כולם יודעים שהעיקר בראש השנה הוא להמליך את השם למלך, אבל מה למי שמולך על כל העולם ולהכרזה של איזה פרעוש המודה בכך?

שאלה זו נחלקת לשתיים:

מה יוצא להשם מכך שנמליך אותו?

למה דוקא אנו נבחרנו למשימה?

מה יוצא להשם?

ברור לנו שלו עצמו אין חסרון ואיננו צריך מאתנו למאום. אז למה בכל זאת?

אנו מדברים על טובת העולם בלבד. השם מצפה מאתנו להמליך אותו למלך על כל הארץ, כדי שיהיה כאן עולם מושלם. 

ולמה הוא לא ברא את העולם כבר מושלם?

השאלה מכשילה, כי לעתיד לבוא כאשר יאמר כל פעול כי השם פעלו ויבין כל יצור כי השם יצרו ויאמר כל אשר נשמה באפו השם אלוהי ישראל מלך, אז יתגלה למפרע שאכן השם ברא עולם מושלם!

אבל לעת עתה העולם מחכה לנו...

בוודאי שכל מעשה טוב שלנו מקדם את העולם לייעודו, אבל השאלה הגדולה היא מהו המעשה שישנה את הכל. מהי הנקודה הקריטית?

אנו בני האדם מרימים דגלים. מהם יותר יפים ומהם פחות. יש המרימים את דגלם בגאון ויש בהיחבא. יש כאלה שדגלם הוא דגל אנטי דגל( כמו ימותו כל הקנאים). ויש שמחזיקים ביחד המון דגלים. 

אמנם יש כאלה שמזייפים אבל ככלל  בני האדם לאור דגלם הולכים. 

אז מהו הדגל שאם נרים אותו יחדיו כולם נזכה לעולם מושלם?

אנו בראש השנה מכריזים ואומרים:

מלך על כל העולם כולו בכבודך והנשא על כל הארץ ביקרך, והופע בהדר גאון עוזך על כל יושבי תבל ארצך. 

זוהי תמצית ההכרה המושלמת ביותר שיכולים בני אדם להגיע אליה. לא נגיע לישועה ולנחמה לא ממלכים ולא מפריצים, לא מסולטנים ולא מנשיאים. דעא״ש לא יושיענו אבל גם בוש ואובמה לא. כל שלטון של בשר ודם מסוכן לעולם. כל הדרכת התורה מכוונת לזה שנבקש את השם לבדו שימלוך. את מי שאמר והיה העולם. 

אז למה אנו מתפללים לבוא המשיח אם איננו רוצים מלכים אנשים?

בדיוק בשביל זה! המשיח יהיה הנציג הרשמי של כולנו שיעביר את השרביט חזרה לאדון כל הארץ. 

למה דוקא אנו נבחרנו למשימה?

כולם יודעים שהיצור הכי מסוכן לשלום העולם הוא האדם. ומכלל בני האדם הדגם היותר מסוכן הוא הדגם היותר חכם ויותר עז. יוצא שאכן כמו שהעולם טוען כנגדנו אנו הכי מסוכנים לשלום העולם. מובא בחז״ל שאם בני ישראל לא היו מקבלים את התורה היו מחריבים את כל העולם כולו. והכלל בעולם הוא כך:

אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן. מי שיכול לקלקל גם יכול לתקן. ראש הפושעים הוא זה שמסוגל אם יבחר רק בטוב להיות ראש השוטרים. 

ישנה אמרה שפושע קטן עובר על החוק. פושע בינוני מוצא פרצות בחוק ופושע גדול מחוקק את החוק. אבל היוצא מדברינו שפושע גדול באמת את יבחר בטוב מסוגל להיות המחוקק. כך או כל השם בחר בנו מכל העמים להמליכו על כל עולמים. 

הדברים נכונים גם במלכות שבתוכנו. האתגר היהודי להמליך את הנשמה לשליטה על הגוף. המשימה שכחות העשייה והיצירה שלנו ישתעבדו לנשמה ויקבלו אותה למלכה. 

בראש השנה כשנתקע בשופר נכריז כי השם הוא מלך העולם והאדם. 

בברכת שנה טובה בעז מלט