בס"ד לפרשת וירא התשע״ח
רקע:
אברהם עובר לגור בגרר, ואבימלך מלך גרר לקח את שרה אשת אברהם. השם נגלה אליו בלילה ומזהירו שימיתהו אם יגע בה. אבימלך מחזירה לאברהם עם כסף לריצוי ופיוס על אשר עשה.
וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ, הִנֵּה אַרְצִי לְפָנֶיךָ: בַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ, שֵׁב. טז וּלְשָׂרָה אָמַר, הִנֵּה נָתַתִּי אֶלֶף כֶּסֶף לְאָחִיךְ--הִנֵּה הוּא-לָךְ כְּסוּת עֵינַיִם, לְכֹל אֲשֶׁר אִתָּךְ; וְאֵת כֹּל, וְנֹכָחַת. יז וַיִּתְפַּלֵּל אַבְרָהָם, אֶל-הָאֱלֹהִים; וַיִּרְפָּא אֱלֹהִים אֶת-אֲבִימֶלֶךְ וְאֶת-אִשְׁתּוֹ, וְאַמְהֹתָיו--וַיֵּלֵדוּ. יח כִּי-עָצֹר עָצַר יְ-ה-וָ-ה, בְּעַד כָּל-רֶחֶם לְבֵית אֲבִימֶלֶךְ, עַל-דְּבַר שָׂרָה, אֵשֶׁת אַבְרָהָם.
מה פרוש כסות עיניים ?
לדעת תרגום יונתן נתן כסף פיצוי על לילה אחד שהיתה נכסית מעיני אברהם. ועל לילה אחד שהיתה נגלית לעיני אבימלך.
לדעת רש״י
כסות עיניים לפרסם ברבים שעל כרחי השיבותיך והוצרכתי לבזבז ממון רב לפייסך. כסות לעיני מי שיחשבו לרנן ולזלזל בך וידעו כולם שלא נגעתי בך והשם הגין בעדיך.
גם נכדו הרשב״ם הלך בדרכו ופרש שכסות עיניים שלא יראו בך לגנאי. שלא יוכלו לבזותך.
גם רבינו בחיי הלך בכיוון זה והוא מדגיש את דברי אבימלך נתתי אלף כסף לאחיך. אם היה אומר אלף כסף נתתי לך, היו מרננים ואומרים ראו מה נתן לה באתננה, אבל עכשיו שנתן הכסף לאברהם יבינו כולם שאבימלך הוצרך לפדות עצמו ונתן ממון על כרחו.
בתלמוד בב״ק צ״ג מובאים דברי רבי יצחק:
לעולם אל תהא קללת הדיוט קלה בעיניך, שהרי אבימלך קלל את שרה ונתקיים בזרעה...אמר לה הואיל וכיסית ממני ולא גילית שהוא אישך וגרמת לי הצער הזה, יהיה רצון שיהיו לך בני כיסויי עיניים, ונתקיים בזרעה, כתיב ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות.
לדעת רבי יצחק בתוך הדיבור התמים הזה חבויה קללה שבסיסה בכך ששרה הסתירה ממנו את היותה נשואה, אם היתה מספרת שהיא בעולת בעל הוא לא היה נזקק לכל זה.
מוסר השכל להשתדל שלא יקללונו אף אפסי ארץ. ועוד ללמדנו שכדאי להשתדל שלא יכשלו אנשים על ידינו, ונעשה ככל יכולתנו שלא תבוא תקלה לאחרים על ידינו.
בברכה בעז מלט