לפרשת חיי שרה התשע״ט
נכתב לאור שיעור של מו״ר הרב יהודה שלוש שליט״א בנושא.
אנו קוראים בפרשתנו את ההפטרה ״והמלך דוד זקן בא בימים״ חכמינו לא בחרו את ההפטרה הזו לפרשתנו רק משום שנאמר בדוד כעין באברהם שהוא זקן בא בימים, אלא משום שההפטרה כעין הפרשה עוסקת בהעברת המלכות מדור לדור. כמו דוד שעוסק בימיו האחרונים בהסדרת מלכותו של שלמה בנו כמוהו כאברהם אבינו שדאג וטרח בהעברת השרביט ליצחק בנו. היו לאברהם עשרה בנים ויש לוודא שלא יהיו עוררין על המשך ההנהגה שניתנה ליצחק.
בכלל משימה זו הוא שולח את אליעזר עבדו להביא אישה ליצחק. אי אפשר להעביר את השלטון ללא אישה, אין מלך בלא מלכה. אגב אנו רואים שאברהם הוא ששולח את העבד להביא אישה ואילו בחזור העבד כבר מוסר דו״ח ליצחק, מהרגע שהגיעה רבקה למשפחה, נהיה יצחק כבר האדון בבית.
נחזור להפטרה:
שאלות :
1. מדוע מציין הכתוב שאבישג השונמית היתה יפה עד מאוד? למה מצוין לנו שדוד לא ידעה? ולמה לא ידעה?
2. בהמשך נאמר על אדוניה שהיה גם טוב תואר מאוד, למה זה חשוב?
3. אם הבעיה שקר לדוד למה לא בונים לו תנור חימום טוב? קצת יותר פשוט, לא?
האברבנאל מסביר שדוד לא ידעה משום שלא היה לו כבר כוח גברא, כי נפלה עליו הזקנה. כנראה שאף בעניינים אחרים הוא כבר לא היה חזק באותם ימים. אמנם חז״ל ציינו סיבה אחרת והיא שדוד ניצל את כל ״המכסה״ שניתנה לו( עד 18 נשים).
אז ביקשו לדוד נערה בתולה כדי לחמם אותו לא במובן הפיזי אלא כדי לחמם אותו פנימית, דוד כנראה כבר התקרר ורמת השליטה שלו בממלכה ירדה. מקורביו רצו להניע את דוד המלך ולהמריץ אותו. ממילא אנו מבינים למה בחרו לו בנערה בתולה ויפה מאוד, היופי והצעירות שלה, כך סברו מקורביו יתרמו לרמת הפעילות והרעננות שלו. הכתוב אומר שהיא מונתה להיות סוכנת. מה פרוש סוכנת? בתנ״ך הכוונה לממונה, קרוב במובן לשר האוצר או מנהלת בית המלוכה או משהו כזה. אפשר שזה היה סיפור הכיסוי שלה, כי מה היא תגיד לאנשים ״אני מחממת המלך״?! אז היא הסוכנת.
המשך הסיפור מלמד שדווקא בת שבע אמו של שלמה יחד עם נתן הנביא חממו את המלך דוד בעקבות הכתרת אדוניה והביאו לזרימת חיים חזקה אצלו. לכן אומרת בת שבע יחי אדני המלך דוד לעולם. החיוניות שלו גברה ופתאום התמלא בחיים והורה בתקיפות להכתיר את שלמה בנו.
גם אדוניה בן חגית מתואר בפסוקים כטוב תואר . ברם יופיו עמד לו לרועץ. היום ישנן תחרויות מלכת היופי, אבל זוהי המלכה שאין עמה מלכות. ואז חשבו שהיפים ראויים לשלטון, אדוניה התנשא למלוך בין השאר בשל יופיו.
✓ אגב, מלבד חטאו של אדוניה שהתנשא למלוך בניגוד לרצון השם, כי נתן הנביא כבר התנבא ששלמה ימלוך אחרי דוד, נראה שהוא עשה גם טעות טקטית במהלך שלו, אם הוא היה ממתין עוד קצת בסבלנות למותו של דוד אביו, ואז היה תופס השלטון היה לשלמה הרבה יותר קשה להתמודד מולו. יתכן שהוא רצה לנצל את השלטון החלש של דוד וחשב שאם הוא יקבע עובדות בשטח בזמן דוד בצורה שקטה-ישפר את סיכויי הצלחתו, אולם התברר שדוד הזקן עוד לא נס לחו, ובעבודת הצוות של נתן ובת-שבע הופרה עצתו.
גם בהמשך הסיפור ענין היופי עמד לו לרועץ והפיל את אדוניה סופית. כששלמה התיישב כבר על כיסא השלטון אדוניה פחד שהוא יהרוג אותו, ושלמה אמר לו שאם יהיה לבן חייל יישאר חי. ( אני מבין שכוונתו אם ידע להתאפק ולגבור על יצרו) אולם אדוניה חשק באבישג היפיפייה והרהיב עוז לבקש אותה מהמלך. אמנם אדוניה נהג בערמה וניגש לאמו של שלמה המלך , לבת שבע וביקשה שהבקשה תבוא ממנה. אבל כנראה שלבוא בערמה לשלמה המלך זו לא הדרך, ואדוניה כך מצא את מותו ברודפו אחר היופי והיצר.
בתורה מצוינות האימהות שלנו כיפות, ובטח שזה נאמר לזכותן ולמעלתן. חז״ל מציינים שאת מזמור אשת חייל שכתב לנו שלמה המלך כבר אמר אברהם אבינו לשרה אימנו. שם מובא שקר החן והבל היופי אישה יראת השם היא תתהלל. היופי נקרא הבל, הבל הינו בר חלוף וכמוהו היופי, אבל אישה יראת השם תתהלל ביופייה. גם המלכים מצווים להקפיד על יופיים והופעתם. לא כמו אצל אדוניה שהשתעבד ליופי, אבל בהחלט יש חשיבות ליופייה והדרה של המלכות כשהיא מתנהלת על פי רצון השם.
מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ תִּרְאֶינָה אֶרֶץ מַרְחַקִּים. ( ישעיה לג)
שבת שלום.
בעז מלט.