חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




 

בס"ד חנוכה התשפ"ד

כיצד אנו מברכים בחנוכה על הנרות או על ההלל ואומרים את מטבע הלשון של הברכות "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו…" והלא חנוכה ארע שנים רבות לאחר חתימת התנ"ך ויותר מאלף שנה לאחר מתן תורה?

אין המאמר בא לעסוק בסיבות לקביעת החג, בזה עסקתי כבר בעבר, (במאמר על מה נחוג חנוכה) אלא היכן ציוונו, דהיינו כיצד מצוה של חכמים נהיית מצות ה'.

ובכן שאלה זו כבר נשאלה בתלמוד וכך נאמר:

"וְהֵיכָן צִוָּנוּ? רַב אַוְיָא אָמַר: מִ״לֹּא תָסוּר״. רַב נְחֶמְיָה אָמַר: ״שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ״.(שבת כג,ע"א)

שיטה ראשונה לומדת מפסוקים אלו שבספר דברים:

כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין־דָּם  לְדָם בֵּין־דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ׃ 

וּבָאתָ אֶל־הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל־הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט׃ 

וְעָשִׂיתָ עַל־פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן־הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ׃ 

עַל־פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל־הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר־יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן־הַדָּבָר אֲשֶׁר־יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל׃(דברים יז,יא)

התורה אומרת כאן בפשיטות שכאשר יהיו לנו במשך הדורות שאלות בהלכה או מריבות בלתי פתורות שנעלה לבית הדין הגדול שבירושלים והם יאמרו לנו מה לעשות. הלאו "לא תסור" בעצם אוסר עלינו להפר את הוראתם של הדיינים. ולהם התורה נותנת סמכות גם לתקן תקנות ואפילו מצוות מדרבנן.

שיטה שניה לומדת את מקור הציווי בנר חנוכה מפסוק זה שבשירת האזינו:

זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר־וָדֹר        שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ׃ (דברים לב,ז)

בשפה עכשוית פסוק זה אומר לנו לכו ללמוד היסטוריה ומנהגים מההורים והזקנים. המסר של הפסוק - המסורת העוברת מדור לדור תעזור לכם ללמוד מטעויות ונסיונות העבר ולדעת את הדרך הנכונה ללכת בה.

לדעת החתם סופר המקור הראשון "לא תסור" הינו מקור לאיסורים ללאוים, אבל לא למצוות עשה ולכן הביא רב נחמיה גם את הפסוק שאל אביך ויגדך. שזו אמירה על דרך החיוב ויכולה להוות מקור למצוות עשה. מצד שני המקור הראשון מדבר על החלטת חכמי הדור המחייבת ואילו המקור השני מדבר על המסורת ומנהג ישראל כמחייב.

הרב קוק מבאר את המחלוקת ואומר: אמנם החזקת האומה יש לה שני ענינים, האחד הוא החזקת האומה לשעתה ברוחניותה וגשמיותה, והשני הוא שתהיה האומה מקושרת בכל צביונה אל העיקר האלהי הגדול שלה, ואז אנו בטוחים שהיא עומדת בתמותה. (עין איה שבת כג,כה) המקור הראשון "לא תסור" נועד למטרה הראשונה של החזקת האומה לשעתה. והמקור של "שאל אביך" בא להורות לחכמי הדורות שיכוונו את תקנותיהם באופן כזה שיקשרו את עם ישראל בקשר אמיץ עם העבר שלהם שהוא מקור ההצלחה שלנו.

על פי הסבר זה של הרב נראה שבאמת מהלאו "לא תסור" אנו גם למדים מצות עשה כמו לא תעשה, אלא שזה מקור חיוב עכשוי בזמן אמת לצרכי האומה לשעתה. ואילו המקור של שאל אביך ויגדך מחבר את כל הדורות הבאים עם אותה תקנה/מצוה/איסור שחכמי ישראל תיקנו בדור מסוים.

אולם כשיש לנו שני מקורות חיוב עלולות להווצר בעיות, מה נעשה אם החכמים תקנו תקנה מסוימת ובדורות הבאים היא התמסמסה , קרי עם ישראל לא נהג אותה, אם אנו ננהג לפי "לא תסור" אנו צריכים לקיים את אותה תקנה אולם אם נשאל את זקני השבט הם יגידו שלא נהגו כך? בעיה נוספת שיכולה לצוץ הפוכה מזו, חכמי ישראל לא תקנו ולמרות זאת עם ישראל במשך הזמן קיבל על עצמו מנהג מסוים, האם לנהוג אותו כי זהו המנהג או לא כי חכמי ישראל לא אמרו כך לעשות?

הדין כאן מעניין, מחד עם ישראל צריך לשמוע בקול חכמיו. אבל מאידך תקנות/גזרות ומצוות שחכמי ישראל גזרו והעם לא קיבל-לא מחייבות את ישראל. יש כאן דין נפלא, כשם שלמדונו שמצוה שלא לומר דברים שאינם נשמעים, כך מצוה שלא לתקן תקנות שעם ישראל לא יקבל. התורה תורת חיים, צריכה להיות מחוברת לחיים. החכמים צריכים להיות מחוברים לעם, ולעם יש תפקיד חשוב מאוד בעיצוב תורה שבע"פ.

בעצם המחלוקת הזו שאנו עסוקים בה חושפת לנו שיש שני נתיבים לתורה שבעל פה, נתיב החכמים ונתיב העם. כיוון שהתורה הינה הוראות ההפעלה של עם ישראל, וכיוון שעם ישראל הוא חי ואיננו מכונה, מנהגי עם ישראל תורה הם. לכן באמת במהלך ההסטוריה במספר מקרים שחכמי ישראל התקשו בשאלה מסוימת ולא ידעו להכריע מה לעשות, הם החליטו לצאת ולראות מה העם נוהג, מתוך ענוה ואמונה שעם ישראל יש לו אינטואיציות של תורה.

בחזרה לחנוכה, מצות חנוכה נר איש וביתו - נראה שזו היתה התקנה שחכמי ישראל תיקנו. מצוה צנועה שהציבור יכול לעמוד בה, אבל העם הרגיש צורך להדר ולהוסיף על המצוה וכך צמח עם הזמן מנהג המהדרין מן המהדרין בחנוכה. נמצאה שאכן בחנוכה אנו גם מקיימים את "לא תסור" בהדלקת הנר היומי, וגם אנו מקיימים את "שאל אביך" בהידור המצוה שאנו עושים. בכל אופן כיוון שההידור בא מכוח מנהג, אם יש לנו מחסור בנרות בחנוכה ואין לנו מהיכן להשלימו, אזי אנו מצווים להדליק קודם כל נר אחד לכל יום מימי החנוכה, ובהתאם לכמות השמן/נרות שיש לנו כך נהדר ונדליק יותר נרות בכל יום מימי החנוכה.

יהי רצון שנזכה להיות תמיד מהדרין במצוות, שנזכה להאיר את כל החושך שבעולם, ונזכה בקרוב ממש להתממשות הנבואה: 

" לֹא יִשָּׁמַע עוֹד חָמָס בְּאַרְצֵךְ שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּגְבוּלָיִךְ וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה.  לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם וּלְנֹגַהּ הַיָּרֵחַ לֹא יָאִיר לָךְ וְהָיָה לָךְ יְ-הוָה לְאוֹר עוֹלָם וֵאלֹהַיִךְ לְתִפְאַרְתֵּךְ. לֹא יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף כִּי יְ-הוָה יִהְיֶה לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם וְשָׁלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ."(ישעיה ס,יח-כ)