בס״ד תשרי התשע״ט
ברצוני הפעם לנסות לעמוד במעט על טעם הצום ביוה״כ וטעם האכילה בתשיעי בחודש.
כמובן אנו צמים כי השם ציווה עלינו לצום, אבל ברצוננו להתבונן בטעם הצום.
גם ננסה להבין מאמר חכמינו שאמרו שכל המענג את יום התשיעי בתשרי ומרבה בו בסעודות מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי.
גם להבין מאמר חכמים
מסכת תענית פרק ד - משנה ח
אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת, בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַמִּשְׁפָּחָה. שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל (משלי לא). וְאוֹמֵר, תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ (שיר השירים ג). בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ, זֶה מַתַּן תּוֹרָה. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ, זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁיִּבָּנֶה בִמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. אָמֵן:
..ומה ענין יום הכיפורים לשידוכים ?
הנה יוה״כ הינו יום קבלת הלוחות השניים. לאחר חטא העגל ושבירת הלוחות הראשונים, משה רבנו התפלל על ישראל והעם עשה תשובה, זכינו לקבל את הלוחות השניים ביום הכיפורים. עצם קבלתם כבר אומרת סלחתי כדברך.
הלוחות כידוע בחז״ל נחשבות כשטר הכתובה ביננו לבין הקב״ה, וכל המעמד כמעמד נישואין אדיר. חז״ל גם רואים במתן התורה וביום הכיפורים תיקון לחטא אדם הראשון. בחטא אדה״ר נכנס היצר הרע לתוך האדם. עץ הדעת ערבב הטוב והרע ומאז קשה לנו להיגמל מהיצר הרע המבלבל אותנו. השם נתן לנו התורה כדי לתבל את היצר הרע. אכן במעמד הר סיני פסקה זוהמתם של ישראל, אולם מהר מאוד בחטא העגל חזרה הזוהמה של הנחש הקדמוני. בא יוה״כ לתת לנו הזדמנות לתיקון חטא עץ הדעת ולהחזרת האהבה ביננו לבין קוננו. כיוון שכל האהבה שבעולם נמשכת מהאהבה העליונה( ראה פלא יועץ ערך אהבה) לכן גם מסוגל יום קדוש זה, יום גילוי האהבה בינינו לבין השם, לחידוש האהבה הן לבני זוג נשואים והן כיום מוכשר לשידוכים של הפנוים והפנויות.
בענין הקשר בין היותו יום כפרת עוונות לבין היותו חג האהבה. הנה פשוט שהקב״ה באהבתו אותנו גם סולח לנו על חטאינו. שמעתי מהרב מיכי יוספי שהאהבה והסליחה קשורים בקשר הדוק ביניהם. עיננו הרואות שכאשר יש אהבה גדולה בין האנשים בקל הם סולחים האחד לשני. ולהיפך כאשר הצטברו במשך השנים טינות והקפדנות האחד על השני והדבר מעיק על האהבה, הרי כשמצליחים לסלוח מצליחים לשחרר ולעורר את האהבה מרבצה. נמצא שיום הכיפורים מתוך שמביא הכפרה גם מעורר האהבה. ולהיפך מתוך שאנו מתעוררים באהבה להשם אנו גם מעוררים את הסליחה.
גם חטא אדם הראשון העיק על האהבה ואותה אנו באים לתקן. אדם הראשון אכל בשעה עשירית כמו שמובא במדרש רבה ויקרא כט, א:
ביום ר"ה בשעה ראשונה עלה במחשבה בשניה נתייעץ עם מלאכי השרת בשלישי כנס עפרו ברביעי גבלו בחמישי רקמו בששי עשאו גולם בשביעי נפח בו נשמה בשמיני הכניסו לגן בתשיעי נצטוה בעשירי עבר באחד עשר נידון בשנים עשר יצא בדימוס...
נמצא שיוה״כ בא לתקן את השעה העשירית של אדה״ר. את התיקון אנו עושים בשני אופנים בעשירי אנו לא אוכלים כלום ובתשיעי אנו אוכלים אבל אכילה של מצוה על התענגות על השם, של עץ החיים וביום העשירי אנו נמנעים מלאכול כנגד עץ הדעת.
אפשרות אחרת להבין אומר רבי צדוק הכהן, חז״ל אומרים שהמן הינו לחם אבירים מאכל שמלאכי השרת אוכלים. הלא מלאכי השרת אין לפניכם כלל אכילה. אלא על כרחך אנו צריכים לומר שהמן לפני שהתגשם למה שהוא התגשם בעולם הזה, כאשר עוד היה ברובד הרוחני שלו- אז הוא לחם אבירים, מאכלם של המלאכים. לכן בתשיעי בתשרי אנו אוכלים אכילה מעין אכילת המן שבני ישראל היו אוכלים. ובעשירי אנו אוכלים כנגד האכילה של מלאכי השרת אכילה רוחנית.
אפשרות אחרת להבין את השילוב המנצח של אכילת מצוה בט' בתשרי וצום בי' בתשרי מבאר רבי צדוק הכהן מלובלין, אנו באים לנצח את היצר הרע בשני דרכים, דרך האתכפיא ודרך ההיתהפכא, דהיינו דרך ראשונה הינה של הכנעת היצר ודרך שניה של הפיכת הכוח לטובה. בצום העשירי אנו מכניעים את היצר ואילו באכילת התשיעי אנו מתאמנים באכילה אחרת, באכילה טהורה לשם שמים- זוהי עבודת ההתהפכא.
יהי רצון שנזכה בקרוב בימינו להיטהר מזוהמת הנחש הקדמוני, שנלמד לאהוב כמו שהשם אוהב אותנו, שנצליח לסלוח לעצמנו ולקרובינו, שהרצון להיטיב-מפרות עץ החיים, יוביל אותנו ואת כל העולם כולו בדרך לתיקונו השלם בעזרת השם. חתימה טובה לכל בית ישראל.
בברכה בעז מלט