מה היה החטא בבניית המגדל? מדוע קיבלו עונש כזה?
מובא בפרשת נח:
א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ה וַיֵּרֶד יְ-ה-וָ-ה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם. ו וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. ז הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. ח וַיָּפֶץ יְ-ה-וָ-ה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְ-ה-וָ-ה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְ-ה-וָ-ה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ. {פ}
מהפסוקים נראה לכאורה שכוונתם היתה טובה, הם רצו לחיות ביחד, חיי שלום ורעות. ולמה ה׳ בלל את שפתם, האין זה טוב שכולם ידברו בשפה אחת ויחיו בעיר אחת?!
חז״ל אומרים שהם רצו למרוד בה׳, אבל היכן רואים זאת בפסוקים?
למה שלח נח את העורב מהתיבה. אם תאמר ששלחו כדי לראות הקלו המים מעל פני הארץ, למה לא אמר כן ביחס לעורב ורק אמר ביחס ליונה לשון זה?
רש״י כתב ע״פ הגמרא:
יצוא ושוב- הולך ומקיף סביבות התיבה ולא הלך בשליחותו שהיה חושדו כל בת זוגו.
וכך מביאה הגמרא:
וישלח את העורב- אמר ריש לקיש תשובה ניצחת השיבו עורב לנח .אמר לו רבך שונאני ואתה שנאתני. רבך שונאני מן הטהורין שבעה מן הטמאים שנים. ואתה שנאתני שאתה מניח ממין שבעה ושולח ממין שנים. אם פוגע בי שר חמה או שר צנה לא נמצא עולם חסר בריה אחת? או שמא לאשתי אתה צריך? אמר לו רשע במותר לי נאסר לי בנאסר לי לא כ''ש .(סנהדרין קח:)
האם יש גבול לשבחים? האם יכולות מילים טובות גם להזיק?
בדורנו ישנה אסכולה פסיכולוגית, הקוראת להורים ולמחנכים לשבח ולפרגן לילדים כמה שיותר, כדי לא להחליש את כוחות החיים שלהם מחד, וכדי לעודדם ולחזקם מאידך. עשר פעמים ביום תאמר- כמה אני אוהב אותך. שמונה פעמים- איזה חמוד ונפלא אתה. חמש פעמים- אתה ילד טוב וכו׳.
מה אומרת על כך התורה?
בפרשת נח בעידן שלאחר המבול, ה׳ מברך את נח ובני משפחתו, מדריך אותם ביציאתם לדרך חדשה, מתיר להם אכילת בשר חיות, ומזהירם מן הרצח. כורת עמם ברית בה הוא מתחייב לא להביא עוד מבול על הארץ. הוא נתן להם/ לנו אות על כך שלא יביא עוד מבול על הארץ והיא הקשת בענן. וכך אומרת התורה:
ח וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל-נֹחַ, וְאֶל-בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר. ט וַאֲנִי, הִנְנִי מֵקִים אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְאֶת-זַרְעֲכֶם, אַחֲרֵיכֶם. י וְאֵת כָּל-נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם, בָּעוֹף בַּבְּהֵמָה וּבְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ אִתְּכֶם; מִכֹּל יֹצְאֵי הַתֵּבָה, לְכֹל חַיַּת הָאָרֶץ. יא וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְלֹא-יִכָּרֵת כָּל-בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל, לְשַׁחֵת הָאָרֶץ. יב וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים, זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, אֲשֶׁר אִתְּכֶם--לְדֹרֹת, עוֹלָם. יג אֶת-קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. יד וְהָיָה, בְּעַנְנִי עָנָן עַל-הָאָרֶץ, וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן. טו וְזָכַרְתִּי אֶת-בְּרִיתִי, אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, בְּכָל-בָּשָׂר; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל, לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר. (בראשית ט,ח).