מה היה החטא בבניית המגדל? מדוע קיבלו עונש כזה?
מובא בפרשת נח:
א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ה וַיֵּרֶד יְ-ה-וָ-ה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם. ו וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. ז הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. ח וַיָּפֶץ יְ-ה-וָ-ה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְ-ה-וָ-ה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְ-ה-וָ-ה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ. {פ}
מהפסוקים נראה לכאורה שכוונתם היתה טובה, הם רצו לחיות ביחד, חיי שלום ורעות. ולמה ה׳ בלל את שפתם, האין זה טוב שכולם ידברו בשפה אחת ויחיו בעיר אחת?!
חז״ל אומרים שהם רצו למרוד בה׳, אבל היכן רואים זאת בפסוקים?
ראשית חייבים לברר את מגמתם, מה הם החלו לעשות?
לכאורה הם רצו אחדות. האם יש גם אחדות שלילית?
כן! יש גם אחדות שלילית. כאשר האחדות מושגת במחיר חרות היחיד, ביטויו וזכויותיו, היא שלילית. אמנם גם בחלום הגאולה שלנו יש ציור של אחוה עולמית, של שפה אחת.
וכך אומר צפניה הנביא:
כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְהוָה לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד.(צפניה ג, ט)
במגדל בבל הם אמרו : נעשה לנו שם, ואילו צפניה הנביא מדבר על קריאה בשם ה׳ . הפרשיה מביאה בתחילתה הלשון ״ויהי בנסעם מקדם״, מהי באה לומר, את כיוון הנסיעה הגאוגרפי?! לא מספיק חשוב. גם על לוט נאמר שנסע מקדם, כאשר הוא נפרד מאברהם והלך לגור בסדום.
אנשי בבל ניסו ליבנות חברה תוך התנכרות לקדמונו של עולם ומצוותיו, גם לוט כמותם ניסה להתרחק מריבונו של עולם בהתרחקו מאברהם, לכן הם נסעו מקדם.
מה עניין המגדל שהם בנו?
הפשט נראה שהם רצו לאחר טראומת המבול לבנות מבצר עמיד לכל פגעי מזג האויר, להשיג שליטה אנושית מלאה על הטבע. לקשור לה׳ את הידיים מאחורי הגב, לבל יוכל להענישם. איתני הטבע רעידות אדמה, צונאמי, הוריקן וכדו׳ באים להזכיר לנו משהו. באים ללמדנו קצת ענוה מול הבורא. אנשי בבל כמו כמה דוגמאות מודרניות יותר ניסו לחשוב שאפשר לבנות חברה שתחיה בשלום בלי להתיחס לה׳. ולמרות שכל הארץ היתה שפה אחת, ולכאורה היה מכנה משותף לבניית הקבוץ, הנסיון נכשל והקבוץ הופרט.
בורא העולם תכנן אותו כך שרק דרך אחת אפשרית לפתרון המבוך, אין שתיים! אין דרך להשיג שלום עולמי שלא יתבסס על דעת ה׳. אמת כידוע יש רק אחת. שלום של אמת ג״כ יש רק אחד.
מגדל בבל של היום בנוי על האימרה איש באמונתו יחיה. לא משנה לנו במה תאמין, רק תשלם מיסים ואל תרעיש לאחר 23:00.
ה׳ בלל את שפתם ולא נתן להם להשיג שלום מדומה כפי שרצו. וכך גם הפיל ה׳ את הממלכה הקומוניסטית, לא יכון שלום המבוסס על מחיקת האישיות של האנשים ועל מחיקת האמונה בבורא עולם.
אבל אפשר גם לומר אדרבה ה׳ אמר אם אתם באמת רוצים להשיג שלום, ראשית תבנו את שבעים האומות, כל אומה בתרבותה. אחר כך תחברו את האומות יחדיו מבלי לבטל את כל הגוונים של האומות.
מה הקשר בין מרידה בה׳ לבין מחיקת האישיות הפרטית? הרי אנו רואים היום תנועה גדולה בעולם המגדירה עצמה אתאיסטית ובכל זאת דואגת לזכויות הפרט?
גם דרך זו נכשלה, גם מגדל זה עתיד ליפול. בארה״ב לדוגמא יושבים בבתי הכלא יותר פושעים באחוזים מאשר בכל שאר העולם. התרבות המתירנית המאפיינת את האתאיסטים מביאה להרבה קלקולים בחברה. בברה״מ הפשיעה הגדולה היתה של השלטון, ובארה״ב של הפרטים.
כדי לאחד את כל האנושות צריך מכנה משותף לכולם, כזה שנותן מקום לכל הגוונים השונים ולא נותן מקום לסטיות השונות. מי יקבע אותו? מי שיש לו רוב באו״ם? תתחילו לקנות רעלות וכפיות ולדבר ערבית. מי שיש לו יותר נושאות מטוסים? אני לא צריך להמשיך נכון?
הבורא של העולם כבר הכין לנו מכנה משותף שנוכל כולנו לשבת עליו באהבה ואחוה. אלו ערכי התורה שנתן לנו.
בברכה בעז מלט