חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


מחפשים משקיע למיזם חברתי אינטרנטי

אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.

שליחת הודעה


בית הארחה היושבת בגנים

חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש

היושבת בגנים


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




  2

 

בס"ד לפרשת בהעלותך התשפ"ב

וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל־מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְ-הֹוָה אֶת־מֹשֶׁה׃(במדבר ח,ג)

מובא בספרי- להגיד שבחו של אהרן שלא שינה. כמובן שהספרי צריך עיון, מה החידוש בזה שאהרן לא שינה, למה שישנה אדם גדול כמוהו מציווי הקב"ה?

הנה הרבה מטעמים ולימודים לחיינו הוציאו חכמינו מפסוק זה. נתחיל בפשט, לעשות מלאכה שעיני כל אליך נשואות ובמיוחד עיני ריבונו של עולם מבלי שתצא תקלה מתחת ידיך זה לא דבר פשוט. משל למלך שהיה צריך להוביל אוצר גדול לעיר אחרת, הוא פנה לאחד השרים הקרובים אליו בהוראה שידאג למישהו שיעשה את המשימה הזו, והשר התקשה למצוא מי שיעיז לבצע אותה, כי כולם פחדו מהמשימה, לבסוף הוא לקח סבל פשוט שלא ידע כלום מתוכנו של אותו אוצר וציווהו לקחת מטען זה לעיר פלונית וכך היה. נמצא שדוקא אהרן הכהן שהבין לעומקם של דברים את חשיבות המשימה עם כוונותיה, היה לו קשה לעשותה בדיוק כאשר צווה, ולכן הכתוב מציין לשבחו שהצליח בזה.

ויש שפרשו שהכתוב מדבר על היום הראשון של העלאת הנרות יום חנוכת המשכן שהוא גם היום בו מתו שני בניו של אהרן-נדב ואביהו, וביום כזה בו אהרן כואב ביותר את מותם של בניו מחד, ומאידך עם ישראל שמח בשמחת חנוכת המשכן, והוא אהרן צריך להעלות את הנרות עבור כל ישראל בשמחה של מצוה, זו בהחלט משימה לא פשוטה, ולכן משבח הכתוב את אהרן שהוא הצליח לעמוד בה.(תורת משה)

מי השילוח ועוד מפרשים פרשו שהכתוב דוקא מדבר על העלאת הנרות במשך כל הימים והשנים שאהרן עשה כן (כמעט ארבעים שנה), והחידוש בכתוב שאהרן הכהן לא נחלש בעשיית המצוה במשך הזמן, וכל יום היא היתה בעיניו כחדשה, ועשאה בהתלהבות ובדקדוק כביום הראשון שהעלה הנרות. ופרוש "לא שינה" כמו לא שנה, שהיה מעלה הנרות כל פעם כבפעם ראשונה. מכאן לימוד ואתגר חשובים ביותר בשבילנו לקיום המצוות וכלל המעשים טובים בחיינו, להתחדש בהם כל יום מחדש, להתחדש באהבתנו ובתפילותינו וכיוצא בזה.

הרמב"ן ועוד פרשנים פרשו שלמרות שהעלאת הנרות כשרה גם בבניו הכהנים, אהרן בהבינו את גודל המצוה וכוונותיה, הקפיד כל חייו לבצעה בעצמו וזהו שאמר הכתוב ויעש כן אהרן, שעשה המצוה בעצמו. אף אנו למדים מכך, מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה.

רבי שמחה בונים מפשיסחא ביאר- אף על פי שזכה להגיע לגדולה כזו, לא נשתנה כלל בעיני עצמו ולא בא לכלל התפעלות וגאות אפילו כמלוא נימה, אלא נשאר גם להבא אותו עניו ושפל־רוח כמקודם. לפי פרוש זה הדגש בפסוק איננו על מעשה המצווה אלא על הכוונה והעמדה הנפשית שאהרן היה בה בקיום המצווה. אוי אוי כמה שהלימוד כאן חשוב לדורנו, כמה אנשים טובים וישרים שעלו לגדולה איבדו את ענוותנותם ושכחו את אמונתם. חשוב לציין שאמנם זהו ניסיון גדול מאוד להגיע לגדולה ולהישאר ענווים ושפלי רוח, אבל זו גם הדרך להשיג ענווה באמת, כי להיות מנקה רחובות ולהיות ענותן זה לא קשה וממילא גם אין זו ענווה גדולה. מנהיגי הדורות הכי נערצים בקורות עמנו היו אלה שהגיעו לגדולה ונשארו ענווים ושפלי רוח כמקודם. אז מי שרוצה להיות ענוותן באמת מומלץ לו לא לברוח מתפקידים מעלי מעמד והשפעה אלא לעשותם בענווה ובהכרה שכל הצלחה שהיא-ברכת השם היא.

נראה עוד לומר, שהניסיון של אהרון הכהן היה לדייק בעבודת הקודש, כי ידוע שמשה היה שושבינו של המלך , ואהרון שושבינה של המלכה, של כנסת ישראל. משה היה איש האמת ואהרון היה איש השלום, אוהב שלום ורודף שלום. למשה רבינו לא היה קשה לדייק במצוות השי"ת, כי זו האמת. אבל אנשי השלום פעמים שמוותרים על האמת כדי להשיג שלום. כך מסופר על אהרן הכהן שכאשר ראה שני יהודים מסוכסכים ביניהם, היה הולך לאחד מהם ואומר לו שחברו ממש היה רוצה להתפייס איתו, וכך להיפך עד שהיו אותם אנשים משלימים ביניהם, כך שנראה שהוא ויתר במידת מה על האמת בשביל השלום. מסתמא שגם כך נהג בעבודת הקודש במשכן, בטח הוא היה מסנגר על ישראל ומיפה את מעשיהם כדי שהשם יסלח להם. על כך מעיד המדרש שלא שינה, אהרן באמת חשף והאיר את הטמון בישראל ואין בכך שינוי.

