בס״ד ערב פסח התשע״ח

1.

חסידים ואנשי מעשה נוהגים ליטול ידיים לפני בדיקת חמץ. 

.2

נהגו ישראל מקדמת דנא להשתמש בנר לבדיקת חמץ, ונכון לשמר מנהג ישראל. אמנם כיוון שבפנס חשמלי יותר בטיחותי ויותר קל לבדוק לכן כדאי לדאוג גם לפנס לבדיקה. בכל מקום שיש חשש סכנה מוטב לבדוק בפנס מאשר בנר. 

3.

כדאי להשתדל להתחיל הבדיקה מיד בצאת הכוכבים של ערב י״ד בניסן. 

4.

במקומות שלא נוהג להכניס בהם חמץ כלל, אין צריך בדיקה. 

5.

שני טעמים עיקריים לבדיקת חמץ: מכיוון שהאדם עובר חלילה על איסור מציאות חמץ ברשותו מכמות של כזית ויותר, מטעם זה אין צורך לבער פרורים קטנים. טעם שני שמא יבוא בטעות לאכול מן החמץ בפסח   . לטעם זה אמנם יש לבער גם חמץ פחות משיעור של כזית, אולם רק במקומות שיתכן שיגיע החמץ לתוך האוכל, או שיש חשש שיראה החמץ בפסח ויחשוק לאכלו. לכן את עיקר הבדיקה יש להשקיע במטבח, לבדוק ביסודיות את מוצרי המזון שמשהה בביתו, את המקרר, ואם יש לו מזון לבעל״ח צריך אף לבדוק אותו מחשש חמץ. אולם בשאר הבית יש לחפש רק אחרי חמץ בגודל כזית ויותר. 

6.

מומלץ לשתף את בני ביתו בבדיקה, ולחלק להם גם משימות בדיקה בחדריהם, חפציהם וכדו׳. 

7.

מי שלא מבין את נוסח כל חמירא, מוטב שיאמר בעברית או בשפה שמבין את הנוסח. 

בערב יאמר:

כל חמץ ושאור שישנו ברשותי, שלא ראיתיו ולא ביערתיו, יהא בטל והפקר כעפר הארץ. 

בבוקר יד׳ לאחר שסיים לאכול חמץ ולפני חצות היום יאמר: כל חמץ ושאור שישנו ברשותי, שראיתי או לא ראיתי, ביערתי או לא ביערתי, יהא בטל והפקר כעפר הארץ. 

8.

מי שנוסע לכל ימי הפסח, אם יוצא מביתו בתוך שלושים יום שקודם לחג( שזה כמעט תמיד המצב), מצווה לעשות בדיקת חמץ בביתו לפני שיוצא, ולא סגי בביטול חמץ בלבד ללא בדיקה וביעור החמץ. אבל יכול להסתפק בבדיקה בארונות המזון והמקרר בלבד ולבער את החמץ, או לרכז אותו במקום אחד ולמכור את החמץ שמצא. יש פוסקים שהתירו ליוצא מביתו לכל ימי החג למכור את החמץ שבביתו ללא צורך בבדיקה כלל, ויש חולקים, לכן נכון שבכל אופן יעשה בדיקה וירכז את החמץ המיועד למכירה במקום מוגדר.

9.

  אם ימצא לאחר הפסח חמץ אפילו אם בדק וביטל החמץ נכון שיבער את החמץ אא״כ מדובר בהפסד מרובה. ( מ״ב).

בברכה בעז מלט