בס"ד לפרשת לך לך התשפ"ה
משלחות חיפוש רבות כבר יצאו, על מנת למצוא את כלי בית המקדש את לוחות הברית האבודים, שרידי תיבת נח בהרי אררט אף הם להיט ארכיאולוגי, אם יש דבר כזה, אפילו מה שיכול להיות, שאריות של מרכבות פרעה בקרקעית ים סוף, נהיו אוביקט ארכיאולוגי, אך משום מה רק את שרידי גן עדן עוד לא יצאו לחפש. אלא שאתם שואלים שאלה טכנית קטנה, מהו המיקום הגיאוגרפי הרלוונטי?
מזמן שגורש האדם הראשון מגן עדן, אמנם לא ניתנה גישה מוסדרת למתחם, אך גן עדן מעולם לא יצא מהתודעה האנושית, בחלומות ובשאיפות שלנו ואפילו בחושים ובשפה שלנו, הוא משתתף בנוכחות פעילה, כך אברהם אבינו הריח ריח של גן עדן כשנכנס באקראי למערת המכפלה. בעקבות זאת הוא החליט לקנות אותה מעפרון החיתי. כך יצחק כשבא לברך את יעקב אבינו הריח אותו ואמר "ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו השם" חז"ל ראו באמירה זו דיבור על ריח גן עדן.
אמנם בפשיטות גן עדן איננו מקום פיזי כאן עלי אדמות, לפחות לא לעת עתה בתצורה הגשמית הנוכחית של העולם. אבל שרידים או עקבות של גן עדן אנו יכולים למצוא כאן בעולם.
עוד אמירת יסוד שאנו כן יכולים לומר, גן עדן הינו מקום שבו הארץ יותר קרובה לשמים מאשר בשאר מקומות, כי השם יתברך מתהלך שם. ככלל, היכן כאן בעולם הארץ יותר קרובה לשמים?
אנו מבינים שבארץ ישראל, אֶרֶץ אֲשֶׁר יְ-הוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי יְ-הוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה.(דברים יא,יב) אמירה שבהחלט מזכירה את גן עדן. גם ארבעת הנהרות המוזכרים בתורה בנוגע לגן עדן הינן נהרות התוחמות את מרחב ארץ ישראל מצפון ומדרום. יותר ממוקד בארץ אנו מכירים את הר הבית כמקום חיבור שמים וארץ, ובו בהר במקום המזבח היה מקום יצירת אדם הראשון, ואבן השתיה אשר בקודש הקדשים ממנה נשתת העולם. גם בחברון במערת המכפלה כפי שראינו יש נקודת חיבור לגן עדן.
מובא בתורה "וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר."(בראשית ב,ח)
מה פירוש המילה מִקֶּדֶם?
מִקֶּדֶם משמעותו בצד מזרח.התיאור הזה על גן עדן מבטא שהגן היה נטוע בצד המזרחי של עדן. דהיינו עלינו לשלוח את המשלחת לחפש שרידים באזור המזרחי של ארץ ישראל.
לוט כמי שגר במקום נחלץ לעזרתנו למצוא מיקוד משמעותי יותר:
אומרת התורה, וַיִּשָּׂא־לוֹט אֶת־עֵינָיו וַיַּרְא אֶת־כׇּל־כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה לִפְנֵי שַׁחֵת יְ-הֹוָה אֶת־סְדֹם וְאֶת־עֲמֹרָה כְּגַן־יְ-הֹוָה כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר׃(בראשית יג,י) לוט מזהה בכיכר הירדן בממלכת סדום ועמורה שרידים של גן השם, של מקום מאוד מבורך. גן עדן היה מקום בו האדם לא צריך לטרוח כדי להשיג את לחמו, לא צריך לזרוע ולחרוש אלא הקב"ה דרך מערכות הטבע שיצר היה מגדל את צרכי האדם מוכנים לאכילה.
בכיכר הירדן בממלכת סדום ועמורה יש משהו מאוד מיוחד, מקום על פני כדור הארץ שמכונה בתואר "גַן־יְ-הֹוָה" מופיע רק עוד פעם אחת בתנ"ך, אבל אל תרוצו לחפור לחפש שם, כי הוא כלל לא מופיע ביחס לעבר אלא דווקא כמיקום עתידי, וכך אומר הנביא ישעיהו "כִּי נִחַם יְ-הוָה צִיּוֹן נִחַם כָּל חָרְבֹתֶיהָ וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן וְעַרְבָתָהּ כְּגַן יְ-הוָה שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה." ישעיהו מבשר לנו שבהמשך הגאולה הערבה והמדבר של ציון/ירושלים יהיו כגן השם, כעדן. ישעיהו מחבר כאן בפסוק את הביטוי גן ה' עם עדן. גם כאן ניכר שהוא מדבר על מקום מזרחית לירושלים.
אנו חוזרים ללוט, עד כה הוא הלך עם אברהם והיה שותף לחיפושים אחר מקום השכינה, אבל ההנהגות של אברהם, רמת המוסר שלו, הזהירות מגזל וגמילות החסד היו תובעניים מידי בשבילו, הוא רצה כבר לחיות בגן עדן עלי אדמות אבל בלי כל הזיעת אפיים הזו. לוט כשמו היה בלתי מבורר לוט בערפל, מעורבב חושך ואור. כשלוט מחפש את מקומו הוא מצא את כיכר הירדן. מקום לוט בערפל כמוהו, מקום מעורבב בין טוב לרע, מחד הוא גן השם ויחד עם זאת המקום דומה גם לארץ מצרים,
כשהתורה משוה בין ארץ ישראל לארץ מצרים עלינו להבין את ההבדלים ואת החיבור:
כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק. וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם. אֶרֶץ אֲשֶׁר יְ-הוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי יְ-הוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה.(דברים יא,י-יב) בארץ ישראל השפע מגיע משמים, חושף את השגחת השם, מחבר שמים וארץ. ואילו במצרים השפע מוטבע בטבע ללא צורך להתפלל לה' כדי לקבלו. זה מה שלוט חיפש, שפע של גן עדן ללא עמל ותיקון המידות.
