חדשות האתר

רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




רוצה לקבל באופן שוטף מאמרים חדשים?

אנו משתדלים כל שבוע לשלוח מאמר שבועי סביב פרשת השבוע ואקטואליה במבט תורני. לקבלת עדכונים ומאמרים מידי שבוע אנא השאירו פרטים בדף צור קשר ונצרף אתכם לרשימת התפוצה

קישור


אנו עובדים בימים אלו על פיתוח אפליקציה חדשה שתאפשר בקלות רבה לקשר ביננו לאנשים בסביבתנו, להחליף מידע ולעזור אחד לשני.השקעה תמורת אחוזים במיזם.


חדרי אירוח זוגיים או משפחתיים עם נוף הרים מקסים. חדר אירוח גדול לקבוצות, עריכת סדנאות או הרצאות. חדר אוכל ומטבח לשמחות ולשבתות, עד 50 נפשות. ממוקם בישוב חרמש


בחסדי השם יתברך אני שמח לבשר שהוצאתי לאור את ספרי הראשון, השם עמכם הכולל מאמרי עיון והעמקה על ספר בראשית. הספר כולל מעל ל130 מאמרים במגוון נושאים סביב הפרשה עם תובנות והשלכות להיום.ניתן לקנות את הספר בקישור זה.

קישור לחנות הספרים




 

בס"ד מאמר לפרשת כי תבוא התשפ"ג

אנו נוהגים לברך בסימנים של ראש השנה "שנהיה לראש ולא לזנב". מקור הביטוי הזה נמצא בפרשתנו:

וּנְתָנְךָ יְ-הֹוָה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה וְלֹא תִהְיֶה לְמָטָּה כִּי־תִשְׁמַע אֶל־מִצְוֺת  יְ-הֹוָה אֱ-לֹהֶיךָ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת (דברים כח,יג)

לפני שאנו מתבוננים במשמעות הביטוי הזה, הבה נתבונן בפשט הפסוק. כשאנו נפגשים בדרישות של התורה מאיתנו אנו עלולים להיכנס ללחץ, כל כך הרבה מצוות ודרישות, מי יכול לעמוד בכולם מבלי ליפול? כאן נותן לנו משה רבינו הדרכה פשוטה, כל מה שאנו צריכים זה לקבל על עצמנו לשמוע אל מצות ה'. נכון ש"לשמוע" אין כוונתו רק להקשיב, אלא לשמוע על מנת לשמור ולעשות כמו שנאמר במפורש בהמשך הפסוק. אבל ה' רוצה מאיתנו רק את הנכונות הכנה לשמוע את דברי התורה, אחר כך כיצד נוכל גם להצליח לחיות על פי התורה? זה לא תלוי רק בנו, וה' יהיה בעזרנו שנצליח לשמור ולעשות. הציפייה של ה' מאיתנו הינה לשמוע, בזה עלינו להתמקד. בסגנון ברסלבי משה אומר לנו "תנו לי את לבכם" זה כל מה שאני מבקש.

 

אבל צריך לעיין למה אומר משה וּנְתָנְךָ יְ-הֹוָה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב,לא מספיק היה לומר רק וּנְתָנְךָ ה' לְרֹאשׁ? וכן בהמשך הפסוק הוא אומר וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה וְלֹא תִהְיֶה לְמָטָּה, האם לא מספיק היה לומר רק וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה?  

 

יש מפרשים שהברכה וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה וְלֹא תִהְיֶה לְמָטָּה, היא ברכה שאנו נעלה למעלה ולא תבוא בעקבות זאת ירידה, כי פעמים רבות שהעליות גוררות אחריהן ירידות, ולכן ברך אותנו שנהיה רק למעלה ולא נרד מדרגה זו. 

וכך כותב החומת אנך : והיית רק למעלה. פירשו הראשונים דהברכה שלא יעלה עליה רבה מעל דמעל שאחריה תבא ירידה ולכן והיית רק למעלה. רק- מיעוט, שלא תעלה כל כך, ובזה יהיה לך קיום. וכלפי זה כתיב הגר אשר בקרבך יעלה עליך מעלה מעלה, דכיון שיהיה מעלה מעלה ודאי ירד:(ע"כ לשונו)

לפרוש זה "רק" בא למעט את העליה "למעלה" שלא נעלה "למעלה למעלה", ועל ידי זה נזכה שלא תהיה לנו אחר כך ירידה למטה. יש בזה מוסר השכל לנו לחיינו שלא ננסה להשיג בעולם מדרגה שהיא "למעלה למעלה". בהמשך להסבר זה מסביר הנחל קדומים מדוע בקללות אומר הַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבְּךָ יַעֲלֶה עָלֶיךָ מַעְלָה מָּעְלָה וְאַתָּה תֵרֵד מַטָּה מָּטָּה.(דברים כח,מג') יש בקללה גם נחמה,הם יעלו מעלה מעלה ולכן תבוא אחר כך גם ירידה. ואנו נרד מטה מטה כדי שנזכה אחר כך לעליה. מה שנקרא ירידה לצורך עליה.

