בס"ד פרשת יתרו התשפ"ג
מהר סיני יצאנו עם חבילת מתנות מכובדת.
מה התרומה הגדולה שעם ישראל קיבל במעמד נורא ההוד הזה?
לפני שנדבר על התרומה הפחות צפויה- על הביישנות,הבא נתחיל במתנה הגלויה.
התועלת האמונית: עם ישראל ראה שידבר הא-לוהים עם האדם וחי,ולמד שיש תורה מסיני-יש לקב"ה תכנית עבודה בשבילנו כיצד לחיות חיים נכונים ומתוקנים,כולם הפנימו שתורת משה-תורת ה' היא.
מובא מיד לאחר עשרת הדברות דו שיח בין העם לבין משה וכך נאמר:
וְכׇל־הָעָם רֹאִים אֶת־הַקּוֹלֹת וְאֶת־הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת־הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק׃
וַיֹּאמְרוּ אֶל־מֹשֶׁה דַּבֵּר־אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל־יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱ-לֹהִים פֶּן־נָמוּת׃
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל־הָעָם אַל־תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱ-לֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל־פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ׃(שמות כ,טו-יז)
למרות שהדיבור הזה מובא לאחר עשרת הדברות,לדעת רבים מהפרשנים הוא התרחש מיד לאחר שתי הדברות הראשונות.אחריהם משה רבינו נהיה המתווך בין ה' ובין העם. בכל אופן שתי הדברות הראשונות שמפי הגבורה שמענו הספיקו לעם כדי להיות בטוח בדבר ה',ומכאן והילך עם ישראל הסתפק בקבלת התורה באמצעות משה רבינו.
ובכן במישור האמוני נעשה כאן בירור חשוב מאוד לדור ההוא ולכל הדורות: הכרה בריבונו של עולם.הכרה במציאות הנבואה.הכרה ברצונו לתת תורה לישראל ובתורה מן השמים. והכרות עם עשרת הדברות של תורת משה-הלו הם עיקרי התורה.
אבל ישנה עוד תועלת גדולה שצמחה לישראל ממעמד הר סיני-מכך שאת שתי הדברות הראשונות כן שמענו מפי ה' ולא מפי משה. אנו לומדים אותה מהתשובה של משה כאן:אַל־תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱ-לֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל־פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ
מה הכוונה בדבריו? בפשיטות משה אומר להם כך, אני רואה שאתם מאוד יראים מה' ופוחדים למות. אבל דעו לכם שהיראה שאתם מרגישים טובה היא והיא תשמור עליכם שלא לחטוא.
חז"ל לומדים מכאן שהרווחנו את הביישנות. זו המתנה הגדולה שהשגנו משמיעת שתי הדברות הראשונות מפי ה'.וכך נאמר:
שְׁלֹשָׁה סִימָנִים יֵשׁ בְּאוּמָּה זוֹ: הָרַחְמָנִים, וְהַבַּיְישָׁנִין, וְגוֹמְלֵי חֲסָדִים. רַחְמָנִים — דִּכְתִיב: ״וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ״. בַּיְישָׁנִין — דִּכְתִיב: ״בַּעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם״. גּוֹמְלֵי חֲסָדִים — דִּכְתִיב: ״לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ וְגוֹ׳״. כֹּל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שְׁלֹשָׁה סִימָנִים הַלָּלוּ — רָאוּי לְהִדָּבֵק בְּאוּמָּה זוֹ.(יבמות ע"ט) ובמסכת נדרים אף הוסיפו ואמרו: מִיכָּן אָמְרוּ: סִימָן יָפֶה בְּאָדָם שֶׁהוּא בַּיְישָׁן. אֲחֵרִים אוֹמְרִים: כׇּל אָדָם הַמִּתְבַּיֵּישׁ, לֹא בִּמְהֵרָה הוּא חוֹטֵא. וּמִי שֶׁאֵין לוֹ בּוֹשֶׁת פָּנִים — בְּיָדוּעַ שֶׁלֹּא עָמְדוּ אֲבוֹתָיו עַל הַר סִינַי.(נדרים כ)
יוצא שאחת משלושת המידות הכי אופייניות לעם ישראל,מידת הביישנות ירושה היא לנו מסיני, היא הראיה הכי ברורה לעמידתנו על הר סיני. יש להתבונן בזה שהתורה קראה לה יראת ה' וחז"ל קראו לה ביישנות או בושת פנים. יראת ה' זו מידה שבין אדם למקום וביישנות זו מידה שבין אדם לחברו. נראה שזו גורמת את זו, יראת ה' מביאה בעקבותיה את האדם לנהוג בביישנות אף כלפי אנשים.
הבושה של אדה"ר והבישנות של ישראל בסיני:
יש להתבונן בקשר שבין הבושה שבסיני לבושה של אדם הראשון בגן עדן. על אדם וחוה לפני חטא נאמר:וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ׃(בראשית ב,כה) ומובא שם במדרש וברש"י שאדם וחוה לא התבוששו כי לא היה להם יצר הרע. לאחר שאכלו מעץ הדעת נכנס בהם יצר הרע והתחילו להתבייש. לכן הם התחבאו מה' לאחר החטא. כאן במעמד הר סיני מתחילה אמרו בני ישראל "רצוננו לראות את מלכנו", ואמרו חז"ל שכאשר שמעו את שתי הדברות הראשונות מפי הגבורה פרחה מהם הזוהמה-זו שנכנסה בחטא אדה"ר. אבל מיד אחר כך אמרו למשה דַּבֵּר־אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל־יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱ-לֹהִים פֶּן־נָמוּת. לכאורה חזרו על אותה טעות של ההתחבאות מה'. אבל אז אומר להם משה, אתם כבר הרווחתם בזה שהעזתם לראות את המלך שתהיה עליכם בושת פנים לכל הדורות.
לפני החטא של אדה"ר אמנם לא היתה להם בושה וזה מפאת חוסר היכרות עם הרע. אחר כך היתה להם בושה בגלל החטא ופחדו ממפגש עם הקב"ה. מעמד הר סיני בא לסלול את הדרך לתיקון החטא ונטע בנו את הביישנות. לא בושה בגלל חטא כלשהו,אלא בושת פנים-הכרה בקטנותנו אל מול האין סוף ברוך הוא. בזה יש מעלה על מדרגת האדם קודם החטא,שלנו יש כבר את הביישנות המבורכת,מה שלא זכה לה אדם הראשון.
השאיפה שלנו שאליה אנו מתקדמים-לשמוע גם את שאר הדברות מאת ה'. להיות כל עם ה' נביאים. לראות את מלכנו. שתהיה התורה כתובה על לוח ליבנו.שתפרח מאיתנו הזוהמה לתמיד. שנזכה כולנו לחיות חיים מלאים.