בס״ד לפרשת וירא שנת תשועה
{כ} וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ:
{כא} אֶת עוּץ בְּכֹרוֹ וְאֶת בּוּז אָחִיו וְאֶת קְמוּאֵל אֲבִי אֲרָם:
{כב} וְאֶת כֶּשֶׂד וְאֶת חֲזוֹ וְאֶת פִּלְדָּשׁ וְאֶת יִדְלָף וְאֵת בְּתוּאֵל:
{כג} וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם:
{כד} וּפִילַגְשׁוֹ וּשְׁמָהּ רְאוּמָה וַתֵּלֶד גַּם הִוא אֶת טֶבַח וְאֶת גַּחַם וְאֶת תַּחַשׁ וְאֶת מַעֲכָה: (פפפ)
שאלות:
1. בשביל מה מספרת לנו התורה את תולדות נחור?
2. אחר הדברים האלה, מה הקשר ביניהם?
3. מה פרוש גם היא ילדה?
רש"י מפרש:
אחרי הדברים האלה ויגד וגו'. בשובו מהר המוריה היה אברהם מהרהר ואומר, אלו היה בני שחוט כבר, היה הולך בלא בנים, היה לי להשיאו אשה מבנות ענר אשכול וממרא, בשרו הקב"ה שנולדה רבקה בת זוגו, וזהו אחר הדברים האלה, הרהורי דברים שהיו על ידי עקידה: גם היא. אף היא השוותה משפחותיה למשפחות אברהם גם כן, מה אברהם י"ב שבטים שיצאו מיעקב ח' בני הגבירות וד' בני שפחות, אף אלו ח' בני גבירות וד' בני פלגש: (רש"י)
יוצא לפרושו שיתכן שרבקה נולדה קודם לכן, אבל השם בישרו זאת לאחר העקדה, כדי לעודדו ולבשרו שיש ליצחק בת זוג משמים.
אבל אור החיים מבין שעצם לידתה הייתה אחר העקדה וטעם הדבר כי טרם העקידה לא היה ראוי יצחק לילד ואין צורך בבת זוג. ובעקדה זכה יצחק ביכולת הולדה לכן עתה נולדה רבקה אימנו, יש בשביל מה להורידה לעולם.
ומה פרוש ילדה גם היא? מה הגם בא להוסיף?
מפרש הרמב״ן:
והנה אברהם בצאתו מחרן בן ע"ה שנה וגם נחור זקן ואשתו איננה בחורה אבל עשה ה' להם נס שנפקדו בימי הזקנה וזה טעם "מלכה גם היא" ובדברי רבותינו (ילק"ש רמז תשסו) יאמר שנפקדה כאחותה (הרמב"ן).
יוצא מהרמב״ן שמלכה גם היא נעשה לה נס וילדה לעת זקנתה כמו שרה אימנו.
זה לעומת זה עשה השם. ניסיון העקידה חולל ניסים בשני הצדדים הן של יצחק והן של רבקה.
אבל למה מזכירים לנו כאן את כל המשפחתולוגיה של רבקה ולא מספיק לומר שהיא בלבד נולדה?
כבר ראינו את רש״י שמבאר שהשוותה משפחותיה כמו שבצד של אברהם נולדו בסוף 8 ילדים לאמהות 4ו לשפחות, כך גם בענף של נחור אחי אברהם.
ובאמת למה יצאו אותו מספר ענפים משני הצדדים?
אומר אור החיים:
וטעם שהוצרך הכתוב לכתוב כל סדר הנולדים מנחור גם מפילגשו ראומה ללא דבר. דע כי כשתתנוצץ נפש צדיק מופלאת בעולם הזה או צדקת כרבקה אם כל זרע הקדושה, לצד מה שקדם מהתערובת מבחינות הרע מסיבת חטא אדם הראשון אשר דבק בו רע וטוב בעונות, ימצאון בשכונתה נפשות גדולות מחלק הקליפה ובעמדה יעמודו עמה ובצאתה לעולם יצאו כולם בשכונתה וכל אחד הכיר בחינתו, רבקה האיר אורה בקדושה וזולתה כמוץ יסוער, ולזה הודיע הכתוב כל האומות שיצאו מנחור שבתוכם היתה מרגליות טובה רבקה אמנו ע''ה(אור החיים)
עונה לנו אור החיים שלכל פרי גדול ומשובח שיוצא לאויר העולם יוצאת גם הקליפה שלו בהתאמה. אנו לא ממש מבינים את החשבונות האלו, אבל כשם שלקליפת הפרי יש תפקיד לשמור עליו ולאפשר לו לצמוח עד שיבשיל, כך גם בבני האדם. כוחות מנוגדים למרות שהם נראים כמפריעים, הם מסוגלים להצמיח את שכנגדם, או כמו שאומר המהר"ל " כל דבר מתפעל מהפכו", וכך גלגלה ההשגחה העליונה שרבקה הצדקת תגדל בבית של קוצים ודרדרים. אשר משמרים אותה מפני המזיקים.
גם בימינו ישנם כל מיני "קוצים" הנראים לנו מיותרים, אבל זה לעומת זה עשה הא-לוהים. כל הכוחות המתנגדים ומפריעים לנו- באמת נועדו לעורר אותנו לפעול את תפקידנו בעולם, ולממש את כישרונותינו גם.
בברכה בעז מלט
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. "> This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.