עשרת המכות-היו קורס אמונה מזורז למצרים.
חז"ל חילקו אותן לשלושה שלבים:
א- דצ״ח -דם צפרדע כינים
ב- עד״ש -ערוב דבר ושחין
ג- באח״ב - ברד ארבה חושך ובכורות
לפני שלב א, השם מקדים לומר את היעד, בְּזֹאת תֵּדַע כִּי אֲנִי יְ-ה-ו-ה. (שמות ז, יז)
לפני שלב ב, השם מציב יעד נוסף, לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֲנִי י-ה-וָ-ה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.(שמות ח, יח)
ולפני שלב ג, היעד הוא, בַּעֲבוּר תֵּדַע כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל הָאָרֶץ. (שמות ט, יד)
אם כן אנו רואים ששלב ראשון בקורס, היה הלימוד שיש אלוהים והוא שולט בעולם.
המכה הראשונה ניחתה על היאור והפכה את כל מימי מצרים לדם, על ידי הכאת היאור שהוא היה האליל של מצרים, הכח הכי חזק בעולמם של המצרים, ה' גילה בכך את עליוניותו.
במכה השניה מכת הצפרדעים, משה עושה תרגיל לפרעה:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְפַרְעֹה הִתְפָּאֵר עָלַי לְמָתַי אַעְתִּיר לְךָ וְלַעֲבָדֶיךָ וּלְעַמְּךָ לְהַכְרִית הַצֲפַרְדְּעִים מִמְּךָ וּמִבָּתֶּיךָ רַק בַּיְאֹר תִּשָּׁאַרְנָה.(שמות ח, ה)
משה משאיר לבחירתו של פרעה להחליט מתי הוא רוצה שיכרתו הצפרדעים? לכאורה מה השאלה, הרי ברור שפרעה ירצה כמה שיותר מהר שתגמר המכה. אבל פרעה נפל למלכודת וענה:
וַיֹּאמֶר לְמָחָר וַיֹּאמֶר כִּדְבָרְךָ לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֵין כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ.
פרעה כנראה עדיין התקשה להאמין שיש לו עסק עם ריבונו של עולם, וחשב שמשה פשוט איזה קוסם מאסטר ברמה שטרם הכיר, פרעה חשב, בטח משה רואה שהמכה עומדת כל רגע לחלוף, והוא מתחכם איתי ושואל מתי אני מבקש שתסור המכה, אני אראה לו לקוסם הזה, לכן הוא אומר למשה, למחר.
טוב פרעה נחמד, אם אתה מתעקש על זה, אז אמתין למחר עם ביטול המכה...
השלב השני, בא ללמד, כִּי אֲנִי י-ה-וָ-ה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. השם מתגלה כמשגיח בעולם, לכן בערוב נאמר וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב.(שמות ח, יח). וגם בדבר נאמר: וְהִפְלָה יְהוָה בֵּין מִקְנֵה יִשְׂרָאֵל וּבֵין מִקְנֵה מִצְרָיִם וְלֹא יָמוּת מִכָּל לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דָּבָר.(שמות ט, ד). ובשחין השם גילה את השגחתו אף בין המצרים, כאשר החרטומים היו הראשונים לחטוף. בזה הוא בא לומר לחרטומים, אתם החוטאים הכי גדולים, ולכן אתם תהיו הראשונים לחטוף המכה. הָיָה הַשְּׁחִין בַּחֲרְטֻמִּם וּבְכָל מִצְרָיִם.(שמות ט, יא)
בשלב זה של הקורס, כבר ברור למצרים שהשם גדול וחזק, ומשגיח בארץ. אבל עדיין לא נשללו האלים האחרים בהם האמינו המיצרים.
השלב השלישי בא להראות שאין שום כוח, שום אל, שיכול לעמוד בפני השם.
כיון שבעולם הקדום סגדו לכוחות השמים, לכבשים ולבכורים, באו המכות להראות שאין מעצור להשם. העננים עובדים בשרות השם ומורידים ברד שכמוהו לא ראתה ארץ מצרים מעודה. הרוח תשא את הארבה שיכלא את שארית הפלטה הנשארת מן הברד. השמש ברצון השם, לא תאיר למצרים. הבכורים ימותו והכבשים, שהיו אליל של המצרים, ישחטו.
לפני מכת הברד, משה מבצע בוחן פתע, לראות מה המצרים למדו עד כאן:
וְעַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר לְךָ בַּשָּׂדֶה כָּל הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יִמָּצֵא בַשָּׂדֶה וְלֹא יֵאָסֵף הַבַּיְתָה וְיָרַד עֲלֵהֶם הַבָּרָד וָמֵתוּ. (שמות ט, יט)
רבותי למי כאן יש אומץ ? מי מעז להוציא את בהמותיו החוצה? הבוחן לא רק נתן ציון על רמת הלמידה של המצרים, הוא אף העצים את תהליך הלמידה, אנו יכולים לתאר לעצמנו את חשבונות הנפש שעשו המצרים שלא שעו לאזהרותיו של משה, ושילמו מחיר כבד על עזותם.
המכות היוו קורס אמונה בקב״ה, בשליטתו המוחלטת בעולם, וגם על היות עם ישראל, בחיר השם. בשלב זה פרעה היה יכול להיפטר מתפקידו, שהרי את המחיר הוא כבר שילם, ולמרות זאת הוא בחר מתוך אמונה בה׳ לשלח את ישראל להיות שליחים שלו ושל העולם שהוא מייצג, לקבלת עצמאות ולקבלת התורה בשם כל העולם. לכן פרעה אומר, "אנכי אשלח אתכם וזבחתם לי-ה-ו-ה א-להיכם...העתירו בעדי.(שמות ח כד) ואונקלוס תירגם צלו אף עלי, תתפללו גם עלי. פרעה גם רוצה להיות שותף במהלך ההיסטורי של יציאת מצרים.ידועה אימרתו של הרב קוק " יציאת מצרים תשאר לעד האביב של העולם כולו" (מגד ירחים)