח ביום המשח אתו…". בספרי החסידות מבארים את גודלו של יום שמיני של חנוכה, היום בעל האור הגדול ביותר, ומסוגל ביותר לתפילה וקבלת אורות מן השמים. מה מיוחד ביום זה, ולמה כוחו כה גדול?