בס״ד
מובא בתלמוד במסכת סנהדרין
אמר רבי תנחום: דרש בר קפרא בציפורי, מפני מה כל מ''ם שבאמצע תיבה פתוח וזה סתום? ביקש הקב''ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג. אמרה מדת הדין לפני הקב''ה, רבש''ע ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך לא עשיתו משיח, חזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך תעשהו משיח?! לכך נסתתם. מיד פתחה הארץ ואמרה לפניו, רבש''ע אני אומרת לפניך שירה תחת צדיק זה ועשהו משיח, פתחה ואמרה שירה לפניו שנאמר {ישעיה כד-טז} מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק וגו'.
על פי הגמרא, מכל המלכים שמלכו על ישראל, היה אחד בלבד שאותו רצה השם לעשות מלך המשיח, חזקיהו המלך היה המתאים ביותר לתפקיד המשיח, ובשל מה פספס את ההזדמנות? שלא אמר שירה! למה? מה כל כך חשוב בשירה שבגין העדרה הוחמצה השעה?
בס"ד ערב יוה"כ תשרי התשע"ח
מה תפקידו של היצר הרע? כיצד הוא בעצם שומר עלינו?
הפסוק אומר כי מלאכיו יצוה לך לשמרך...
אומר הזוהר הקדוש שמלאכים אלה הם היצר הטוב והיצר הרע. וכך אומר:
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים וְגוֹ'. רַבִּי יְהוּדָה פָּתַח, (תהלים צא) כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךְ בְּכָל דְּרָכֶיךְ. פָּסוּק זֶה בֵּאֲרוּהוּ הַחֲבֵרִים, שֶׁהֲרֵי בְּשָׁעָה שֶׁאָדָם בָּא לָעוֹלָם, מִיָּד מִזְדַּמֵּן עִמּוֹ יֵצֶר הָרָע שֶׁהוּא מְקַטְרֵג לָאָדָם תָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ד) לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ. מִי זֶה חַטָּאת רֹבֵץ? זֶה יֵצֶר הָרָע.
וּמָתַי בָּא אָדָם לְהִטָּהֵר? כְּשֶׁהוּא בֶּן שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנִים, אָז מִזְדַּוֵּג הָאָדָם בִּשְׁנֵיהֶם, אֶחָד מִיָּמִין וְאֶחָד מִשְּׂמֹאל. יֵצֶר טוֹב לְיָמִין, וְיֵצֶר הָרָע לִשְׂמֹאל. וְאֵלֶּה הֵם שְׁנֵי מַלְאָכִים מַמָּשׁ מְמֻנִּים, וְהֵם נִמְצָאִים תָּמִיד עִם הָאָדָם.
.{ הזהר לפרשת וישלח מתורגם}
והוא פלא גדול כיצד היצר הרע מהווה השומר? האם הוא לא האויב שלנו??
בס"ד חודש אייר שנת תשוע"ה
האם אתה מאמין שחברה שהיקף המכירות שלה עומד נכון לעכשיו על חצי מיליון דולר לחודש תגיע בתוך שנתיים בלבד למכירות של כארבע מיליארד דולר בחודש?
האם אתה מאמין שהעסק שלך יכול לשלש את רווחיו בתוך תקופה קצרה?
האם אתה מאמין שאתה יכול להיגמל ממידה שלילית כמו קנאה או כעס בתוך תקופה קצרה של חודש בלבד?
נכון קלטת, אני בא לדבר על כוח האמונה. אינני מתכונן למובנה החברתי הרדוד אלה למשהו הרבה יותר שורשי ועמוק בחיינו הפרטיים ובעולם בכללותו.
האם הכפירה קידמה את העולם או החזירה אותו אחורנית?
אילו צדדים חיוביים אפשר למצוא בה?
האם זו אידאולוגיה או אנטי אידאולוגיה?
הרב קוק מנתח את תהליכי האנושות במהלך ההיסטוריה ובוחן את ההשפעות של תנועות שונות על ככל האנושות. לפעמים הוא הרגיז עליו אנשים בשל ניתוחים אלו, כך למשל כשהוא ניתח את התנועה הנוצרית, הוא מצא בה למרות כל רשעותה וקלקוליה, ״תרומה״ לתהליך התפקחות האנושות מזוהמת האליליות. היא הכניסה אמנם בצורה מעוותת את האמונה באל אחד לכל העולם, היא הכניסה את התנ״ך כמעט לכל בית בעולם. היו שכעסו עליו על זה, אבל באמת הרב כלל לא בא לסנגר עליהם אלה לראות את ההשגחה העליונה המגלגלת זכות לידי זכאי וחובה לידי חייב. וכך ״נתנה״ לנצרות לנתץ את האלילות הפראית ו ״נתנה״ לכפירה לנתץ את הנצרות והאיסלם.