צריך להבין האיסור להתענות בחודש ניסן, הרי לבטח אנו צריכים להתכונן לפסח, לזכות לצאת לחרות מכל השעבודים שאנו נתונים בהם, אז היה דוקא מתבקש שיהיה לנו ימי צום בחודש זה, ואמירת תחנון לכפר על חטאינו. 

לעומת זאת בכל החודש עבודה זו אסורה, מדוע?

צריך להבין את ההבדל בין חודש ניסן וחודש תשרי, המשנה אומרת שחודש ניסן הוא ראש השנה למלכים ולשטרות. לעומתו ראש השנה בתשרי הוא יום שכל בני האדם עוברים בדין לפני מלך מלכי המלכים. 

אם כן בתשרי הנקודה היא, הפרט. אנו נשפטים כאנשים פרטיים, בעלי חופש בחירה ואחריות על מעשינו. לכן אנו מתבקשים לפשפש במעשינו. אנו אומרים תחנונים וסליחות ומקבלים על עצמינו לפתוח דף חדש. 

לעומת זאת חודש ניסן שייך לצד הכללי שבנו. אנו לא נועדנו רק למימוש עצמי פרטי, יש לנו גם יעוד לאומי כללי. לכן ראש השנה למלכים שמיצגים את האומה בניסן. 

אנו חוגגים בניסן את יום ההולדת הלאומי שלנו. ואין זאת רק ארוע היסטורי עתיק, כי ההיסטוריה חוזרת. חכמי ישראל אומרים שבכל שנה בחודש ניסן אנו יכולים לזכות להתקדם ולקבל חרות יותר טובה. בלשון חז״ל ״בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל״.זה הזמן המסוגל לגילוי הכוחות הלאומיים הבריאים שלנו. הרי ברור שעם ישראל לא עבר כל כך הרבה טלטלות וגלויות רק בשביל להיות עוד איזה כוכב בדגל האמריקאי. יש לנו יעוד כלל עולמי. בורא העולם בחר בנו וגאלנו כדי שנעשה משהו כאן בעולם. 

בכלל העולם הלאומיות הולכת ודועכת בתקופתנו ברוך השם, ויש לנו לברך על כך, כי הרבה הרס וחורבן בא לעולם על ידה. אבל אומר הרב קוק שיש הבדל מהותי בינה לבין הלאומיות הישאלית, לעומת הל׳ העולמית שמבוססת על שנאת זרים, שבנויה על אגואיסטיות לאומית, הלאומיות הישראלית מבוססת על אהבה לבורא ומתוך כך גם לנבראיו. יעודה לא בכבוש טרטויאלי של העולם ולא בגיור מסיונרי או כפייתי. אלה בהנחלת ערכי צדק ומוסר מוחלטים לעולם. 

כשם שאבותינו לא יצאו ממצרים בזכות תשובה ותיקון פרטי,שכידוע גם רשעים בישראל נגאלו,אלה בזכות הזהות , בזכות העתיד, כך גם אנו יכולים לזכות לחרות בזכות העתיד, בזכות הזהות שלנו. מי לא זכה לצאת ממצרים?

מי שלא התחבר לעניין הכללי, לא ארז את מטלטליו ולא יצא לדרך. 

בזמן בית המקדש, גם כולם ארזו את חפציהם ועלו לרגל לירושלים, כל עם ישראל מכונס יחדיו סביב בית המקדש.

היום מצבינו פחות מזהיר, אבל לדאוג שכל ישראל יהיה להם אפשרות לחוג את פסח, להתפלל על הכלל ולצפות לגאולה שלמה אנו יכולים. 

יהי רצון שנזכה לצאת לחרות מכל השיבודים שלנו עוד בפסח הזה.