למה פתחה פרשת משפטים בדיני עבד, הרי ברור שבמדבר לא היו עבדים, ודיני עבדים אינם נושא אקטואלי?
ובכלל קשה לנו היום, להבין מדוע התורה נותנת יד למוסד העבדות, שברוך השם, כבר הלך מן העולם בחלקו הגדול. 


בשל מה נמכר העבד המדובר בפרשה?ראשית צריך לומר שתורת ישראל, לא נועדה רק לצדיקים, היא באה לתת מענה, גם לגנבים, גם לשאר עבריינים. פרשת משפטים פותחת בדיני העבדים/גנבים כי אין זו תורה שמימית מנותקת מהחיים, גם כולנו עבדים בצורה כזו או אחרת.
אמנם דיני עבדים אינם נוהגים היום, אבל כשיחזור היובל לנהוג גם דיני עבדים יחזרו. 


 אם נתבונן בדיני עבדים, נראה שהתנאים הסוציאליים של העבד העברי, טובים משל לא מעט פועלים שכירים בימינו.  את העבד אסור להעביד בפרך, אסור לתת לו עבודות בזויות, צריך להשוות את תנאי המחייה שלו לשל אדונו, אותה איכות מזון וביגוד. האדון מחויב לפרנס את כל משפחתו של העבד. לא בכדי אמרו חז"ל קנה עבד קנה אדון לעצמו. בית דין מוכר אדם לעבד, בתנאים מאוד מסוימים, רק בשל עבירת גניבה, רק אם אין לו לשלם את הקרן של הגניבה, אם יש לו מאין לשלם הקרן, אבל לא את הקנס, אינו נמכר לעבד ונשאר חוב עליו, עד ליום שיהיה לו לשלם( חוב לא נמחק עם הזמן לאדם במשפט העברי)  
גם אם אין לו לשלם הקרן אבל שווי המכירה יותר גבוה מהחוב, אינו נמכר. עבד עברי נמכר לשש שנים מלאות מיום מכירתו. אם הוא לא פדה את עצמו לפני כן, או הגיעה שנת היובל. כשיוצא לחופשי אדונו מחויב לתת לו לפחות שלושים סלעים של כסף. 


הרבה שכירים היום היו מוכנים להתחלף עם העבד העברי בתנאים שהם מקבלים. מעמד החיילים בצבא לא טוב יותר. התנאים בקיבוצים די דומים לתנאי העבד העברי, פועל מעשיהם לא להם ,והם מקבלים את כל צרכיהם מהקיבוץ, אמנם בשונה מהעבד הם שותפים בתוצר הכולל של הקיבוץ.


למה נמכר דוקא לשש שנים? המכירה לשש שנים כנגד ששת ימי המעשה, או ששת שנות העבודה במחזור השמיטה, וכנגד כל ימי העולם הזה, עולם התיקון.- ששת אלפי שנים. זהו מחזור החיים בעולם הזה, ז"א הגנב עובר מחזור חיים שלם בתקופת עבדותו. עובר סדרת חינוך מחדש.


ולמי זה משתלם היה לקנות עבדים כאלה? באמת זה לא היה משתלם, ורק הצדיקים נרתמו למשימת החינוך לאמץ/ לקנות עבדים.  אנשים אידיאליסטים שמוכנים לאמץ עוד "ילד" למשפחה.

טיפול בעבריינים בשיטת העבדות, לא מספקת בטלה שכידוע מזיקה, לא מפילה אותם לנטל על החברה, בדמות בתי הכלא המוכרים, לא מרכזת במקום אחד את כל הכוחות השליליים, גם לא מזיקה למצב המשפחתי של הגנב, כן נותנת לו דוגמא אישית חיובית של משפחה טובה, מלמדת אותו להיות אדם יצרני ומועיל, כן נותנת פיצוי כספי לאותם שנעשקו על ידי הגנבים, גם מייצרת הרתעה לגנבים בהטלת קנסות כספיים עליהם במה שמעניין אותם- הכסף, ונותנת להם אפשרות לפתוח דף חדש בחיים.

מכירת הגנבים לעבדים, בעצם חושפת את היותם כבר עבדים לפני כן, לכן נאמר בפסוק כי תקנה עבד עברי, משמע שעוד לפני שקנית אותו הוא כבר עבד, הוא עבד לתאוות שלו, ליצרים שלו, פעולת החשיפה של העבדות, נותנת את האפשרות להתמודד עימה ולתקן אותה מבפנים.

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שנזכה כולנו להיות בני חורין אמיתיים.