בס"ד לפרשת לך לך התשפ"א

פגישה מפתיעה בין אברהם לבין מלכיצדק הכהן

 

אברהם אבינו יוצא למלחמת בזק להציל את לוט בן אחיו שנשבה במלחמת ה4 וה5, בתום המבצע כשהוא חוזר עם שלל רב מתוארת פגישה יוצאת דופן שלו:

וַיֵּצֵ֣א מֶֽלֶךְ־סְדֹם֮ לִקְרָאתוֹ֒ אַחֲרֵ֣י שׁוּב֗וֹ מֵֽהַכּוֹת֙ אֶת־כְּדָרלָעֹ֔מֶר וְאֶת־הַמְּלָכִ֖ים אֲשֶׁ֣ר אִתּ֑וֹ אֶל־עֵ֣מֶק שָׁוֵ֔ה ה֖וּא עֵ֥מֶק הַמֶּֽלֶךְ׃

וּמַלְכִּי־צֶ֙דֶק֙ מֶ֣לֶךְ שָׁלֵ֔ם הוֹצִ֖יא לֶ֣חֶם וָיָ֑יִן וְה֥וּא כֹהֵ֖ן לְאֵ֥ל עֶלְיֽוֹן׃

וַֽיְבָרְכֵ֖הוּ וַיֹּאמַ֑ר בָּר֤וּךְ אַבְרָם֙ לְאֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ׃

וּבָרוּךְ֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן אֲשֶׁר־מִגֵּ֥ן צָרֶ֖יךָ בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־ל֥וֹ מַעֲשֵׂ֖ר מִכֹּֽל׃

עד כה לא ידענו שיש למישהו תקן של כהן לאל עליון, לא שמענו על קשר ביניהם , לא שמענו על העיר שלם, למה מלכיצדק מוציא לחם ויין לאברהם? חז"ל מגלים לנו שמלכיצדק הוא שם בנו של נוח (סבא רבה רבה של אברהם), ולמה הוא נקרא כאן מלכיצדק?

 

ראשית ברצוני לציין שיש בפסוקים ניגודיות מאוד בולטת בין שני המלכים היוצאים לקראת אברהם, מלך סדום, שאת מלכותו הציל אברהם אבינו, הוא יוצא בידיים ריקות לפגישה ובא לנהל משא ומתן מה הוא יקבל מהשלל. לעומתו מלכיצדק, שאיננו קשור ישירות למלחמה, הוא יוצא עם לחם ויין לקראת אברהם, ומברך אותו. מתכנסים כאן שני הקטבים של העולם, מי שמאמין שהכל שייך לקב"ה, לכן יש מקום לחסדים, להכנסת אורחים, ולמעשר מהרווחים. ולעומתו מלך סדום, המתנגד עקרונית לעשות חסד לאנשים, שלי שלי ושלך שלך-זוהי מידת סדום.

 

בין השורות שמענו ששם בנו של נח, היה כהן לה', אין לנו תיאור ברור מה היה כלול בתפקיד זה, אבל מה שאנו מבינים שהוא עסק בהמלכת ה' למלך, בפרסום היות מנהיג לעולם. כנראה שהמבול שחווה הביאו אותו להתרכז בעיקר ולא לרדוף אחר התפל. מה פרוש הביטוי "אל עליון"? באותה תקופה שלאחר המבול, לא היו כופרים גמורים בעולם, גם לא עובדי אלילים גמורים, כולם ידעו שיש אל עליון, אבל רוב העולם ניסה להתחבא ממנו, הם העדיפו לפנות לשרים ולסגור איתם דילים במקום למצוא חן בעיני המלך עצמו. שונה מהם היה שם הוא מלכיצדק. הוא כבר ראה בחייו מה יצא מזה שהאנשים לא הלכו אחר רצון הבורא.

 

מיהי שלם? חכמינו מלמדים שזו העיר ירושלים, כך היא נקראה בשמה הראשון. וכיצד הגיע שם לירושלים? צריך לומר שהוא ידע על ההיסטוריה ועל הסגולה שלה, והבין שזהו המקום המתאים ביותר למי שחפץ להיות כהן לאל עליון. יתכן שזו היתה הסיבה שתרח אבי אברהם רצה להגיע לארץ ישראל ולא הספיק לממש זאת בחייו.

מה מלמדנו שמו-מלכיצדק?

אומר מי השילוח: כתיב (משלי ח',ט"ו) בי מלכים ימלוכו, והנה כפי הפשט היה לכתוב בי ימלוכו מלכים, אך רמז בזה שאין הקב"ה ממנה למלך רק מי שיוכל למלוך תחילה על עצמו, אותו ממנה גם על אחרים כענין שנאמר (אבות פ"ד,מ"א) איזהו גיבור הכובש את יצרו. וזהו בי מלכים ימלוכו היינו מי שמולך על עצמו ושכלו מושל על תאותו אז ימלוכו היינו יהיה מלך על כל ואין צריך להשגיח על המתנגד לו, אחרי שכל כוונתו לש"ש. וזה שכתוב ומלכי צדק מלך שלם, היינו שהיה בתחילה מלך צדק שמלך על עצמו בצדקו ואח"כ מלך שלם הוא ירושלים, (מי השילוח בראשית יד,יח)

חכמי התלמוד רואים בפגישה זו של מלכיצדק ואברהם, את טקס העברת הכהונה משם בן נח לאברהם אבינו. שם אומר רבי זכריה שמלכיצדק טעה כשהקדים ברכת אברהם לברכת ה', ואברהם אבינו תיקן אותו בזה.(נדרים לב:) מי השילוח מבאר שמלכיצדק הכיר בזה שאברהם אבינו גדול ממנו ולכן מסר לו הכהונה.

למה הוציא לו לחם ויין?

 

רש"י בתחילה אומר פשט, כך עושים ליגעי מלחמה. דהיינו מלכיצדק הבין שהחברה בטח יגעים ולכן עשה להם פריסה. ואז הוא מביא את המדרש: רָמַז לוֹ עַל הַמְּנָחוֹת וְעַל הַנְּסָכִים שֶׁיַּקְרִיבוּ שָׁם בָּנָיו: הלחם שהוא הוציא בא לרמז על המנחות והיין על הנסכים שיקריבו שם בני ישראל בעתיד.

ולמה לא בא לרמז גם על הקורבנות מהחי שיקריבו שם?

השם משמואל אומר שזה לא חידוש, קורבנות מן החי כבר הקריבו לפני כן, אבל קורבנות מהצומח לא. אמנם קין כן הביא מהצומח, אלא שקרבנו לא התקבל על ידי ה', אז לא היה נראה שיש מקום לקורבנות אלו. נראה שמלכיצדק שזכה להכיר את העולם שלפני המבול, זכר את תקופת הצמחונות בראשית האנושות וידע שהאתגר היותר גדול הוא להרים את ניצוצות הקדושה הטמונים בצומח, לכן ניתנו כמה מצוות מיוחדות לעובדי האדמה, אמנם קין לא הצליח להרים את אותם ניצוצות. האתגר מחכה לעם ישראל להשלים את קרבנו של קין. מלכיצדק בא לרמוז לנו עליהם, ובימות המשיח בע"ה נצליח.

שבת שלום בעז מלט