בס"ד לפרשת דברים שנת תשועה

{כה}  וַיִּקְחוּ בְיָדָם מִפְּרִי הָאָרֶץ וַיּוֹרִדוּ אֵלֵינוּ וַיָּשִׁבוּ אֹתָנוּ דָבָר וַיֹּאמְרוּ טוֹבָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ: 

{כו}  וְלֹא אֲבִיתֶם לַעֲלֹת וַתַּמְרוּ אֶת פִּי יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵיכֶם: 

כיצד משה ״מעלים״ את עשרת המרגלים ותולה את כל האשם רק בבני ישראל שלא הקשיבו לקול התרים שדיברו בשבח הארץ, וכי כולם דיברו בשבחה!?

יש מפרשים שכוונת משה רבינו לומר להם הייתם צריכים להקשיב דוקא ליהושע וכלב הגם שעשרה חלקו עליהם, כי כבר השם אמר לכם שהארץ טובה, וגם טובי התרים הלא הם יהושע וכלב, אמרו לכם זאת, מדוע לא הקשבתם להם?.( רש״י ע״פ הרמב״ן

אמנם לכאורה יש להם טענה שהם הלכו אחר הרוב, הלא נאמר אחרי רבים להטות?

עונה המהר״ם שיק שכלל זה נאמר רק היכן שיש קצת ספק, אבל היכן שהידיעה ברורה אין ללכת אחר הרוב. הוא מביא משל להולך לביתו של חבר ובדרכו אומרים לו אנשים שלא זו הדרך וחברו גר במקום אחר, אבל הוא מכיר ויודע בעצמו את הדרך ואת מקום מגורי חבירו, האם יקשיב לצבור או שילך כפי ידיעתו? כך גם כאן, אומר משה לבני ישראל, הייתם אמורים לדעת שהארץ טובה, ולא להקשיב לעשרת המרגלים.

ויש מפרשים שכל התרים אמרו שהארץ טובה, אמנם עשרה מהם חטאו והמסו את לבבנו מפחד האומות, אבל גם הם הודו בטובה של הארץ. לכן אומר לנו משה: אתם לא הייתם אמורים להתייחס לפחדם של המרגלים, כי הלא השם מנהיג אתכם ונושא אתכם על כנפי נשרים.( יכולת כבוש הארץ איננה נושא לדיון). (רמב"ן וספורנו)

לדעת אור החיים הפסוקים כאן מתייחסים הן למוציאי הדיבה והן לכלב ויהושע. אמנם משה לא רצה להאריך ולחזור על דברי מוציאי דיבת הארץ באשר כבר קיבלו את עונשם ונפטרו מן העולם, אבל רצה לומר לבני ישראל היה לכם חוסר אמונה בהשם, היה עליכם לסמוך על השם שאם הוא נותן לכם הארץ, איש לא יעמוד בפניכם. 

ועוד מבאר אור החיים שכל שליח למשימה כלשהי מקבל את הכוח להצליח( או חלילה להיכשל ) במשימה לפי כוחו/זכויותיו של המשלח. לכן כישלונם של המרגלים חשף את חולשתם של ישראל, שהם היו המשלחים. אם עם ישראל היה חזק בדרכו ובאמונתו בה' דם המרגלים לא היו חוטאים, לפי זה מובן למה משה תולה את כל האשם בבני ישראל.

כדי להצליח בירושת הארץ צריך אמונה תמימה בהשם שהוא הנותן לנו כוח לעשות חייל. אחר כך כמובן גם לחבול תחבולות ולברר הדרך שנלך בה. את המטרות לא אנו אמורים לקבוע אלה רק האמצעים. 

בברכה בעז מלט