חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד

                        לפרשת משפטים התש"פ

כבר עסקתי בעבר בארבעת השומרים אבל ברצוני הפעם להוסיף עוד בנושא.

ראשית בקצרה, מיהם ארבעת השומרים?

 

שומר חינם-עושה טובה לבעל הבית ולא מצפה לקבל שכר על השמירה. לכן אחריותו מצומצמת בהתאם. יהיה חייב רק אם פשע בשמירת החפץ.

שומר שכר-גם עושה טובה ושומר לבעל הבית אבל מקבל שכר על שמירתו. ממילא אחריותו גדולה יותר והיא כוללת גם גנבה. הוא פטור במקרה של אונס.

שוכר- משתמש בחפצו של בעל הבית ונהנה ממנו, כנגד זה הוא משלם לבעל הבית.

שואל-כמו השוכר משתמש בחפצו של בעל הבית ונהנה ממנו ולא משלם כלום לבעל הבית. בשל כך אחריותו על החפץ הכי גדולה וחייב אף על הפסד החפץ באונס וכדו’.

 

אפשר לראות בהם ארבעה סוגי אנשים, ארבעה סוגי יחסים עם השם. ראשית אנו יכולים לראות שהם מתחלקים לשנים: אלו ששומרים לבעל הבית ואלו שנהנים מבעל הבית. כך אנו גם רואים בעולם, אלו שבמוצהר חיים כדי לעבוד את השם, לקיים מצוותיו ולדבוק בו, ולעומתם אלו שחיים כדי לחיות, להתענג וליהנות . למרות שנראה במבט ראשון שהשומר חינם הוא המעולה שבכולם, אפשר למצוא בכל אחד מהם צד מעלה שאין באחרים:

שומר חינם- כאמור צד מעלתו בכך, שהוא משמש את הרב שלא על מנת לקבל פרס .(פרקי אבות א,ג) . הוא לא מצפה ומחכה לתשלום שכר עבור עבודת השם. חי בתודעה שה’ לא חייב לי כלום. עצם הזכות לשרת את ריבונו של עולם היא גדולה מכל רווח כזה או אחר שאקבל. וכך לדוגמא מתאר הרמב"ם בפרק עשירי מהלכות תשובה את עובד ה’ המעולה.

שומר השכר-יכול להיות פחות מהשומר חינם, אם סיבת עבודת ה’ שלו מכוח השכר והתועלת שתצמח לו מכך. אבל אפשר שיהיה במדרגה גבוהה יותר, והוא באמת שומר חינם מבחינתו, אבל אומר לעצמו, אם בעל הבית רוצה לתת לי שכר, וזו שמחתו של בעל הבית אזי גם בקבלת השכר אני משמח את ה’. ה ערבי נחל מבאר את מעלתו במשל: למלך שרצה ליהנות את נתיניו ושלח את עבדיו לפזר אבנים טובות ומרגליות במדבר. אחרי כן הוציא כרוז בעיר שהמלך מבקש ממי שיכול לעזור לו למצוא אבנים טובות שנפלו לו במדבר. וכל מי שיעזור יקבל את שכרו. קבוצת מתנדבים יצאה למשימה, כך במשך כמה ימים יצאו לחפש את האבנים היקרות ובסופו של יום אנשי המלך היו מחלקים לקבוצת המחפשים כסף כפי שללם. והנה אנשי המלך ראו שיש קבוצה אחת שכלל לא נגשת לקבל שכר-אלו היו השומרי חינם. אבל הם ראו עוד משהו, גם בקבוצה שכן עומדת לקבל שכר, היו שני סוגי אנשים: אלו שהשכר היה המניע שלהם ואלו שנעמדו לקבל שכר כי הבינו שכך חפץ המלך ורצו לשמח אותו. אמר בליבו המלך, כיצד אדע מיהם? החליט המלך ביום המחרת כאשר יגיעו העובדים לקבל שכר, להודיע שהיום אין תשלום שכר. וציווה על אנשיו לרשום לעצמם מי מקטר על כך ומי מקבל בשמחה. כך גילה המלך מיהם אלו שלמרות שעמדו לקבל שכר, באמת כל רצונם לשמח אותו.

