בס"ד מאמר לפרשת ויגש התשפ"ה
התבוננות בדרכי הניהול הכלכלי שיוסף הצדיק ניהל את כלכלת מצרים יכול לתת לנו כיוון כיצד לפתור את העברת הסיוע לתושבי רצועת עזה.
הערה: אינני בא כאן לומר שאנו בכלל צריכים להעביר לתושבי הרצועה סיוע, אלא שאם כבר אנו מחלקים סיוע כיצד יותר נכון לעשות זאת.
ובכן כיצד יוסף חילק את הסיוע ההומניטרי לתושבי מצרים והסביבה באותם ימים?
כדי להבין זאת עלינו קודם לשאול את עצמנו, למה ירדו למצרים כל האחים? מה ההיגיון לעשות כך?
העניין היה שיוסף לא הסכים למכור את האוכל והמספוא במכירה סיטונאית,רק מכירה קימונאית לפי נפשות. כך מובא במדרש רבה שהוא חוקק תקנה שכל אחד יוכל לקנות רק משא של חמור אחד ולא יותר. זו הסיבה שהאחים שלו הגיעו למצרים בהרכב הכי גדול שהם יכלו-כדי לקבל כמות האספקה הכי גדולה שהיה ניתן.
למה יוסף עשה כך?
קודם כל, כי כך הוא יכל לווסת את החלוקה, לוודא שהמזון יספיק לכל משך ימי הבצורת. בנוסף אנו יכולים להבין שאילולא היה עושה כך הרי שהאחים לא בהכרח היו מגיעים אליו לשבור אוכל ויוסף רצה שהם כן יגיעו,הוא ציפה לפגוש אותם. מעבר לכך, אם הוא היה מוכר בסיטונאות- הוא היה יוצר פתח לכל מיני סוחרים לקנות כמויות גדולות של מזון ואז להעלות מחירים, ויוסף רצה לשמור על המחירים כפי שהוא קבע. אילולא היה עושה כן, לא היו צריכים כל המצרים להגיע למחסנים של פרעה, ויוסף רצה שכולם יחוו וידעו מהיכן הם מקבלים את האוכל שלהם, שיהיו אסירי טובה לשלטון. השמירה על מחירים ראויים מבחינתו, שמרה על יציבות, הראתה לתושבים שדואגים להם ורוצים בטובתם, ואם בטבעו של עולם בצורת הינה מצע גידול מצוין למרידות וגילויי אלימות,הרי שכאן יוסף דוקא חיזק את השלטון ואת האהדה אליו.
אז מה עלינו לעשות ברצועת עזה? ברור מאוד, להפסיק לספק משאיות של מזון אשר נופלות הישר לזרועות הטרוריסטים ובעלי הנשקים אשר מנצלים זאת לעשות קופה על חשבון המסכנים. אלא יש לאפשר רק חלוקה לפי נפשות. להקים מתקני חלוקת מזון שבהם האנשים יוכלו לעבור אחד אחד ולקבל מנה משפחתית,כמובן שגם זה רק במקומות שעל פי מדיניות הצבא מותר לאותם אנשים להימצא. אם לדוגמה צה"ל מנהל מלחמה בטרור בצפון הרצועה והוא קורא לכל התושבים להתפנות מאזורים אלו,אז ברור שאין לחלק שם כל סיוע שהוא.
בחזרה ליוסף,מעבר לדאגתו לרווחת וחיי האזרחים, מדוע היה חשוב ליוסף לשמור על יציבות ועל שלטון חזק?
כי שלטון חזק , כמובן כשהוא שופט צדק, מביא לתיקון החברה. כמו שאומר רבי חנינא סגן הכהנים בפרקי אבות, "הוי מתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו."(אבות ג,ב)
מה שיוסף ניסה אבל לא הצליח לעשות, לעלות עוד קומה,ללמד את כל הבריות שכל השפע שלהם מאת השם הוא. שהוא "זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וּמֵטִיב לַכֹּל וּמֵכִין מָזוֹן לְכָל־בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא"(ברכת המזון). כשהעולם יפנים ויכיר שכל פרנסתם ומזונם רק מאת השם יתברך ואין אחד נוגע במוכן לחברו כמלוא נימה,האנשים יפסיקו לקנא אחד בשני,יפסיקו לגזול ולעשוק,ישמחו בחלקם ויודו להשם כי טוב, כי לעולם חסדו. זו המשימה שלנו- ללמד את כל העולם.
הָעֲנִיִּים וְהָאֶבְיוֹנִים מְבַקְשִׁים מַיִם וָאַיִן לְשׁוֹנָם בַּצָּמָא נָשָׁתָּה אֲנִי יְ-הוָה אֶעֱנֵם אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֹא אֶעֶזְבֵם׃
אֶפְתַּח עַל־שְׁפָיִים נְהָרוֹת וּבְתוֹךְ בְּקָעוֹת מַעְיָנוֹת אָשִׂים מִדְבָּר לַאֲגַם־מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמוֹצָאֵי מָיִם׃
אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו׃
לְמַעַן יִרְאוּ וְיֵדְעוּ וְיָשִׂימוּ וְיַשְׂכִּילוּ יַחְדָּו כִּי יַד־יְ-הוָה עָשְׂתָה זֹּאת וּקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל בְּרָאָהּ׃(ישעיה מא,יז-כ)