פרשת מצורע ושבת הגדול התשפ"ד
פעמים רבות אנו קוראים בתורה לפני פסח את פרשות נגעי הצרעת. ומעניין להתבונן בקשר ביניהם.
הנה פרשות אלו עוסקות בתיקון הדיבור של האדם, כי הצרעת מופיעה בעיקר בקרב אנשים המקולקלים בדיבורם, ופסח כשמו פה-סח, הינו חג גאולת הדיבור, הוא מסוגל במיוחד לפתח בנו את הדיבור הבריא הנכון והישר.
עוד יש להתבונן מהי ההכנה שלנו לפסח. כאשר מובן שלכל הנהגה אלוהית ישנה ההכנה האנושית הנכונה. כאשר בראש השנה הקב"ה דן את כל בני האדם, אנחנו מתכוננים על ידי שמפשפשים במעשים שלנו ועושים תשובה, עוסקים בתיקון הפרטי.
לעומת זאת פסח הינו הזמן המוכשר לגאולת ישראל, ממילא ההכנה שלנו הינה הגברת הזכויות הציבוריות שלנו, הזכות להגדרה עצמית לאומית, הזכות לנהל ממלכת כהנים וגוי קדוש.
חלק מאוד מרכזי בזכות הציבור תלוי בדיבור. אכן מובא בחז"ל בזכות מה זכו אבותינו להיגאל ממצרים , רבי הונא בשם בר קפרא אמר, בזכות ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים, שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא בהן אחד פרוץ בערוה. ( ויקרא רבה לב) מתוך ארבעה דברים שהוא מציין שלושה שייכים לדיבור!
מסופר בחז"ל על העיר לוז שתושביה לא היו מתים, ובמה היה כוחה גדול? בדיבור של אמת. גם מסופר על חייליו של המלך אחאב שלא היו מתים בקרב, גם כן בזכות הדיבור,כי אף אחד מישראל לא גילה לאחאב ואיזבל על מבצע הצלת הנביאים והחבאתם במערה שארגן עובדיה.
מסופר בספר שמואל על שני מלכי ישראל שאול ודוד שהביאו להרס לאומי גדול מאוד כשקיבלו לשון הרע, שאול, כשקיבל לשון הרע על דוד ואחר כך על אנשי העיר נוב. דוד, בעקבות לשון הרע שקיבל מציבא על מפיבושת בן יהונתן אדונו נגזר על מלכותו שתקרע לשנים(בימי רחבעם נכדו).(מסכת יומא כב, מסכת שבת נו ע"א) התפרקות הממלכה המאוחדת בגלל לשון הרע. וכך נאמר שם : אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: אִילְמָלֵי לֹא קִיבֵּל דָּוִד לָשׁוֹן הָרָע לֹא נֶחְלְקָה מַלְכוּת בֵּית דָּוִד, וְלֹא עָבְדוּ יִשְׂרָאֵל עֲבוֹדָה זָרָה, וְלֹא גָּלִינוּ מֵאַרְצֵנוּ.
הדיבור הינו החוליה המקשרת בין היחידים לבין הכלל.
אנו בימינו אלה חווים על בשרנו את מחיר המחלוקת והלשון הרעה שהילכה בקרב מחנינו בשנה האחרונה, ועדיין למרות שאנו רואים את ההרס והחורבן שהביאה עלינו,(עוד לא את סופו) מאוד קשה לנו לעשות כאן תיקון.
למה כה קשה לתקן את הדיבור?
יחסית קל לתקן אם אנו מחליטים לוותר על האמת ולדבר רק דיבור של שלום אבל בלי אמת מאחוריו. וכן קל לנו אם אנו מחליטים לוותר על השלום ולדבר רק דיבור של אמת, האתגר הרציני הוא לחבר בין השניים, לא לטשטש את האמת, קרי לא לוותר על העקרונות, ויחד עם זה להיות רודפי שלום.
זו הסיבה שאת המצורעים באים לרפא דווקא הכהנים. זו המעלה המיוחדת שלהם שהם גם אנשי אמת ויחד עם זאת הם רודפי שלום מורשה מאהרן הכהן.
אולי באמת הפתרון למריבות הפנימיות, פשוט להתפלל לחזרת הצרעת, שהיא תוקיע מחוץ למחנה את מי שצריך תיקון לפיו. עם כל הצער זו שיטה יותר רכה ממתקפות חמאס וחיזבאללה.
שנזכה כולנו לעלות קומה בחג החירות הבעל"ט, שהדיבור שלנו יצא לחירות, שכל העולם יכיר ביחודו ויעודו של עם ישראל, שחזור אלינו הנבואה, שנזכה לגאולה שלמה.
אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת־רֵעֵהוּ אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם׃
וְאִישׁ אֶת־רָעַת רֵעֵהוּ אַל־תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר אַל־תֶּאֱהָבוּ כִּי אֶת־כׇּל־אֵלֶּה אֲשֶׁר שָׂנֵאתִי נְאֻם־יְ-הֹוָה׃(זכריה ח,טז-יז).