בס"ד עיון בישעיה פרקים סג-סה
טיעוני ישעיהו:
ישעיה הנביא מפרק סג,י ועד סוף פרק סד' נכנס מתחת לאלונקה ולאחר נבואות הנחמה הוא פונה כעורך דין בשם ישראל לה' ומחפש דרכים להביא לזרוז נבואות הנחמה והגאולה השלמה. הוא "מזכיר לה' שהעלנו מארץ מצרים ועשה לנו ניסים גדולים, וזה כדי "לעשות לך שם תפארת"(סג,יד), קרי יש לך ה' תועלת בגאולתנו, והוא ממשיך בטענותיו מאז עידן הניסים הגדולים הכל השתנה, "איה קנאתך וגבורתיך" בזה שהפסקת לעשות לנו ניסים גם לא ניכרת גבורתך וכחך בעולם, וגם אהבתך וקנאתך לעם ישראל לא ניכרת, הלא אנו בוטחים רק בך.
ואז אומר הנביא דברים ממש קשים כלפי שמים "למה תתענו ה' מדרכיך תקשיח לבנו מיראתך..."(סג,יז). מפרש רש"י כי בידך להסיר היצר הרע,[i] והמלבי"ם כותב:
למה תתענו ה', טוען עוד הלא צריך אתה לעשות זאת למענינו כי, א. ע"י שתראה לנו המון מעיך ורחמיך אנו לומדים דרכיך שאתה רחום וחנון וע"י שהמון מעיך ורחמיך אלי התאפקו הלא תתענו מדרכיך אלה שאין אנו רואים הרחמים והחנינה שלך, ב. הלא ע"י שתראה קנאתך וגבורתיך להעניש החוטאים ע"י נלמד יראת ה' שעי"כ מתיראים מענשיו אבל ע"י שאינך מראה קנאתך וגבורתך הלא על ידי זה תקשיח לבנו מיראתך וא"כ שוב למען עבדיך שבטי נחלתך (שהם עובדים אותך והם העם שבחרת לנחלה לך):[ii]
ותורף טענתו כפי פרוש המלבי"ם, למה אתה השם מסתיר פניך מאיתנו? על ידי שתרחם עלינו, תעשה לנו ניסים ותעניש החוטאים אנו נלמד להעריך ולאהוב את החסדים ונתרחק מהדרכים הרעות. הנביא רוצה שה' יראה את פניו בעולם, שיתן כבר כאן שכר לצדיקים ועונש לרשעים, רוצה שהשם יחזור כבר להשרות שכינתו בציון. ולפרוש רש"י ישעיהו מצפה מהשם שיסיר מאיתנו את עולו של היצר הרע הרודה בנו.