שואל- אמנם הדגל שהוא מרים איננו לעבוד את השם אלא ליהנות, אבל הלא גם השם רוצה ליהנות את בני האדם. וכך אנו אומרים בברכת האילנות: בָּרוּךְ אַתָּה יְ-הֹ-וָ-ה, אֱ-לֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם, וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת, לֵהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם.

 

ועוד טענה בפיו של השואל, מיהו האדם החושב שהוא גומל חסד עם השם, וכי השם צריך משהו מאיתנו ?!

ישנם שני סוגי שואלים: שואל רגיל, שלוקח החפץ מבעל הבית ומשתמש בו לבדו, ושואל שגם לקח חפץ מבעל הבית אבל משתמש בו יחד עם בעל הבית. שואל זה פטור מאחריות אם יקרה משהו לחפץ. השואל המעולה הוא זה שבעליו עמו, הוא שואל כדי לזכות לכך שבעל הבית יהיה עמו. חכמינו מביאים שזו היתה הנהגת דוד המלך. אפשר למצוא בתהלים הרבה ביטויים המבטאים יחס זה. דוגמא אחת מיני רבות "וַאֲנִי תָמִיד עִמָּךְ;    אָחַזְתָּ, בְּיַד-יְמִינִי."(תה’ עג,כג) השואל נמצא בענווה גדולה מול השם, ועוד שהוא מרגיש את השגחת השם עליו מאוד חזק בחייו.

השוכר-הפסוק בתורה מביאו כנספח לשואל, ונראה באמת שהוא קשור לשואל. גם הוא מסכים עם השואל שהשם חפץ ליהנות את בני האדם ובזה אנו משמחים אותו, לכן אין לו בעיה להתענג וליהנות בחיים. ומתוך הכרת הטוב על כל הטובה שהשם מביא לנו אומר השוכר, אני חייב לשלם לו כפי יכולתי. עוד נקודה חשובה, השוכר הוא היחידי שמשלם ומהנה את בעל הבית על החפץ שלו. לשוכר יש עוד נקודת מפגש עם ה’ יתברך שאין לשואל- בזמן התשלום. הוא מרגיש צורך להודות ולשבח את השם על כל הטובה שנתן לו:

וְאִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׂירָה כַיָּם. וּלְשׂוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו. וְשִׁפְתוֹתֵינוּ שְׂבָח כְּמֶרְחֲבֵי הָרָקִיעַ. וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׂ וְכַיָּרֵחַ. וְיָדֵינוּ פְרוּשׁוֹת כְּנִשְׂרֵי שָׂמָיִם. וְרַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת. אֵין אָנוּ מַסְפִּיקִין לְהוֹדוֹת לְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ. וּלְבָרֵךְ אֶת שִׂמְךָ מַלְכֵּנוּ. עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים וְרוֹב רִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים. הַטּוֹבוֹת שֶׂעָשִׁיתָ עִמָּנוּ וְעִם אֲבוֹתֵינוּ: (מתוך תפילת נשמת כל חי)

מסכת שבת פותחת ביציאות השבת ומתארת לנו כמה מצבים של העברה מרשות היחיד לרשות הרבים. השחקנים במשנה הם בעל הבית והעני, בעל הבית עומד ברשות היחיד והעני ברשות הרבים. יש שבעל הבית מוציא החוצה דבר מה לעני, ויש שהעני מכניס פנימה לרשות היחיד לידי בעל הבית, בשבת כמובן אסור להעביר חפצים מרשות היחיד לרשות הרבים או להיפך. מובא בחז"ל שבעל הבית רומז לקב"ה והעני אלינו בני האדם. ורשות היחיד הינה רשותו של ה’, ועולה עד לרקיע. רשות הרבים הינה רשות בני האדם בעולם הזה. העני שמכניס לבעל הבית דומה לשומרים בחינם או בשכר, שעניינם להכניס לרשות היחיד רשותו של בעל הבית. ויש עני שבעל הבית מוציא אליו את החפצים החוצה, הוא נהנה מחפציו של הקב"ה. לשיטתו אין לנו מה לתת לבעל הבית.