לראש ולא לזנב. מסביר הטור:  פירושו לראש כל העמים ולא לזנב לאחד מכל העמים כי היה באפשר שיהיו לראש על עמים רבים וזנב לעם אחד נכבד ממנו. אי נמי שיתנך לראש מעתה ולא לזנב עד עולם באחד מכל העתים וכן.(ע"כ לשונו)

הטור מביא כאן שני פירושים משלימים, 1 ראש מעל לכל העמים. 2 מעמד זה ימשך לנצח.

הדברים האלו חשובים במיוחד לדורנו, כי יש חושבים שהחזון להיות אור לגוים הינו להיות גם ראש וגם זנב, ראשים ומובילים בסולם שאת שלביו בנו הגוים.

ויש שפרשו בכיוון הפוך מזה . הכוונה להיות לראש ולא בזנב, הינה להיות בראש במקום הכי גבוה, מקום שהוא כבר לא זנב לעולם שמעליו. וכך כותב עירין קדישין : פי' כי יש עולמות ומהסוף של עולם העליון נעשה ראש לעולם התחתון. נמצא שבכל העולם יש בחינת ראש שמשפיע לעולם התחתון. ובחינת זנב לגבי עולם העליון שמקבל ממנו וכן עד רום המעלות....ועל כן אנו מבקשים נהיה לראש האמיתי ולא לזנב שהוא מקבל מעולם העליון ממנו. רק נקבל מאור אין סוף ב"ה שהוא בעצמו רק בחינת ראש לכל העולמות. השי"ת יזכינו לקבל ההשפעה מבחינת ראש העליון שפע ברכה והצלחה אכי"ר (ע"כ לשונו)

כיוון שלישי שראיתי שהלכו בו חלק מהפרשנים, (שפת אמת ועוד) ראש ולא זנב פרושו להיות בהנהגה שמעל לעולם הטבע. כי בעולם הטבעי שתחת המזלות כל ראש הוא תמיד גם זנב, הטבע זו מערכת סגורה כשלעצמה, יש בו מחזוריות כמו שמתאר זאת קהלת בכמה מקומות וכמו שתארו זאת חז"ל "יש לו מנה רוצה מאתיים", תמיד הרצון הטבעי קופץ למעלה מהמקום שבו אנו נמצאים. אבל אם זוכים להשתחרר מהשעבוד לטבע אפשר להיות בראש ללא זנב. דוגמא לכך אפשר לקחת מיעקב אבינו הוא אומר לעשיו "יש לי כל" זו עמדה נפשית מסוג "ראש ולא זנב", שמשוחררת מהשעבוד לטבע.

כיצד הפירושים השונים מתחברים יחדיו?

נראה שמי שמשועבד לעולם הטבע הוא שואף לעלות למעלה למעלה. איזה יעד גשמי שלא תציב לעצמך, יש מה לשאוף ליותר. לכן אמרו הפרשנים שלא נשאף לדרגה שנקראת למעלה למעלה כי היא מדרגה שיש לה זנב והיא תביא לנפילות בעקבותיה. הפרשנים שאמרו שהברכה כאן שמגיע לדרגה הכי גבוהה ראש לכל העולמות, לא דברו על עניינים גשמיים אלא על מדרגה רוחנית מחוץ לטבע הגשמי. כשנמצאים במדרגה זו יכולים כבר לחוש את "יש לי כל" של יעקב אבינו, עמדה נפשית זו מסופקת מהקשר עם השם יתברך ולא מדברים חומריים.

גם הפטרת השבת מדברת על החזון שה' יאיר ויזריח לנו ומתוך כך נזכה להאיר את הדרך לשאר העולם, וכך פותח ישעיה הנביא את הנבואה: 

 

קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד יְ-הֹוָה עָלַיִךְ זָרָח׃ 

כִּי־הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה־אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח יְ-הֹוָה וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה׃ 

וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ׃(ישעיה ס,א-ג)