מניין לנו שלוט אכן מצא בסדום את מה שחיפש?
מובא במדרש: אָמַר רַבִּי יִצְחָק (תהלים פט, כא): מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי, הֵיכָן מְצָאתִיו בִּסְדוֹם."(בראשית רבה מא,ד) מה מלמד אותנו המדרש? וכיצד אנשי סדום קשורים לגן עדן ולמשיח שיביא את העולם לתיקונו-לגן עדן?
מידת סדום אומרת, כמו שנאמר במשנה במסכת אבות: שלי שלי ושלך שלך,כך נראית מידת הדין נוקבת וללא רחמים. הרעיון האידיאולוגי העומד מאחורי זה הוא ש: כל אחד יחיה מהשפע שהקב"ה ישלח לו ישירות, בבחינת מלאה הארץ דעה את השם. זוהי אידיאולוגיה שרוצה לראות את העולם כביכול כבר הגענו לגן עדן, כבר אין צורך לתקן את העולם, אין צורך לגמול חסדים ולרחם על העניים. הם היו רשעים גדולים אבל שרידים מגן עדן היו שם, שאיפה למשיח גם.
מניין לנו שעדיין נמצאים שרידים של גן עדן בכיכר הירדן? אולי בהפיכת סדום ועמורה גם נסתם הגולל על הגן המהולל?
אנו רואים שבהמשך הגאולה הקב"ה ירפא את חבל הארץ הזה. הנביא זכריה אומר "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יֵצְאוּ מַיִם־חַיִּים מִירוּשָׁלִַם חֶצְיָם אֶל־הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי וְחֶצְיָם אֶל־הַיָּם הָאַחֲרוֹן בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף יִהְיֶה׃" (זכריה יד,ח) וכן אומר הנביא יואל "וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא יִטְּפוּ הֶהָרִים עָסִיס וְהַגְּבָעוֹת תֵּלַכְנָה חָלָב וְכׇל־אֲפִיקֵי יְהוּדָה יֵלְכוּ מָיִם וּמַעְיָן מִבֵּית יְ-הֹוָה יֵצֵא וְהִשְׁקָה אֶת־נַחַל הַשִּׁטִּים׃"(יואל ד,יח).
הגדיל לתאר רפואה זו יחזקאל הנביא וכך הוא אומר "וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲרָאִיתָ בֶן־אָדָם וַיּוֹלִכֵנִי וַיְשִׁבֵנִי שְׂפַת הַנָּחַל׃ בְּשׁוּבֵנִי וְהִנֵּה אֶל־שְׂפַת הַנַּחַל עֵץ רַב מְאֹד מִזֶּה וּמִזֶּה׃ וַיֹּאמֶר אֵלַי הַמַּיִם הָאֵלֶּה יוֹצְאִים אֶל־הַגְּלִילָה הַקַּדְמוֹנָה וְיָרְדוּ עַל־הָעֲרָבָה וּבָאוּ הַיָּמָּה אֶל־הַיָּמָּה הַמּוּצָאִים וְנִרְפּאוּ הַמָּיִם׃ וְהָיָה כׇל־נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר־יִשְׁרֹץ אֶל כׇּל־אֲשֶׁר יָבוֹא שָׁם נַחֲלַיִם יִחְיֶה וְהָיָה הַדָּגָה רַבָּה מְאֹד כִּי בָאוּ שָׁמָּה הַמַּיִם הָאֵלֶּה וְיֵרָפְאוּ וָחָי כֹּל אֲשֶׁר־יָבוֹא שָׁמָּה הַנָּחַל׃(יחזקאל מז,ו-ח)
הנביאים מלמדים אותנו שעוד יבוא מרפא לחבל ארץ זה שנהיה גפרית ומלח בעקבות מהפכת סדום ועמורה, אפילו הדייגים יחזרו לדוג בעין גדי וסביבתה. המסר והלימוד מזה שיצאו מים חיים מירושלים וירפאו את הארץ, שיהיה ניכר לעין כל שכל השפע בעולם מאת השם יתברך הוא, הארץ תתרפה מתחלואיה, והארץ תחזור להיות גן עדן כבראשונה.
אבל הפסוק הכי חזק ביחזקאל הנביא ובכלל בתנ"ך בנוגע לגן עדן עלי אדמות שיתגלה בגאולה כנראה הוא הפסוק הזה המדבר על הנחל שיצא מירושלים לכיוון ים המלח "וְעַל־הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל־שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כׇּל־עֵץ־מַאֲכָל לֹא־יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא־יִתֹּם פִּרְיוֹ לׇחֳדָשָׁיו יְבַכֵּר כִּי מֵימָיו מִן־הַמִּקְדָּשׁ הֵמָּה יוֹצְאִים וְהָיָה פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה׃" (יחזקאל מז,יב)
לקבלת מפת הגעה לגן עדן והזמנת נופש על ים המלח, נא לפנות לבית המדרש הקרוב למקום מגוריך…