בס״ד לפרשת שמיני שנת תשוע״ה
שאלה זו היא שאלת מיליון הדולר כמו שאומרים הבריות. אז מהי תכלית השלמות?
לפני שאני ממשיך במאמרי, מה אתם הייתם עונים לשאלתי?
כמדומני שאפשר לסדר את תשובותיכם ולחלקם לשתים:
1. רובכם ככל הנראה עניתם שהתכלית הינה שליטה עצמית מלאה בכוחות החיים שלכם ומימושם, או ניסוח בסגנון דתי להעביר את יצר הרע מהלב ועוד ניסוחים שונים בכוון הזה.
2. וחלקכם ככל הנראה עניתם שתכלית השלמות הינה לעמוד לפני השם או לדבוק בהשם וכדו׳.
האם יש קשר בין שתי התשובות?
בואו נצלול לתוך פרשת השבוע, בפרשת שמיני העוסקת ביום חנוכת המשכן. יום מיוחד מאוד בחיי האומה, כבר חודשים רבים שכולם אליו מתכוננים, כל ישראל התנדבו להביא תרומה למשכן והאמנים טרחו על בנייתו, והנה הגיע עת הקמתו, שבעה ימים היה משה מקימו ומפרקו ועכשיו ביום השמיני הוא מעביר את שרביט הזהב לאהרן הכהן ולבניו ומצוום את משימות היום. וכל ישראל מה עשו?
{ה} וַיִּקְחוּ אֵת אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה אֶל פְּנֵי אֹהֶל מוֹעֵד וַיִּקְרְבוּ כָּל הָעֵדָה וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי יְ-ה-וָֹ-ה: {ו} וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָֹ-ה תַּעֲשׂוּ וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד יְ-ה-וָֹ-ה:
בשפה פשוטה נאמר כך: כל העדה מתקבצים ועומדים לפני השם בכיליון עיניים לחזות ולראות בהופעת כבוד השם, בירידת השכינה לעולם הזה.
ואז משה רבינו אומר להם:
זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָֹ-ה תַּעֲשׂוּ וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד יְ-ה-וָֹ-ה.
רק השאלה למה הוא מתכון, מה תעשו?
לדעת רש״י ואבן עזרא מדבר על ציווי הכהנים כפי שקיבלו לעשות ביום מיוחד זה, אולם רבי חיים בן עטר מבאר שמשה מדבר על דבר שכבר צווה השם מקודם ומכוון על הפסוק הקודם על ״וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי יְ-ה-וָֹ-ה״, זו פעם ראשונה בהיסטוריה שישראל עומדים לפני השם!
כך אומר:
ירצה לומר שהכינו עצמם בערך השלימות והמושכל והערכת עמידתם שהיא לפני ה', ובחינה זו היא השגת תכלית השלימות, כמאמר דוד (תהלים טז) שויתי ה' לנגדי תמיד כי בזה לא ימוט מימינו שהיא התורה, כי אין ישיבת האדם ותנועותיו וכו' כישיבתו וכו' לפני מלך ומכל שכן לפני מלך מלכי המלכים, וכשהשכיל משה במעשה זה אמר להם זה הדבר אשר צוה ה' תעשו פירוש צוה ה' שתעשו אותו, שתהיו תמיד מעריכים בדעתיכם כי אתם עומדים לפני ה', וירא אליכם כבוד ה'.
תקשיבו טוב, אומר אור החיים הק׳ זוהי תכלית השלמות, בזה שזכיתם לעמוד לפני השם. וכמו שאומר דוד המלך שויתי השם לנגדי תמיד. וכמו שנקרא בהפטרת השבוע כשדוד מעלה את ארון השם לירושלים ״ ודוד מכרכר בכל עוז לפני השם״(שמואל ב, יד).
אם נחיה כתודעה שאנו עומדים לפני השם, ממילא היצר הרע לא יוכל להסית אותנו מדרך הישר.
בהמשך דבריו מביא אור החיים את דברי המדרש על פיו המשימה שנותן משה לבני ישראל כדי לזכות לראות את כבוד השם, להסיר את יצר הרע, למול את ערלת לבבם וכך גם מבאר יונתן בן עוזיאל. בעברית פשוטה היצר הרע מפריע לנו לזכות להשראת שכינה, וכאשר נלמד לשלוט עליו נזכה לתכלית השלמות. לכן גם חכמינו אומרים שצדיקים ליבם נתון בידם ואילו הרשעים נתונים בידי ליבם.
סיכום ביניים:
יש לנו שתי תשובות על מה צווה משה כדי לזכות להשראת השכינה:
א. עימדו לפני השם
ב. שלטו שליטה מלאה בכוחות החיים שלכם.
ואומר אור החיים ששתי התשובות- אחת הן.
למי שענה קודם שתכלית השלמות הינה שליטה עצמית/ ממוש עצמי/ הסרת היצר הרע וכדו׳ העצה היעוצה לו לצייר תמיד בדעתו שהוא עומד נוכח השם, ולפני המלך מי יעז ללכלך, לנבל פיו, לשקר, לצעוק וכו׳?
למי שענה שתכלית השלמות בעיניו לעמוד נוכח השם, העצה היעוצה לו טהר את ליבך, שלוט בכוחותיך,
הרעיון הוא שלהשיג חלום גדול של דבקות באין סוף מצריך אותנו לפשפש ולדייק בפרטי החיים שלנו להכניע את הפחדים, התאוות, הקנאה והגאוה. ולהשיג חלום גדול של חיי מוסריות מעולים חייבים לחיות לפני השם: הלא מי יקבע לנו את הכללים מה מוסרי ומה לא, הלא אי אפשר שבני אדם. גם ללא התודעה שיש מנהיג ושופט לעולם קשה שאדם יכניע את יצריו.
המסקנה: תכלית השלמות הינה שליטה עצמית ומימוש עצמי, או עמידה נוכח השם. ושתיהם חד הם.
ויהי רצון שנזכה כולנו להשיג את תכלית השלמות ואת ראית כבוד השם במהרה בימינו.
בברכה בעז מלט