מובא בספר מעינה של תורה ביאור מאוד מעניין לנושא (מובא בשם המלבי"ם, אבל לא מצאתי שם ביאור זה,כנראה מקורו בספר אחר): בכל הבריאות שבפרשת מעשה-בראשית נאמר: ''ויהי כן'', ורק בבריאה של האור נאמר: ''ויהי אור'' ולא נאמר ''כן''. ואמרו על כך חכמינו, לפי שהאור הנברא נגנז, מאחר שלא היה העולם ראוי לו, ובמקומו נתהווה אור אחר, קטן ושונה מכפי שנברא. אהרן הכהן, בהדליקו את המנורה, תיקן את העולם והחזיר לו את האור הראשון, ונמצא שהוא החזיר את ה''כן'', שעשה את האור כפי שנברא מלכתחילה בלי השינוי שחל בו אחר-כך, והיינו ''שלא שינה''.

למדנו מביאור מופלא זה שרק עכשיו בהקמת המשכן, נשלמה מלאכת בריאת האור, הביטוי וַיַּעַשׂ כֵּן שנאמר כאן בעצם משלים את מעשה בראשית. אור המנורה הוא בעצם גילוי אור מעשה בראשית, הוא האור המאיר את כל העולם הגשמי באור א-לוהי.

בכיוון דומה הלך האלשיך הקדוש, הוא מבאר שמה שנאמר שאהרון הכהן הדליק את הנרות אל מול פני המנורה, הכוונה למנורה העליונה שבשמים, ומאז הדלקה זו ממשיכה המנורה שמימית לדלוק ולהאיר לעולמות. הדברים מזכירים את המנורה שראה זכריה הנביא, שגולה על ראשה-זהו כלי שמן המוריק את השמן לנרות המנורה, כביכול המנורה כאן מדליקה אור שמקורו בעצם בשמים. וכך אמרו חז"ל שהמנורה מורה על השכינה השורה בישראל.

ביאור נוסף ועמוק שמביא מי השילוח, נביא אותו בשלמותו:

ויעש כן אהרן. להגיד שבחו של אהרן שלא שינה. איתא בלקוטי תורה מהאר"י ז"ל [פרשת בהעלותך] שע"ז נאמר ויעש כן לפי שהיה נראה ששינה, מחמת שבצווי נאמר יאירו שבעת הנרות, פירש שמעצמו יאירו ולא שיעשה הוא גמר הדלקתן, ואח"כ נאמר העלה נרותיה ומשמע שהיה עושה כל ההדלקה וע"ז נאמר ויעש כן אהרן. והענין בזה כי עסק הכהן היה תמיד לזכות ולברר את מעשה בני ישראל לפני המקום ולתקן את מעשיהם שעשו, אף שהיו נראים כאינם מהוגנים היה אהרן הכהן מעלה אותם בקדושתו ובתפלתו עד שנעשו כזכיות וזה הוא דוקא אחר המעשה, אך קודם המעשה לא יסמוך האדם ע"ז רק צריך להזהר עד מקום שידו מגעת. וזהו ביאור הפסוק בהעלותך את הנרות, כי אף שהיה אהרן מתקן ומעלה את מעשה בני ישראל והוא משפיע להם אור, ועכ"ז אל מול פני המנורה יאירו, היינו שיזהיר אותם כי קודם המעשה יראו שיאירו מעצמם, היינו שיעשו מעשים כשרים ומבוררים ולא יסמכו ע"ז שאהרן מעלה אותם, וזה ויעש כן אהרן, כי קודם ראה שהזהיר שלא יסמכו עליו שיתקן כל אחד ואחד עד מקום שידו מגעת, ועל מעשים הנעשים כבר תקן אהרן את הכל, וזה העלה נרותיה העלה הוא לשון עבר, וזהו שלא שינה.(ע"כ מי השילוח)

מי השילוח מביא כאן מבט יסודי דו פני, אנו מחד צריכים לקחת אחריות מלאה על מעשינו ולא לסמוך על עבודת הכהן הגדול שיתקן אותם. ומאידך כל מה שנעשה כבר בעבר- אהרן היה מתקן אותו לפני השם. ביאור זה מתחבר למה שהבאתי למעלה לעבודת השלום של אהרון הכהן, שנראה הדבר כביכול הוא מוותר כאן על האמת, אבל מעצם זה שהוא הצליח להשיג את השלום בסופו של דבר מתברר שהוא לא שינה. נאמר בסגנון אחר דברי סנגוריה יכולים לעזור אם הם באמת חושפים רובד פנימי של האדם, ומתוך כך גם האדם באמת מתקן את דרכיו.

לסיכום: זהו אתגר גדול לקיים את מצוות השי"ת בדקדוק ובהקפדה מחד וגם בהתלהבות ובשמחה מאידך. לגשת למצוות מתוך הכרה ש"אם אין אני לי מי לי", ולאחר מכן לומר לעצמנו שהכל לטובה, ואייך שהדברים קרו כך רצה השם יתברך שיקרו. שנזכה שיאיר השם לנו את דרכינו ומעשינו כאן בעולם.