ומה קורה בשבת? השבת מזכירה ומביאה לנו את העולם המתוקן. נראה שמבין ארבעת השומרים השואל שבעליו עימו הוא העני שנכנס לרשות היחיד ומענג את השבת יחד עם בעל הבית. בזה הוא יכול להתענג על השם. מביא רבי נתן בליקוטי הלכות:

 

וְהִנֵּה כָּל הַשּׁוֹמְרִים כָּל מִי שֶׁחוֹגֵר מָתְנָיו לִשְׁמֹר אֵיזֶה דָּבָר, אִי אֶפְשָׁר לִשְׁמֹר הַדָּבָר בִּשְׁלֵמוּת מִכַּמָּה מִינֵי הֶזֵּקוֹת שֶׁיְּכוֹלִים לָבוֹא חַס וְשָׁלוֹם כִּי אִם עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבַּת קֹדֶשׁ. כִּי עִקַּר הַשְּׁמִירָה הִיא בְּשַׁבָּת, כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁבִּימֵי הַחֹל יֵשׁ לָהֶם שְׁלִיטָה, וְכָל הֶזֵּקוֹת וְהַגְּנֵבוֹת וְהָאֲבֵדוֹת וְהָאֳנָסִים הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל בָּא מֵהֶם, דְּהַיְנוּ מֵהַמַּזִּיקִים. וּבְשַׁבָּת אֵין לָהֶם שׁוּם שְׁלִיטָה כְּלָל וְעַל כֵּן אֵין אָנוּ אוֹמְרִים בִּרְכַּת שׁוֹמֵר עַמּוֹ יִשְֹרָאֵל בְּשַׁבָּת, כִּי בְּשַׁבָּת אֵין צְרִיכִים שְׁמִירָה כַּמּוּבָא. וְעִקַּר הַשְּׁמִירָה שֶׁלָּנוּ בַּחֹל מִמַּזִּיקֵי עָלְמָא הוּא רַק עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת. (חושן משפט, אבידה ופקדון)

אז מה יצא לנו מארבעת השומרים?

הבה נלמד מהשומרים ( חינם ושכר) בקיום מצוות השם יתברך טוב, שלא מחכים לקבלת השכר, ועובדים את השם עבודה מאהבה ללא תלות בשכרה.

הבה נלמד מהשואל והשוכר, המתענגים על השם, ונהנים מכל הטוב שהשם מוריד ומשפיע לנו, ברכה, עושר ושמחה, נרגיש בקרבנו בענוה את חסד השם ורוב טובו שמרעיף עלינו.

 

עַל כֵּן אֵבָרִים שֶׂפִּלַּגְתָּ בָּנוּ. וְרוּחַ וּנְשָׂמָה שֶׂנָּפַחְתָּ בְּאַפֵּינוּ. וְלָשׂוֹן אֲשֶׂר שַׁמְתָּ בְּתוֹךְ פִינוּ. הֵן הֶן יוֹדוּ לְךָ וִיבָרְכוּ אֶת שִׂמְךָ יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵינוּ עַל רוֹב נִסֵּי פְלָאֶיךָ. כִּי כָל פֶּה לְךָ יוֹדֶה. וְכָל לָשׂוֹן לְךָ תְשַׂבֵּחַ. וְכָל עַיִן אֵלֶיךָ תְצַפֶּה. וְכָל בֶּרֶךְ לְךָ תִכְרַע. וְכָל קוֹמָה לְפָנֶיךָ תִשְׂתַּחֲוֶה וְכָל הַלְּבָבוֹת יִירָאוּךָ וְהַקְּרָבִים וְהַכְּלָיוֹת יְזַמְּרוּ לִשְׂמֶךָ. כְּדָבָר שֶׂנֶּאֱמַר כָּל עַצְמֹתַי תֹּאמַרְנָה, יְ-הֹ-וָ-ה, מִי כָמוֹךָ(מתוך תפילת נשמת כל חי)

 

בברכה בעז מלט